Olkusz
Ruszył remont stacji kolejowej w Olkuszu: na pierwszy ogień poszła stara, podniszczona kładka, o której możemy już mówić w czasie przeszłym. Do końca przyszłego roku powstać ma tutaj podziemny tunel, wiodący na stację. Do tego czasu pasażerowie muszą natomiast korzystać z zastępczego przejścia, zlokalizowanego nieopodal placu manewrowego szkoły jazdy. Mieszkańcy pytają zaś, kiedy w końcu zaczną się prace przy remoncie samego dworca PKP.
Na stacji PKP w Olkuszu w końcu ruszył remont, na który mieszkańcy Olkusza czekali od wielu lat. Przypominamy, że dni do wbicia przysłowiowej „pierwszej łopaty” odliczano od sierpnia ubiegłego roku, kiedy to w ogniu kampanii wyborczej ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie oraz wykonanie przebudowy tutejszej stacji kolejowej: umowa o wartości prawie 110 milionów złotych netto została natomiast podpisana 12 grudnia ubiegłego roku pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wykonawcą zadania, czyli firmą Swietelsky Rail Polska. Środki na realizację tej inwestycji pochodzą z budżetu państwa.
Prace budowlane ruszyły jeszcze w marcu bieżącego roku: w pierwszej kolejności zdemontowana została stara kładka, która ze względów bezpieczeństwa od wielu lat była w połowie zamknięta. Obiekt stanowiący dotąd jedyną drogę na perony był ponadto kompletnie niedostosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i stanowił swoisty relikt minionej epoki. W ramach trwających prac, ekipa budowlana zdemontowała również zainstalowaną na peronach infrastrukturę, taką jak tablice informacyjne, kosze na śmieci czy tablice z rozkładami jazdy. W przyszłości ma się tutaj pojawić wyposażone w windę przejście pod torami.
A jak teraz można dostać się na perony, skoro w miejscu dawnej kładki pojawiło się metalowe ogrodzenie? Droga na przystanek wiedzie poprzez przejście zlokalizowane od strony znajdującego się kilkadziesiąt metrów dalej placu manewrowego. Przejście to, zamknięte kilkanaście lat temu, przed dwoma laty zostało tymczasowo reaktywowane na potrzeby przeprowadzania uchodźców przyjeżdżających z Ukrainy specjalnymi pociągami. Po kilku tygodniach, ze względów bezpieczeństwa, ponownie wyłączono je jednak z użytku, ale z uwagi na remont stacji PKP zostało ono ponownie otwarte. Korzystając z tej drogi warto jednak zachowywać szczególną ostrożność, ponieważ, aby przejść na peron, trzeba przekroczyć Linię Hutniczą Szerokotorową!
Według zapowiedzi Polskich Kolei Państwowych, na stacji Olkusz wybudowane zostaną dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów: nowe obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. inwestycja PLK S.A. obejmie również kompleksową przebudowę pięciu torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i sterowania ruchem kolejowym. Zakończenie całej tej inwestycji planowane jest do końca przyszłego roku.
Niestety, dużo dłużej przyjdzie nam poczekać na renowacje zabytkowego dworca: obiekt okryty ogromnymi banerami tuż przed wyborami parlamentarnymi stoi bowiem pusty i nie widać, aby działo się tam cokolwiek. Oburzenia z tego powodu nie kryją mieszkańcy, czego wyraz stanowi niecenzuralny, aczkolwiek wyjątkowo dobitny napis, jaki niedawno pojawił się na jednym z takich banerów. Z informacji, jakie udzieliła nam niedawno spółka PKP S.A., wynika, że umowa na opracowanie dokumentacji projektowej dla przebudowy dworca w Olkuszu została podpisana we wrześniu ubiegłego roku: jej wykonawcą jest pracownia architektoniczna Maple sp. z o.o., a remont ma rozpocząć się po zakończeniu prac nad dokumentacją projektową i uzyskaniu pozwolenia na budowę oraz po wyborze wykonawcy prac budowlanych. Najprawdopodobniej nastąpi to dopiero w 2025 roku…