Od piątku, 9 października, zmienia się organizacja ruchu na drodze krajowej 94 w Modlnicy. Powodem jest rozpoczęta rozbudowa 1,5 – kilometrowego odcinka drogi krajowej 94.
Zmiana polega na wyłączeniu z ruchu wschodniego pasa ruchu, w związku z rozbudową drogi do dwóch jezdni. Jak informuje krakowski oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, wyłączona będzie sygnalizacja świetlnej na skrzyżowaniach oraz zamknięty wjazd i wyjazd z ul. Lipowej do DK94. Ruch odbywał się będzie zachodnim pasem jezdni i poboczem w dwóch kierunkach, z ograniczeniem prędkości do 50 km/godz.
Wszystko to w związku z rozpoczęta rozbudową „krajówki” na drogę dwujezdniową na odcinku od węzła Modlnica do ronda ze zjazdem na Giebułtów.
-Rozbudowa jest kontynuacją większego zadania, które pozwoli na zwiększenie przepustowości, bezpieczeństwa i komfortu jazdy przez mocno zurbanizowane podkrakowskie miejscowości. Jedno rondo w Modlnicy już powstało, w miejscu skrzyżowania drogi krajowej nr 94 z drogą powiatową (ul. Ojcowską) w kierunku Giebułtowa. Wraz z tym rondem rozbudowany został także odcinek DK94 o długości 715 m. Inwestycję oddano do ruchu w maju 2020 r. Teraz nadszedł czas na przebudowę dalszej części DK94 o długości 1,5 km w kierunku Krakowa, do węzła Modlnica S52 Północnej Obwodnicy Krakowa – informuje Iwona Mikrut, główny specjalista ds. komunikacji społecznej krakowskiego oddziału GDDKiA.
Na czym polega inwestycja? W miejscu skrzyżowań „krajówki” z ulicami: Jurajską/Lipową oraz Wierzbową powstaną ronda dwupasowe turbinowe. Wybudowane będą dwa skrzyżowania na skręty w prawo z ulicami: św. Wojciecha/Ulubioną oraz Polną. Zakres prac obejmuje również budowę: trzech zjazdów z DK94 na drogi gminne wraz z przebudową odcinków tych dróg, przejścia dla małych zwierząt, zatok autobusowych z pasami oddzielającymi od jezdni, chodników, dróg technicznych do obsługi zbiorników retencyjnego i odparowującego.
Przetarg na wykonanie projektu i realizację inwestycji wygrała firma STRABAG INFRASTRUKTURA POŁUDNIE Sp. z o. o. Pod koniec września wykonawca rozpoczął prace od rozebrania wysepek rozdzielających pasy ruchu na skrzyżowaniach, a następnie wycinki drzew.
Po wykonaniu inwestycji zwiększy się przepustowość ruchu. -Odcinkiem drogi krajowej nr 94 w gminie Wielka Wieś, pomiędzy Modlnicą i Szycami, według średniorocznego pomiaru ruchu wykonanego w 2015 r. przejeżdża 20 120 pojazdów/dobę, z czego 2277 to samochody ciężarowe. Dla porównania 5 lat wcześniej, zgodnie z pomiarami, natężenie ruchu było tu o 26 % mniejsze. Można więc szacować, że w 2020 r. średni dobowy ruch wzrósł do ok. 26 tys. pojazdów/dobę. W porannych i popołudniowych godzinach szczytu wartości te wzrastają i tworzą się zatory. Wynika to z faktu, że w tych okolicach Krakowa intensywnie, od lat wzrasta zabudowa mieszkaniowa, jest dużo zjazdów do drogi krajowej i w efekcie przepustowość DK94 na tym odcinku się wyczerpuje. Problem jest widoczny szczególnie w obrębie skrzyżowań – dodaje Iwona Mikrut.
Przedsięwzięcie powinno być gotowe do końca 2021 roku. Koszt wszystkich prac wyniesie 35 490 199,95 zł.
Fot.pixabay.com