Kliknij, aby powiększyć.

Strach i oburzenie zamiast euforii – tak wygląda reakcja wielu mieszkańców powiatu olkuskiego na rządowe plany budowy w naszej okolicy kolei dużych prędkości. Ludzie boją się, że w związku z inwestycją mogą stracić dorobek całego życia. Zaproponowane warianty budowy nowych torów przebiegają bowiem przez tereny, na których znajduje się obecnie wiele domów mieszkalnych.

To miała być wiadomość roku. Pod koniec stycznia ogłoszono, że Olkusz znalazł się na oficjalnej mapie nowych połączeń kolejowych budowanych w ramach komponentu kolejowego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Zakłada on stworzenie 1600 km nowych linii prowadzących z 10 kierunków do Portu Lotniczego Solidarność zlokalizowanego między Warszawą i Łodzią.

W ramach programu CPK w samym województwie małopolskim ma zostać wybudowanych 179 km nowych połączeń. Pierwsza z inwestycji obejmie dwie linie – nr 111 i 113, spotykające się w Węźle Małopolsko-Śląskim, zapewniając nowe połączenie Krakowa z Centralną Magistralą Kolejową, Katowicami i Oświęcimiem.

Czy „zaorają” nam gminę?

Informacja ta z zadowoleniem przyjęta została przez wielu mieszkańców Srebrnego Grodu, którzy od wielu lat marzą o budowie połączenia kolejowego ze stolicą Małopolski. To co dla jednych jest sukcesem i szansą na rozwój, dla innych stanowi jednak powód do zmartwień. Bardzo szybko okazało się bowiem, że realizacja inwestycji może wymagać wyburzenia wielu domów w naszej okolicy.

W ramach konsultacji spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego opublikowała dokumenty zawierające kilka wariantów przebiegu omawianych tras. Każda z nich w mniejszym lub większym stopniu wytyczona została przez tereny zabudowane domami jednorodzinnymi, działkami rolnymi i drogami.

Mimo, że na dzień dzisiejszy są to jedynie wstępne propozycje, na mieszkańców wielu okolicznych sołectw padł blady strach. – Budowa linii kolejowej zmusi do wysiedlenia mieszkańców a ci, którzy pozostaną, będą mieszkać w ciągłym hałasie – pisze do naszej redakcji Czytelnik.

Spotkanie w Bolesławiu

Głos samorządowców

Na reakcję lokalnych samorządowców nie trzeba było długo czekać. W minioną środę, 26 lutego 2020 r., wójt gminy Bolesław Krzysztof Dudziński zorganizował otwarte spotkanie z mieszkańcami gminy. W bolesławskim Centrum Kultury pojawiło się prawie tysiąc osób – Jesteśmy za rozwojem i inwestycjami, ale nie takim kosztem. Nie może być naszej zgody na niszczenie dorobku życia wielu pokoleń i poszatkowanie gminy. Poinformowaliśmy o tym przedstawicieli spółki. Dołożymy wszelkich starań, aby zaproponować alternatywną propozycję przebiegu trasy, która nie będzie kolidować z interesami mieszkańców – mówił w trakcie spotkania wójt Krzysztof Dudziński.

Bolesław

Tego samego dnia swoje stanowisko określił również wójt gminy Klucze. – Opiniuje negatywnie i wyraża sprzeciw wobec wariantu przebiegu linii kolejowej przez miejscowości: Ryczówek, Rodaki i Chechło. Odnosi się natomiast pozytywnie do proponowanego przebiegu linii przeprowadzonej poza terenami zabudowanymi w gminie Klucze, tj. w kierunku miejscowości Grabowa w gminie Łazy. Stanowisko Wójta i Rady Gminy Klucze, w formie uwag do projektu w konsultacjach Strategicznego Studium Lokalizacyjnego Inwestycji Centralnego Portu Komunikacyjnego zostanie przesłane spółce CPK – czytamy na stronie internetowej Gminy Klucze.

Bukowno

Pozostało  mało czasu

Konsultacje społeczne organizowane przez inwestora mają  potrwać tylko do 10 marca. Do tego czasu nad sprawą planują również pochylić się radni z Olkusza i Bukowna. W dniu 4 marca 2020 roku o godzinie 15:30 w sali widowiskowej Centrum Kultury w Bukownie odbędzie się otwarte posiedzenie Komisji ds. Samorządowych Rady Miejskiej w Bukownie. Tematem spotkania będzie wypracowanie wspólnego stanowiska radnych Rady Miejskiej i Burmistrza Miasta Bukowno w sprawie nowych linii kolejowych planowanych w ramach inwestycji CPK.

Z uwagi na fakt, że zielony wariant trasy proponowany przez inwestora przebiega przez cztery olkuskie sołectwa (Zimnodół, Osiek, Witeradów, Żurada) a niebieski przez Sieniczno, na dzień 9 marca planowane jest zaś posiedzenie Komisji ds. Rozwoju Gospodarczego i Gospodarki mieniem funkcjonującej w ramach Rady Miejskiej w Olkuszu.

– Jeżeli przedstawiciele inwestora, tj. spółki Centralny Port Komunikacyjny, przyjmą nasze zaproszenie na spotkanie, to będziemy chcieli również zaprosić mieszkańców, by wysłuchali informacji o inwestycji. Na tę chwilę trudno prognozować, czy tak się stanie. Jeśli jednak ktoś chciałby złożyć uwagi do projektu inwestycji za pośrednictwem Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu, to zachęcamy do wypełnienia formularza wskazanego przez CPK, dostarczenie go do magistratu, a my te uwagi przekażemy inwestorowi – mówi Michał Latos, rzecznik prasowy UMiG Olkusz.

Olkusz

Przedstawiciel magistratu podkreśla również, że na tę chwilę Studium, nad którym pracuje spółka CPK, jest w wersji wczesnego projektowania. Dlatego uwagi mieszkańców oraz samorządu są szczególnie ważne. – My również pracujemy nad dokumentem, który zostanie złożony do CPK w terminie przewidzianym w konsultacjach. Dobrze byłoby, żeby nasz głos był jak najbardziej liczny – dodaje Michał Latos.

Każdy powinien się wypowiedzieć

Więcej szczegółów na temat inwestycji i jej wariantów znaleźć można na stronie internetowej www.cpk.pl. Do dnia 10 marca można zgłaszać swoje uwagi na stronie: konsultacje.cpk.pl. Wypełnienie formularza internetowego to rozwiązanie najwygodniejsze, ale nie jedyne. W konsultacjach można także wziąć udział, przesyłając uwagi tradycyjną pocztą albo osobiście – w siedzibie spółki. Jej adres to: Centralny Port Komunikacyjny Sp. z o.o. 02-305 Warszawa, Aleje Jerozolimskie 134, Telefon +48 882 350 395

A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – Co sądzicie o pomyśle budowy kolei dużych prędkości w naszej okolicy? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
8 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
michau
michau
4 lat temu

powinni zapłacić minimum 200% rynkowej wartości, 100% za nieruchomość, 100% zadośćuczynienia za wywłaszczenie i przeprowadzkę i stres! minimum. Wtedy będzie poparcie bo ludzie mają wtedy kasę na osiedlenie się gdzie indziej. kupią sobie małe mieszkanie w mieście i 'mały’ domek na cichej wsi (byle z dala od ruchliwej drogi)

Ami
Ami
4 lat temu

Ładnie ktoś ma na.ebane w głowie 🤦‍♀️

A idź pan
A idź pan
4 lat temu

Przecież to nie jest projekt budowlany tylko koncepcja. Na etapie projektu będzie robione tak, żeby było jak najmniej uciążliwe. Z drugiej strony nie może być tak, że właściciel jednego domu, który być może trzeba będzie wyburzyć zablokuje strategiczną inwestycję.
Najlepiej, żeby w ogóle niczego nie było, nic nie budować. Szkoda, że Kazimierz Wielki zostawił Polskę murowaną, powinien zostawić drewnianą.

Bożena
Bożena
4 lat temu
Odpowiedz do  A idź pan

Jeśli są tereny niezabudowane to logicznym jest poprowadzić trakcje na tych terenach. Jeśli planuje się poprowadzić trakcję kolejową na obszarach zabudowanych i przez środek miejscowości przy ścisłej zabudowie, to chyba jest jakiś absurd intelektualny i kompetencyjny-typowy dla dzisiejszej rzeczywistości. Więc stwierdzenie „właściciel jednego domu” jest pozbawione sensu i nieprawdziwe. K.W. przy swojej mądrości miał szacunek do natury. Proponuję zabierać głos po rzetelnym zgłębieniu tematu.!!!

All
All
4 lat temu
Odpowiedz do  A idź pan

Nie wiem czy jesteś takim idiota czy chciałeś zabłysnąć ale skoro nie masz o czym pojęcia albo Cię to nie dotyczy to się nie wypowiadaj.
Zawsze możesz się wyprowadzić do wawy czy Kraka.

gość
gość
4 lat temu
Odpowiedz do  A idź pan

Na Jurze linia kolejowa praktycznie zmiecie z mapy wieś Piaseczno i będzie przechodzić przez otulinę parku narodowego. Tu nie chodzi o jeden dom!

michau
michau
4 lat temu
Odpowiedz do  gość

nieprawda, otulina jest po drugiej stronie dk94!!

Piotr
Piotr
4 lat temu

Zamiast póścić tę kolej w miejscach niezamieszkanych to wytyczają ją tak, żeby burzyć ludziom domy, szkoły an nawet kościół. Kim są ci projektanci?