Olkusz

„Gdyby podliczyć wszystkie obietnice dotyczące remontu infrastruktury kolejowej w Olkuszu i je nagle zrealizować, to mielibyśmy w naszym mieście drugi dworzec centralny, taki jak ten w Warszawie. Póki co mamy jednak jedno wielkie dziadostwo.” – z takim ironicznym stwierdzeniem zadzwonił do nas niedawno jeden z naszych Czytelników. W obliczu nadchodzących wyborów parlamentarnych, padła bowiem właśnie kolejna deklaracja dotycząca modernizacji stacji kolejowej i dworca PKP w naszym mieście. Co tym razem obiecują nam politycy?

Modernizacja infrastruktury kolejowej w Olkuszu to temat, o którym mówi się od lat: choć naprawdę ciężko w to uwierzyć, to przez ponad 100 lat swojego istnienia dworzec kolejowy w Olkuszu… nigdy nie przeszedł gruntownego remontu. Przysłowiową „bidę z nędzą” spotkać można również na pobliskich peronach, przypominających czasy schyłku PRL-u, a całość dopełnia smutny obraz zamkniętej do połowy kładki nad torami. Co prawda w 2018 r. PKP zdecydowało się na remont dachu dworca, ale inwestycja warta ponad 300 tys. zł przebiegała jak po grudzie. Po demontażu starego pokrycia dachowego, deszcz zniszczył bowiem wnętrze budynku.

Teraz pojawiły się kolejne deklaracje i plany dotyczące modernizacji obu obiektów: podczas konferencji prasowej, która została zorganizowana z okazji ogłoszenia przetargu na remont olkuskiego odcinka DK94, Minister Infrastruktury Andrzej Adamczyk poinformował, iż Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe ma ogłosić przetarg na modernizację stacji kolejowej w Olkuszu. Wcześniej rozpisano zaś przetarg na remont dworca: realizacja obu inwestycji zaplanowana jest na lata 2024-2025.

Same obietnice są imponujące: w ramach modernizacji infrastruktury kolejowej przebudowanych miałoby zostać pięć torów stacyjnych o długości 750 m każdy, a także powstać miałyby dwa zadaszone perony – jeden dwukrawędziowy o długości 400 m i jeden jednokrawędziowy o długości 500 m (z możliwością rozbudowy o drugą krawędź). Z kolei kładka dla pieszych na perony, która dziś biegnie nad torami, zostałaby zastąpiona podziemnym przejściem. Szacowana wartość inwestycji takiej inwestycji to jednak ponad 130 mln zł.

Przypominamy, że PKP PLK w czerwcu ogłosiła przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dotyczącej remontu budynku dworca kolejowego, a zawarcie umowy ze zwycięzcą przetargu planowane jest na wrzesień bieżącego roku. Od tej chwili wykonawca będzie miał 60 tygodni na przygotowanie projektu, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest na przełom 2024 i 2025 r. Jak informuje Polska Agencja Prasowa, wyremontowany dworzec miałby zostać udostępniony pasażerom w I kwartale 2026 r. Budżet tej inwestycji to natomiast 10 mln zł.   

Z uwagi na liczne obietnice składane w przeszłości, warto jednak podchodzić do tych planów z dystansem. Nie bez znaczenia jest tu także termin, w jakim zostały one przedstawione, jako że już na jesieni mają odbyć się wybory parlamentarne. Smutną prawdą jest jednak to, że na przestrzeni ponad 30 minionych lat na peronie z napisem Olkusz nie zmieniało się zbyt wiele. Czy tym razem będzie inaczej? O tym przekonamy się za kilka miesięcy.

Tymczasem zapraszamy naszych Czytelników do dyskusji w Internecie! Dajcie znać w komentarzach co sądzicie o tych planach!

1 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze