Olkusz

Mamy dobrą wiadomość dla kierowców: już wkrótce przejazd przez modernizowany odcinek DK94 w Olkuszu będzie możliwy nową, południową jezdnią. To jeden z najważniejszych momentów w trwającej od miesięcy przebudowie kluczowej trasy biegnącej przez miasto. Po przeniesieniu ruchu drogowcy rozpoczną prace na północnej nitce, co ma przyspieszyć tempo robót i pozwoli sukcesywnie finalizować kolejne elementy inwestycji.

O utrudnieniach związanych z remontem olkuskiego odcinka DK94 pisaliśmy już na naszych łamach wielokrotnie: zatory, objazdy, zmiany organizacji ruchu i ograniczenia prędkości mocno dają się we znaki zarówno mieszkańcom, jak i osobom przejeżdżającym przez Srebrne Miasto. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad konsekwentnie podkreśla, że modernizacja prowadzona jest w wymagających warunkach: nie tylko technicznych, ale i logistycznych. Mimo to, jak informuje wykonawca, czyli Konsorcjum firm z NDI S.A. na czele, prace toczą się zgodnie z harmonogramem.

Co już zrobiono?

Wedle zapewnień konsorcjum, przez plac budowy każdego dnia przewija się około 200 robotników oraz kilkadziesiąt jednostek ciężkiego sprzętu. Do tej pory wykonano znaczną część prac instalacyjnych: usunięto wszystkie kolizje sanitarne, przebudowano linie teletechniczne i elektroenergetyczne, wykonano połowę zaplanowanych robót wodociągowych i gazowych. Zrealizowano też ok. 50% kanalizacji deszczowej, w tym trzy podziemne zbiorniki retencyjne.

Równolegle prowadzone są roboty drogowe i mostowe: wykonano dolne warstwy konstrukcyjne jezdni, rozpoczęto układanie nawierzchni oraz prace brukarskie. Jednocześnie trwa budowa ronda w rejonie skrzyżowania ulic Kościuszki I Rabsztyńskiej z DK94 mającego pełnić jednocześnie rolę wiaduktu drogowego, który stanie się jednym z kluczowych elementów nowego układu komunikacyjnego. Obiekt ten, realizowany w poziomie „minus jeden”, powstaje w technologii tzw.palowania w gruncie skalistym, co ma pozwolić w przyszłości na bezpieczny przejazd pod nową jezdnią DK94.

Co jeszcze przed nami?

Po przełożeniu ruchu na południową nitkę, wykonawcy przystąpią do prac na jezdni północnej. Front robót przedstawia się imponująco: w kolejnych miesiącach kontynuowana będzie rozbudowa rondo-wiaduktu, dwóch podziemnych przejść dla pieszych oraz kładki nad DK94 w rejonie ul. Szkolnej i ul. Cegielnianej. Projekt przewiduje także przebudowę sześciu skrzyżowań oraz wzmocnienie całej konstrukcji drogi, co umożliwi przejazd pojazdów o nacisku do 11,5 tony na oś.

Przypomnijmy, że rozbudowywany odcinek DK94 rozciąga się od dawnego grodziska do skrzyżowania DK94 z ulicami Pakuska i Króla Kazimierza Wielkiego. Przebudowa obejmuje zarówno jezdnie, jak i elementy infrastruktury towarzyszącej, w tym odwodnienie, przepusty i oznakowanie. Wartość całej inwestycji to niemal 217,5 mln złotych. Po zakończeniu prac, zaplanowanym na 2026 rok, trasa przez Olkusz ma być znacznie bardziej komfortowa, przepustowa i przede wszystkim bezpieczna. Na chwilę obecną kierowcy muszą jednak liczyć się z dalszymi utrudnieniami: roboty prowadzone są bowiem w wykopach i często bezpośrednio przy czynnym ruchu, co wymaga szczególnej ostrożności. Nie ulega jednak wątpliwości, że postęp jest widoczny gołym okiem, co dają nadzieję, że w przyszłości codzienna droga przez Olkusz stanie się znacznie łatwiejsza

zdjęcia: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze