kosz

Za kilka miesięcy zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące gospodarowania odpadami. Niektórzy mieszkańcy otrzymali już deklaracje oraz ulotki, które wywołały szereg pytań, jak informacje w nich zawarte sprawdzą się w praktyce. Nasi czytelnicy chętnie dzielą się swoimi wątpliwościami z redakcją „Przeglądu Olkuskiego”.

 

Dyskusyjne okazały się zapisy w deklaracji, którą ma wypełnić każdy właściciel lub zarządca nieruchomości. – Minimalna pojemność pojemnika jest określona w regulaminie w zależności od liczby osób zamieszkujących konkretną nieruchomość. Czy można wskazać, że chce się więcej niż jeden pojemnik? Czy kontroli będzie podlegać kompostownik? Dlaczego w deklaracji jest pytanie o kanalizację? Czy jeśli zaznaczę, że mam szambo, to będę miał wywożone nieczystości w cenie zadeklarowanej opłaty za śmieci? – z takimi pytaniami zadzwonił do nas olkuszanin.

W olkuskim urzędzie dowiedzieliśmy się, że w deklaracji można wskazać więcej niż jedną sztukę pojemnika. – Ich łączna pojemność nie może być jednak mniejsza niż np. 120 l dla 1 – 5 osób zamieszkujących daną nieruchomość czy 240 l dla 6 – 15 osób, zgodnie z założeniami Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie Miasta i Gminy Olkusz. Podobnie jak funkcjonowanie całego systemu gospodarki odpadami, zadeklarowane prowadzenie kompostowania podlegać będzie bieżącej weryfikacji i kontroli. W punkcie 7C deklaracji należy zaznaczyć odpowiedź „tak” wyłącznie w przypadku, gdy zebrane w kompostowniku odpady będą zagospodarowane we własnym zakresie na terenie nieruchomości – czytamy w odpowiedzi nadesłanej z olkuskiego magistratu.

Dane dotyczące kanalizacji służą tylko ewidencjonowaniu. – Zadeklarowana opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie obejmuje odbioru nieczystości ciekłych, nie są one odpadami komunalnymi w rozumieniu ustawy. Informacja dotycząca sposobu zbierania nieczystości ciekłych została zawarta w deklaracji, ponieważ Gmina jest zobligowana do prowadzenia ewidencji w tym zakresie. Ustalona opłata za śmieci pokrywać będzie wyłącznie koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Koszty te obejmują m. in. odbieranie, transport, zbieranie, odzysk i unieszkodliwianie odpadów komunalnych, utworzenie i utrzymanie punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych oraz obsługę systemu. W ramach  opłaty odbierane będą z terenu nieruchomości wszystkie zmieszane i wysegregowane odpady komunalne (w tym również dwa razy w roku odpady wielkogabarytowe oraz zużyty sprzęt elektryczny i elektroniczny) oraz udostępniony będzie stacjonarny punkt selektywnej zbiórki odpadów – odpowiada Renata Gęgotek, naczelnik Wydziału ochrony środowiska i terenów rolnych olkuskiego magistratu.

Mieszkańców interesuje również kwestia kontrolowania, czy rzeczywiście gospodarowanie odpadami na danej nieruchomości jest zgodne z deklaracjami ich właścicieli. – Do bieżącego nadzoru i kontroli prowadzenia przez mieszkańców selektywnej zbiórki odpadów, zgodnie z założeniami systemu, planuje się zobligować przedsiębiorcę, który na zlecenie Gminy prowadził będzie odbiór odpadów komunalnych. Dodatkowo, nadzór nad realizacją obowiązków wynikających z Regulaminu, bieżące prowadzenie kontroli i egzekwowanie jego postanowień sprawuje Burmistrz Miasta i Gminy Olkusz poprzez działania strażników Straży Miejskiej w Olkuszu – twierdzą w magistracie.

Wraz z deklaracjami mieszkańcy otrzymują również ulotki, gdzie opisane są pokrótce najważniejsze zagadnienia związane z gospodarką odpadami. Nie wszystkie kwestie są zrozumiałe. – Na trzeciej stronie ulotki jest zapis, że gmina wskaże mieszkańcom sposoby, możliwości i punkty odbioru odpadów segregowanych. Czy to oznacza, że trzeba będzie biegać po mieście z sześcioma workami, by oddać śmieci? – zapytał w naszej redakcji jeden z mieszkańców.

Zgodnie z zapisami w Regulaminie utrzymania czystości i porządku na terenie miasta i gminy Olkuszu, niesegregowane odpady komunalne będą odbierane: w przypadku zabudowy jednorodzinnej raz na dwa tygodnie (a nie jak dotychczas raz na miesiąc), a w przypadku zabudowy wielorodzinnej nie rzadziej niż dwa razy w tygodniu. Nie zmieni się częstotliwość wywozu odpadów segregowanych. Z domów jednorodzinnych będą one odbierane raz w miesiącu. Kolorowe pojemniki ustawione na osiedlach będą opróżniane nie rzadziej niż raz na dwa tygodnie. – Dodatkowo mieszkańcy będą mieli możliwość nieodpłatnego oddania posegregowanych odpadów do stacjonarnego gminnego punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych. Szczegółowe informacje dotyczące planowanego Punktu selektywnego zbierania odpadów, sposobu prowadzenia selektywnego zbierania odpadów przez mieszkańców oraz ich wywozu będą zamieszczane w kolejnych numerach „Przeglądu Olkuskiego” oraz na stronie internetowej UMiG Olkusz (www.umig.olkusz.pl) – dodaje Renata Gęgotek.

Kilkakrotnie na naszych łamach poruszaliśmy temat stawek za śmieci (9,50 zł za miesięcznie za osobę za śmieci segregowane i 16 zł za niesegregowane), uchwalonych przez Radę Miejską w grudniu 2012 roku. Jeden z naszych Czytelników chce wiedzieć, jak dokładnie zostały wyliczone takie kwoty. – Opłaty są wynikiem analizy wykonanej przez firmę zewnętrzną i późniejszej ich weryfikacji przez Burmistrza Miasta i Gminy w Olkuszu oraz Radnych Rady Miejskiej w Olkuszu. Pierwotnie wyliczone stawki zostały w konsekwencji tych weryfikacji  zmniejszone do aktualnego poziomu. Kalkulacje opierały się w głównej mierze na posiadanych przez Gminę informacjach dotyczących  ilości dotychczas zbieranych od mieszkańców odpadów komunalnych, liczby osób zameldowanych na terenie miasta i gminy Olkusz oraz strukturze zabudowy. Ponadto szacunkowo określono ilości i rodzaje odpadów, które będą zebrane przez przedsiębiorcę, zgodnie z obowiązującymi przepisami w tym zakresie – taką odpowiedź uzyskaliśmy w olkuskim magistracie.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
16 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Arjen
Arjen
11 lat temu

Dlaczego aż tyle to kosztuje?
1. W wyniku nowych wymogów związanych z zagospodarowaniem odpadów, znacząco wzrośnie opłata za składowanie odpadów na składowiskach.
2. Wymóg poszerzenia selektywnej zbiórki odpadów (która proszę mi wierzyć jest kosztowna) oraz utworzenia punktu selektywnej zbiórki odpadów również mają wpływ.
3. Przejęcie gospodarki odpadami przez gminę, a więc dodatkowa urzędowa biurokracja, której w kraju przecież jest mało a która też oczywiście kosztuje.

Dlaczego stawkę uchwalono przed przetargiem? To też jest wynik pewnych zapisów ustawy niestety jednak rzeczywiście po przetargu może się okazać, że stawka jest za wysoka. Wtedy Rada Miasta jak najbardziej ma możliwość uchwalenia nowej, niższej stawki co będzie się wiązało oczywiście z koniecznością wypełnienia nowych deklaracji.

Arjen
Arjen
11 lat temu

Drodzy czytelnicy PG! Jako, że pracuje w firmie konsultingowej o profilu działalności zbliżonym zapewne do firmy, która liczyła stawkę pozwolę sobie wtrącić tutaj kilka słów.

Proszę mi wierzyć, że nie jestem z ramienia żadnego radnego i nie zamierzam ich bronić, sam mam do nich wiele zastrzeżeń, jednak zaproponowana przez nich stawka wcale nie jest aż tak tragiczna jakby się to mogło wydawać. Proszę zerknąć na inne miasta o podobnej liczbie ludności i zauważymy, że tam jest podobnie. Dlaczego? A no dlatego, że wina nie do końca leży po stronie radnych naszego miasta. Opłaty są wynikiem nowej ustawy o utrzymaniu porządku i czystości w gminach, więc winnych należy szukać w naszym ukochanym Rządzie. Zapytacie dlaczego Rząd zmienił ustawę? Tu natomiast trzeba spojrzeć w stronę naszej ukochanej Unii wobec której mamy pewne zobowiązania, a za gospodarkę odpadami już w tej chwili naliczane są nam kary.

kotek
kotek
11 lat temu

Czy do ilości zamieszkałych osób daną posesję zalicza się także psa (on też produkuje odpady). Dlatego dopisać do regulaminu ale tylko zamieszkałych w mieszkaniach zbiorczych.

A...
A...
11 lat temu

Ciekawe w jak będzie wyglądać kontrola segregacji w blokach?

na rowerek
na rowerek
11 lat temu

Mam nadzieję, że wprowadzą w końcu jakieś ulgi.

kaka
kaka
11 lat temu

[quote name=”?”]Panie Burmistrzu i Szanowni Radni na jakiej podstawie ustaliliście stawę za śmieci. Czy Pan Burmistrz miał sen i wyśniła mu się taka stawka. Jeszcze nie został ogłoszony przetarg na odbiór śmieci> A co będzie jak firma, która wygra przetarg zaoferuje większą stawkę bądź mniejszą. Zejdźcie na ziemię. Szanowni radni wy macie dbać o interes mieszkańców, po to tam jesteście. Nie bądźcie maszynką do głosowania. Myślenie nie boli.[/quote]

a kto Ci tak naładował do głowy , że radni mają dbać o interes mieszkańców.Radni mają dbać o uczestnictwo w jak jak największej liczbie komisji, przypilnować budowy drogi pod garaż, załapanie się do pracy w Starostwie, zwolnienie z mandatu, możliwość jazdy po pijanemu bez konsekwencji.
Poniał towariszcz?A nie jakieś służenie wyborcom.

tym czasem
tym czasem
11 lat temu

a co jeśli ktoś się pomyli i źle posegreguje, czy i ile zapłaci kary?

dojony bez umiaru
dojony bez umiaru
11 lat temu

skoro teraz za kosz dla 4 osób płace 24 zł/mies i firma śmieciowa dobrze prosperuje, to dlaczego urząd chce wydrzec ode mnie 38 zł ? czyzbysmy mieli solidarnie zrzucic się na komputer i płace dla nowego urzednika? a moze to pretekst do ściagnięcia dodatkowego haraczu na spłate bezsensownych kredytów zaciaganych przez urząd czy premie dla pracowników ?

na rowerek
na rowerek
11 lat temu

[quote name=”ANIA”]Mam konkretne pytanie Pani Redaktor, a co z pojemnikami? Tzn. kto będzie odpowiedzialny za zaopatrzenie mieszkańców w pojemniki i kto poniesie ich koszt? [/quote]

Ja też mam pytanie, kto poniesie koszt worków na śmieci?

ANIA
ANIA
11 lat temu

Mam konkretne pytanie Pani Redaktor, a co z pojemnikami? Tzn. kto będzie odpowiedzialny za zaopatrzenie mieszkańców w pojemniki i kto poniesie ich koszt? Dotychczas nie było o tym ani słowa. I jeszcze jedno : czy jeśli w domu mieszkają 2 osoby produkujące bardzo dużą ilość śmieci, ( 1100l 2 razy w miesiącu) , to będą musiały płacić więcej niż ustalona stawka od osoby?

PXT
PXT
11 lat temu

W tych wyliczeniach czuję ducha Jacka Rostowskiego. No cóż oczekujemy na wyliczenia powierzchni dachów to odnośnie deszczówki. A także emisji dwutlenku węgla, wszak zakup węgla jest ściśle kontrolowany na podstawie dowodu osobistego dla zwolnienia od akcyzy jako wstępnej zachęty nie uprawiania zakupów niekontrolowanych od zbieraczy śląskich bezrobotnych mieszkańców familoków.

no co
no co
11 lat temu

Czyli czteroosobowa rodzina zapłaci 4*9,50 + 4*16= 102 zł., a pięcioosobowa 127 z ogonkiem? Świetnie! Dla niektórych stówa to wydatek na waciki, dla większości kwota waląca w portfel z glana.

addad
addad
11 lat temu

Pani Wiolu, nie wyczerpała Pani tematu – jeśli można prosić o informacje – „łapiemy się” na 240 litrowy kontener. Potrzebujemy jednak większego (jesteśmy w górnej granicy widełek w ilości osób) – czy wtedy opłata wzrasta?

Gorzowski Wzorzec
Gorzowski Wzorzec
11 lat temu

„ILE NAPRAWDĘ KOSZTUJĄ ŚMIECI?
Jak zapewnia prezes gorzowskiego ZUO, dysponuje danymi, dzięki którym można wstępnie określić rzeczywiste koszty wprowadzania i realizacji nowego systemu gospodarki odpadami. I tak, wiadomo, że statystyczny mieszkaniec produkuje przynajmniej 0.3 tony śmieci rocznie. Z kolei zagospodarowanie (przyjęcie, segregacja i przetworzenie) tony odpadów kosztuje 223 zł plus vat. Zatem cena samego zagospodarowania śmieci miesięcznie na statystycznego mieszkańca to około 6.70 zł.
Do tej kwoty trzeba jeszcze doliczyć koszty zbiórki i transportu oraz wydatki związane z obsługą systemu. Chodzi m.in. o obowiązkową edukację ekologiczną kierowaną do mieszkańców czy też płace urzędników odpowiedzialnych za wdrażanie zmian. Z wyliczeń makro wynika, że statystyczny mieszkaniec za śmieci miesięcznie powinien odprowadzić do kasy gminy co najmniej 11 zł. Przy takiej stawce być może wszystkie koszty zostaną zbilansowane – ocenia Marek Wróblewski”.

Mateusz _S
Mateusz _S
11 lat temu

Analiza kosztów analizą, a rzeczywistość swoje. Do analizy jakie dane się przyjmie, założy, wymyśli takie stawki wyjdą. Ciekawe czy po rozstrzygnięciu przetargu i poznaniu realnych kosztów kalkulacja zostanie przeprowadzona ponownie i w razie różnic pomiędzy „założeniami analizy”, a realnymi kosztami, stawki ulegną zmianie? Chyba nie, ponieważ na wypełnianych deklaracjach jest już wpisana cena.

?
?
11 lat temu

Panie Burmistrzu i Szanowni Radni na jakiej podstawie ustaliliście stawę za śmieci. Czy Pan Burmistrz miał sen i wyśniła mu się taka stawka. Jeszcze nie został ogłoszony przetarg na odbiór śmieci> A co będzie jak firma, która wygra przetarg zaoferuje większą stawkę bądź mniejszą. Zejdźcie na ziemię. Szanowni radni wy macie dbać o interes mieszkańców, po to tam jesteście. Nie bądźcie maszynką do głosowania. Myślenie nie boli.