O potrzebie budowy linii kolejowej między Olkuszem i stolicą Małopolski słyszymy od lat. Na przestrzeni ostatnich miesięcy temat ten nabiera jednak coraz większego rozgłosu. Wszystko za sprawą kolejnych koncepcji zgłaszanych przez lokalnych polityków, samorządowców i działaczy społecznych. Jak wyglądają ich pomysły i czy w najbliższym czasie mają one szansę na realizację?
Pociąg kursujący pomiędzy Olkuszem i Krakowem to marzenie wielu mieszkańców naszego miasta pokonujących codziennie tą trasę do pracy i na studia. Niewiele osób wie, że w taką podróż można wybrać się już dziś. Zajmuje ona jednak ponad dwie godziny i wiąże się z koniecznością przesiadki w miejscowości Tunel w powiecie miechowskim.
Coraz głośniej mówi się więc o potrzebie budowy nowej, bezpośredniej linii kolejowej. Pozwoliłoby to na szybkie ominięcie przeciążonej Drogi Krajowej nr 94, która stanowi obecnie jedyne sensowne połączenie stolicy Małopolski ze Srebrnym Grodem. Pomysłowi postanowił się przyjrzeć Paweł Warzecha, twórca bloga „Przednia Platforma Tramwaju” zajmującego się tematyką infrastruktury i komunikacji publicznej. Porównał on wszystkie pomysły dotyczące budowy takiej trasy opisując ich wady i zalety. Które rozwiązanie wypada najkorzystniej?
Wariant I – trasa w kierunku Zabierzowa
Pierwszym z analizowanych wariantów jest budowa linii kolejowej od Zabierzowa, między Szklarami a Radwanowicami do Paczółtowic. Stamtąd prowadziłaby ona w stronę Olkusza przez Gorenice i Osiek. Takie połączenie byłoby najszybsze (około 40-45 minut). Zdaniem autora trasa przebiegająca przez słabo zabudowane tereny miałaby jednak nikły potencjał komunikacyjny. Nie rozwiązywałaby bowiem problemów takich miejscowości jak Jerzmanowice czy Przeginia, skąd wielu pasażerów dojeżdża obecnie do Krakowa busami.
Wariant II – połączenie z Krzeszowicami
Drugi wariant opiera się na pomyśle połączenia Olkusza z Krzeszowicami, które posiadają dobrą komunikację kolejową z Krakowem. Budowa takiej linii byłaby jednak trudna do realizacji ze względu na ukształtowanie terenu. – Przy wykorzystaniu istniejącej bocznicy do Kopalni Wapienia Czatkowice pociągi z Krakowa musiałyby w Krzeszowicach zmieniać kierunek tracąc czas. Poprowadzenie trasy stricte przez kopalnię i dalej przez Czerną jest mało realne, bo północne rejony Krzeszowic pokryte są wąskimi wąwozami wapiennymi i gęstą zabudową – możemy przeczytać na blogu. Podróż taką trasą w zależności od czasu „zawrócenia” składu zajmowałaby ponad 50 minut.
Wariant III – droga kolejowa do Trzebini
Trzecią z opisywanych opcji jest zagospodarowanie linii kolejowej z Trzebini do Sierszy. Obecnie jest ona wykorzystywana przez rafinerię oraz Elektrownię Siersza. Jej bocznice i stacja towarowa znajdują się nieopodal miejscowości Czyżówka, która leży blisko Bukowna. Budowa torów między obiema miejscowościami umożliwiłaby włączenie tej linii w trasę Sławków – Tunel, zapewniając tym samym dojazd do Olkusza. – Takie rozwiązanie byłoby zdecydowanie korzystne, jako że bezpośrednie pociągi do Krakowa znalazłyby wiernych klientów z Sierszy, Krystynowa czy Wodnej. Za realizacją takiego wariantu przemawia też fakt, że między Trzebinią i Chrzanowem a Olkuszem istnieje od zawsze spory potencjał pasażerski, a mieszkańcy często podróżują między tymi miastami – czytamy w artykule. W tym przypadku przejazd z Olkusza do Krakowa zajmowałby około godziny czasu.
Wariant IV – podróż przez Jaworzno
Ostatnim z analizowanych pomysłów jest reaktywacja łączności kolejowej Olkusza z Jaworznem przez Knieje, przy użyciu linii kolejowej nr 156. Zdaniem autora realizacja takiego projektu wymagałaby najmniejszych nakładów finansowych i technicznych. – Przy drobnej rewitalizacji linii ten 20-kilometrowy odcinek pociągi mogłyby pokonywać w kilkanaście minut, co przy zapewnieniu dogodnych przesiadek w Jaworznie Szczakowej zapewniłoby dojazd do centrum Krakowa w czasie około godziny. Linia mogłaby dodatkowo posłużyć także pociągom z Olkusza do Katowic, znacznie skracając czas przejazdu między tymi miastami – wskazuje Paweł Warzecha. Inwestycja taka wymagałaby jednak współfinansowania połączeń przez dwa województwa.
Krótkie uzupełnienie
Naszym zdaniem powyższe rozważania wymagają kilku zdań komentarza. Przede wszystkim należy mieć na uwadze, że nie mają one oficjalnego charakteru. Jak wynika z przedstawionej analizy, najszybsze połączenie Olkusza z Krakowem zapewniłaby budowa nowej linii kolejowej. Wiązałaby się to jednak z największymi kosztami. Ponadto pamiętać trzeba, że prowadziłaby ona przez obszary chronione przyrodniczo, co stawia pod dużym znakiem zapytania szanse na realizację takiej inwestycji.
Opisana przez autora podróż trasą wiodącą przez Jaworzno wymaga zaś kłopotliwych przesiadek. Szacowana godzina czasu na pokonanie całej trasy wydaje się więc być mocno wątpliwa. Kilka miesięcy temu ówczesne Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa wyliczyło, że pokonanie tego dystansu pociągiem bez przesiadek może wynieść około 1 godz. 20 min. Wymagałaby to jednak zmiany czoła pociągu na stacji Jaworzno Szczakowa. Aby tego uniknąć trzeba wybudować specjalną łącznicę pomiędzy liniami kolejowymi w Jaworznie.
W oczekiwaniu na oficjalny dokument
W tegorocznym budżecie województwa małopolskiego przeznaczono 1 mln zł na opracowanie studium wykonalności i budowy nowego połączenia kolejowego na trasie Olkusz – Kraków. Realizacją tego zadania zajmuje się Departament Transportu i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego. Dokument przygotowany przez specjalistów zawierać będzie oficjalne warianty przebiegu trasy, uwzględniające czynniki środowiskowe, ekonomiczne i techniczne. Ostateczna decyzja dotycząca budowy i finansowania budowy takiego połączenia należeć będzie do władz rządowych oraz spółki PKP Polskie Linie Kolejowe SA zarządzającą państwową siecią linii kolejowych w Polsce.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? Które rozwiązanie jest według Was najlepsze? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
[quote name=”mk”]i poniosło pw… pierwsze trzy warianty potrzebna duuuża kasa, a kto ją wyda? kraków? natomiast przez jaworzno.., cóż jechałem kiedyś jak było jeszcze można i było więcej połączeń, a zajęło mi to 3 godziny..!!
fantaści wydający grube pieniądze, na nierealne plany
może się okazać że tunel jest najszybszy, ale jeśli pociąg do wolbromia jedzie średnio 20km/h, to może dniówki zabraknąć…
dla porównania, zobaczcie jak skomunikany jest miechów
pozdrawiam tęskniących za olkuskim przemysłem[/quote]
Dla Naszegp powiatu najlepsze by było aby rozwazyc poprowadzenie takiego polaczenia przez Wolbrom.
By Wolbrom też sie „poddzwignal’
Szkoda że między nami a Krakowem nie ma jakiejś solidnej rzeki – wtedy rach ciach i rząd by nam most wybudował 😆
[quote name=”Terefere”]CD: Za ten milion na Studium… powinno pójść zgłoszenie do prokuratury za niegospodarność, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie wierzy w połączenie kolejowe Olkusza z Krakowem 🙂 Olkusz powinien starać się usamodzielnić, bo sypialnią Krakowa i Katowic to już jest. …[/
Widać, że nie masz pojęcia o inwestycjach. Usamodzielnienie Olkusza, dobre miejsca pracy dla każdego może jeszcze teatry i uniwersytety? Przestań śnić. Rzeczywistość jest brutalna. Różnica w możliwościach Krakowa a Olkusza z dochodami jednego i drugiego jest ogromna. Licząc zarówno na mieszkańca jak i w całości jest przygniatająca i to nie jest tak, że w Olkuszu czy w powiecie czegoś się nie robi bo burmistrz czy starosta nie chce tylko robią tyle ile mają kasy . Nikt tez nie stworzy poważnej firmy dla kilku osób. Poważna firma wymaga setki specjalistów musieliby przyjechać z Krakowa czy Katowic tylko po co i czym. Milion złoty na studium to dużo dla kogoś kto nigdy nie pracował przy dużej inwestycji i przekracza to jego zdolności poznawcze.
i poniosło pw… pierwsze trzy warianty potrzebna duuuża kasa, a kto ją wyda? kraków? natomiast przez jaworzno.., cóż jechałem kiedyś jak było jeszcze można i było więcej połączeń, a zajęło mi to 3 godziny..!!
fantaści wydający grube pieniądze, na nierealne plany
może się okazać że tunel jest najszybszy, ale jeśli pociąg do wolbromia jedzie średnio 20km/h, to może dniówki zabraknąć…
dla porównania, zobaczcie jak skomunikany jest miechów
pozdrawiam tęskniących za olkuskim przemysłem
Wariant I Nie rozwiązywałaby bowiem problemów takich miejscowości jak Jerzmanowice czy Przeginia, skąd wielu pasażerów dojeżdża obecnie do Krakowa busami. Natomiast pozostałe trzy warianty rozwiązują go idealnie BRAWO.
CD: Za ten milion na Studium… powinno pójść zgłoszenie do prokuratury za niegospodarność, bo nikt przy zdrowych zmysłach nie wierzy w połączenie kolejowe Olkusza z Krakowem 🙂 Olkusz powinien starać się usamodzielnić, bo sypialnią Krakowa i Katowic to już jest. Trzeba tu ludzi zatrzymać i sprowadzić nowych pięknem krajobrazu, przyjaznym środowiskiem zamieszkania i dobrą praca na miejscu. Ale tego się nie osiągnie, jak marzy się o połączeniu kolejowym z Krakowem, a nie potrafi poradzić z nielegalnym wysypiskiem śmieci w Kluczach, jak się rozdaje drzewka zamiast budować drogi itd., itp. (pozdrowienia dla Starosty). Ja z racji tragicznego dojazdu kupiłem mieszkanie w Krakowie, ale marzę o dniu, w którym rozkręcę swoją firmę i nie będę musiał pracować pod kimś, tylko jako freelancer z domu pod Olkuszem 😉 i znam wielu ludzi, którzy bez chwili zastanowienia zwiali by z chorego miasta, jakim jest Kraków, gdyby tylko miasteczka podobne Olkuszowi oferowały im godną pracę i płacę. Ale cóż, taką macie rzeczywistość jaką sobie sami wybraliście przy urnie wyborczej…
[quote name=”Stefan”]TANIE CHWYTY PRZEDWYBORCZE !!!
Zajmuję się taką tematyką na codzień i śmiać mi się chce […] mało realne wydaje się zrealizowanie takiej inwestycji. Kraków, jak widać np. w „Kronice” o 18.30, nie jest zbytnio zainteresowany Olkuszem i okolicami. NIE MA PIENIĘDZY DLA NIEPEŁONSPAWNYCH, A BĘDZIE NA LINIĘ KOLEJOWĄ ??? ! ! ![/quote]
Zajmujesz się na co dzień, a jako najgorsze opisałeś ostatnie 5% procesu inwestycyjnego? Chociaż, przypadkiem, akurat masz rację co do szans na powodzenie tej inwestycji 🙂 tylko jak już się zabiera za dokumentację i budowę to znaczy, że wszystko ustalono, jest z górki i widać metę. Głośną ostatnio inwestycję, to znaczy łącznicę kolejową Zabłocie-Krzemionki w Krakowie przygotowywano 19 lat zanim wzięto się za projekty i realizacje, które zajęły już tylko 2 lata. A Podłęże-Piekiełko, oczko w głowie ministra Adamczyka? To planowali jeszcze Austriacy! I to jest linia dla Krakowa, Zakopanego i Nowego Sącza, a w przyszłości sensownego wyjścia kolejowego na południową Europę (przez Krynicę i Muszynę). I jakaś pipidówa z zachodniego krańca województwa, kompletnie pośrodku niczego, nic nie oferująca aglomeracjom, ma z tym konkurować? CDN.
„nie mają one oficjalnego charakteru”… czyli równie dobrze można planować…połączenie kolejowe na marsa
kolejny rewelacyjny pomysł posła j.o. ??
[quote name=”miś”][quote name=”filozof”]to ja proponuje szynobus w pasie zieleni DK94[/quote]
A gdzie ten pas zieleni?[/quote]
a tam gdzie zielono
[quote name=”miś”][quote name=”filozof”]to ja proponuje szynobus w pasie zieleni DK94[/quote]
A gdzie ten pas zieleni?[/quote]
Chodzi chyba o kostkę na środku DK94.
[quote name=”filozof”]to ja proponuje szynobus w pasie zieleni DK94[/quote]
A gdzie ten pas zieleni?
[quote name=”Śląska”]A ja powiem inaczej. Przyłączyć powiat olkuski do woj śląskiego i po kłopocie a nie centusie jeb….. do krakowa by tylko jeździły. Taka opinię nawet wyrazil starosta powiatu olkuskiego ze na Slasku bylo by nam lepiej niż w Małopolsce[/quote]
To musiałbyś jeszcze razem z starostą przenieść nie tylko, powiat do śląska ale cały Śląsk w epokę Gierka kiedy ten region się rozwijał. Dziś miasta śląskie są jednymi z najszybciej wyludniajacych się miejsc w Polsce.
hm, a po co mamy jeździć do tego Zabierzowa ?
Nie trzeba być geniuszem inżynierii, żeby stwierdzić, że wariant nr 1 (alternatywnie nr 2) jest najkorzystniejszy dla Olkuszan – wystarczy zobaczyć na mapę z góry by to ocenić – reszta to problemy techniczne, prawne i środowiskowe, na które potrzebne są spore środki i kompromis wielu środowisk i ludzi. Rynek przewozów na takiej trasie prędko nie zwróci poniesionych nakładów, ale bez szybkiego i sprawnego połączenia na trasie Katowice-Kraków przez Olkusz, czeka nas depopulacja miasta i gminy. Olkusz może rozwinąć się w obecnym stanie tylko jako miasto satelickie – sypialnia dla sąsiednich aglomeracji. Wskazuje na to choćby fakt, że ostatnio jest dość mało ofert mieszkań na sprzedaż w lokalnych biurach nieruchomości. Kolej jest najtańszym i najbardziej ekologicznym środkiem transportu zbiorowego, co nie znaczy, że opłacalnym. Ludzie ze względu na kolej zaczynają wybierać Krzeszowice (miejscowość lepiej skomunikowana, zielona, atrakcyjniejsza, zdrowa woda w kranie, uzdrowisko, itp. / itd.). Pozostałe warianty to komunikacyjne protezy, które nic nie rozwiążą. Widać, że odgrzewane są kotlety przedwyborcze. Ostatnio nas zabawiali koncepcją szybkiej kolejki :). Pamiętam jak ludzie ściśnięci w busie po 16-tej z rozrzewnieniem marzyli jakby to było pięknie. A tu dalej ściśnięci jak na Sybir, w busowych wagonach do obozów pracy…
[quote name=”Śląska”]A ja powiem inaczej. Przyłączyć powiat olkuski do woj śląskiego i po kłopocie a nie centusie jeb….. do krakowa by tylko jeździły. Taka opinię nawet wyrazil starosta powiatu olkuskiego ze na Slasku bylo by nam lepiej niż w Małopolsce[/quote]
😆 😆 😆 aleś autorytet przywołał, nie ma co 😀 😀 😀
„nawet starosta wyraził… ” 😆 😆 😆
A ja powiem inaczej. Przyłączyć powiat olkuski do woj śląskiego i po kłopocie a nie centusie jeb….. do krakowa by tylko jeździły. Taka opinię nawet wyrazil starosta powiatu olkuskiego ze na Slasku bylo by nam lepiej niż w Małopolsce
Masz rację! Lepiej siedzieć, czekać, nic nie robić…
„Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.”[/quote]
Kubusiu, piękny cytat, ale tutaj nie pomoże, na wszystko potrzebne są pieniądze, a Ty myślisz, że dla stosunkowo niewielkiej grupy dojeżdżających, rząd i samorząd województwa wyłoży tak dużą kwotę ? Jesteś naiwny, w tym województwie liczy się Kraków,potem Kraków, dalej Kraków, potem „zakopianka”, Zakopane, dalej Tarnów, a na szarym końcu zachodnia część Małopolski tj. Olkusz, Trzebinia, Chrzanów. Tak było zawsze i niestety tak jest i teraz. Jedyny okres dynamicznego rozwoju, to okres przynależności Olkusza do Śląska, ale niestety powrót do województwa małopolskiego załatwiło nam przed laty czterech Panów, których nazwisk nie muszę wymieniać, ponieważ starsi Olkuszanie je znają, chcesz, to dopytaj.
Od roku czy dłużej pisałem tutaj o tym że jedyny sensowny wariant to właśnie Olkusz-Bukowno-Jaworzno-Kraków z uwagi na fakt że takie połączenia już istniały, tanim kosztem można je przywrócić a PKP zainwestowało w budowę szybkiej linii na trasie Katowice-Kraków właśnie przez Jaworzno.
Jedyny problem to ten że trzeba było o tym myśleć 10-15 lat temu a nie teraz kiedy powiat olkuski się wyludnia.
[quote name=”kubuś”]
„Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.”[/quote]
Hehehe
Hasło chwytliwe,ale tylko tyle.
Wiesz kto mówił?
„Jeśli nie my-to kto?
Jeśli nie teraz,to kiedy?”
Niejaki Ulianow,bardziej znany pod nickiem LENIN
🙂 🙂 🙂
[quote name=”Stefan”]TANIE CHWYTY PRZEDWYBORCZE !!!
Zajmuję się taką tematyką na codzień i śmiać mi się chce jak słyszę takie koncepcje dla ” inteligentnych inaczej”. Należy zastanowić się ile trwa proces opracowania koncepcji, następnie zaczną się walki o udowodnienie wyższości tej, a nie innej racji i koncepcji, potem wyłanianie wykonawców szczegółowych projektów, uzgodnienia z podmiotami kolejowymi (PKP PLK S.A., Telkol, PKP Energetyka,PKP Cargo, i inne ), uzgodnienia z Urzędem Marszałkowskim odpowiedzialnym za organizację transportu, uzgodnienia z przewoźnikami ( Przewozy Regionalne, Koleje Małopolskie ) z gminami, Skarbem Państwa, wyłanianie wykonawców operatów szacunkowych i ich opracowanie, kwestia odszkodowań za wywłaszczone grunty, odwołania niezadowolonych podmiotów ( ewentualne procesy sądowe !!! ).[…] Kraków, jak widać np. w „Kronice” o 18.30, nie jest zbytnio zainteresowany Olkuszem i okolicami. NIE MA PIENIĘDZY DLA NIEPEŁONSPAWNYCH, A BĘDZIE NA LINIĘ KOLEJOWĄ ??? ! ! ![/quote] Masz rację! Lepiej siedzieć, czekać, nic nie robić…
„Jeżeli czegoś nie da się zrobić, potrzebny jest ktoś, kto o tym nie wie – przyjdzie i to zrobi.”
TANIE CHWYTY PRZEDWYBORCZE !!!
Zajmuję się taką tematyką na codzień i śmiać mi się chce jak słyszę takie koncepcje dla ” inteligentnych inaczej”. Należy zastanowić się ile trwa proces opracowania koncepcji, następnie zaczną się walki o udowodnienie wyższości tej, a nie innej racji i koncepcji, potem wyłanianie wykonawców szczegółowych projektów, uzgodnienia z podmiotami kolejowymi (PKP PLK S.A., Telkol, PKP Energetyka,PKP Cargo, i inne ), uzgodnienia z Urzędem Marszałkowskim odpowiedzialnym za organizację transportu, uzgodnienia z przewoźnikami ( Przewozy Regionalne, Koleje Małopolskie ) z gminami, Skarbem Państwa, wyłanianie wykonawców operatów szacunkowych i ich opracowanie, kwestia odszkodowań za wywłaszczone grunty, odwołania niezadowolonych podmiotów ( ewentualne procesy sądowe !!! ).To był etap uzgodnień i opracowywania dokumentacji, a teraz wyłanianie wykonawców i cały proces realizacji projektu ( a jak pojawią się np. ekolodzy ?). W obliczu zapowiadanego ograniczenia środków unijnych dla Polski w nowej perspektywie budżetowej i zwiększenia finansowania dla krajów Europy południowej, mało realne wydaje się zrealizowanie takiej inwestycji. Kraków, jak widać np. w „Kronice” o 18.30, nie jest zbytnio zainteresowany Olkuszem i okolicami. NIE MA PIENIĘDZY DLA NIEPEŁONSPAWNYCH, A BĘDZIE NA LINIĘ KOLEJOWĄ ??? ! ! !
został przeznaczony az 1 mln zł na opracowanie studium wykonalności i budowy nowego połączenia kolejowego na trasie Olkusz – Kraków , ciekawe na co az tyle
to chyba NIK musi sprawdzic to wydatkowanie. Nie wspominajac juz o pewnych innych „firmach” ktore w nazwie tez maja 3 literki
to ja proponuje szynobus w pasie zieleni DK94
Prawda jest niestety taka, że władze Olkusza i powiatu straciły czas na kłótnie i własne gierki. Środki na najbliższe lata rozdysponowane i powoli nie będzie już dla kogo budować kolei. Stajemy się wyludniającą się krainą staruszków, bo większość młodych ucieka. Największe osiągnięcia naszego regionu to kible w Olkuszu i śmieci w Kluczach i gdzieniegdzie 20 metrów chodnika.
Jeśli bilet kolejowy z Olkusza do Krakowa dla studenta ze zniżką 50% będzie kosztował 4 zł to jak taki busiarz ma szanse równo konkurować z kolejami dotowanymi przez państwo skoro przejazd busem kosztuje 8zł ??? Busy padną 😆 😀
Malo tego wszyscy robia Wielki szum a zabieraja sie tego od d…. strony.
Trzeba tez podkreslic co osiagnie Krakow czy Katowice dzieki takiemu polaczeniu, np ze to moze byc drugie bardzo wazne polaczenie miedzy tymi miastami zwazywszy na fakt iz na torachw przyszlosci bedzie coraz ciasniej.
Wspomniec tez nalezy o zmniejszeniu korkow przy wjezdzie do tych dwoch duzych miast.
Ale najwazniejszy argument to- to kasa. Wiec nalezy wyliczyc ile to PKP traci rocznie ( na braku sprzedazu biletow) na braku takiego polaczenia kolejowego.
Tutaj kasa jest argumentem ktory przemowi.
Do tego mozna by tez wyliczyc ile taka inwestycja bedzie kosztowala i po jakim czasie sie zwroci
Podaje przyblizone ceny:
-koszt modernizacji 1km torow od 1 do 2mln zlotych
-koszt budowy( dobudowy) 1km torow od 10 do 70mln zlotych
-koszt modernizacji budynku kolejowego wyceniany jest do 16mln zlotych (zalezny od wielkosci obiektu itp)
– koszt budowy budynku dworca w systemie modulowym to okolo 4mln zlotych
Po pierwsze zadne połaczenie kolejowe tutaj nie powstanie przed 2023 rokiem.
Poniewaz wszystkie remonty sa juz rozpisane do tego czasu i pieniadze zagospodarowane.
Pkp nie wyklucza kolejnych inwestycji, ale dopiero po 2023r.
Jak na razie to tylko szum przedwyborczy.
Al e tak przyznaje potrzebujemy takiego polaczenia kolejowego.
Dzwiglo by Nasz powiat.
Pytanie tylko czemu checie ominac takie miejscowosci Naszego powiatu jak Jaroszowiec, Wolbrom.
Malo tego mozna by rozwazyc polaczenie w strone Krakowa przez wolbrom dalej na Charniszce i polaczeczyc to z Miechowem. A z tad juz kursuja pociagi na Krakow.
Kolejna akcja przeglądu, że pod tymi bzdurami Kmity nawet komentarzy nie można napisać!
A jego artykuły kto sponsoruje znowu poseł czy jakiś nowy sponsor bo na pewno nie za swoich.
Co do obecnego burmistrza to przynajmniej nie zadłuża gminy tak jak jego poprzednik,kiedy Kmita był przewodniczącym rady miejskiej i siedział cicho jak sekretarz i skarbniczka zadłużały gminę na 40 mln. używając do tego b. Rzepki, który podpisywał wszystko co mu dały.To właśnie wtedy Olkusz doprowadzili do poziomu slamsów(kompletna degradacja infrastruktury a pseudo nowe inwestycje to same buble,a nie które do dziś nie skończone(muzeum podziemne).Kmita i oszczędności o czym on bredzi z „Komunikacji Miejskiej” uciekł skompromitowany bo mu się zachciało trasy objazdowej za 300 tys. podczas gdy gmina właśnie w tamtym okresie musiała już dopłacić 2 razy tyle co zwykle czyli ponad 3 mln.,a my jeździmy przerdzewiałymi gratami,pełnych dziur, które w każdej chwili mogły się zapalić podczas jazdy z pasażerami i spaliliby się żywcem.Pod publiczkę działa właśnie on-najbardziej obrzydliwy populista w Olkuszu.Co do mieszkańców to owszem przejrzą na oczy bo dowiedzą się w końcu prawdy o tym bagnie w Olkuszu i kto za tym stoi. Konkurentem nie może być dla nikogo.
Faktycznie, ta „dyskusja” jest tylko przedwyborczym „biciem piany”, bo każdy rozsądny człowiek przyzna, że nie ma żadnego sensu projektowanie skomplikowanych rozwiązań technicznych, w celu zbudowania połączeń komunikacyjnych „na raty”, czyli z przesiadkami !!! Jedyny sens miałoby wybudowanie innego nowego, najkrótszego i najszybszego połączenia z Krakowem, a takiej możliwości, z pominięciem istniejącej już komunikacji samochodowo-busowej, po prostu, z przyczyny takiego, a nie innego ukształtowania terenu, nie ma !! Tutaj nawet samoloty nie poradzą, bo raz, że byłyby za drogie, dwa, że lotnisko w Krakowie jest za daleko od centrum miasta.
W tych koncepcjach powinno rozważyć się też trasę przez Kosmolów-Sułoszowę-Ojców-Skałę i na Zielonki.
TYLKO
takie połączenie,
które będzie konkurować z busami
CZASEM przejazdu i CENĄ
ma szansę być rentowne .
Lokalny suweren widzi,że idzie czas wyborów
i nie da się nabrać na bicie piany
Proponuje wybudować metro pod obecną drogą D94,albo położyć tory wzdłuż tej drogi.
Potrzebne byłoby ok 2 mln na
„opracowanie studium wykonalności i budowy nowego połączenia kolejowego na trasie Olkusz – Kraków”
:-* :-* :-*