II Liceum Ogólnokształcące w Olkuszu idzie z duchem czasu. Niezastąpione, kredę i zieloną tablicę, powoli zastępują narzędzie multimedialne. Wyświetlanie przez nauczycieli prezentacji przy pomocy projektora jest praktykowane w większości olkuskich szkół. Dwójka poszła o krok dalej. Uczniowie mogą skorzystać z materiałów zaprezentowanych podczas zajęć matematyki przy pomocy Internetu w każdym miejscu na świecie. Pomysł jest zbawienny dla tych, którzy chcą sobie powtórzyć materiał, a także tych, którzy nie mogli uczestniczyć w zajęciach, bo na przykład byli chorzy.
Wykłady oraz przykładowe zadania rozwiązywane przez nauczyciela wyświetlane są za pomocą projektora na wielkim ekranie. Najważniejsze fragmenty lekcji rejestrowane są w czasie rzeczywistym za pomocą odpowiedniego oprogramowania. Następnie w ten sposób uzyskane pliki wideo umieszczane są w Internecie, na platformie edukacyjnej Moodle – tłumaczy Agnieszka Kowal, rzeczniczka prasowa II LO. Dzięki temu uczniowie mogą odtworzyć w warunkach domowych za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej najważniejszych zagadnień realizowanych w czasie lekcji. – Taka forma pracy nauczyciela jest niezastąpiona w sytuacji choroby ucznia czy też innych przyczyn, z powodu których nie uczestniczył w zajęciach – tłumaczy nauczycielka.
Na tym jednak nie koniec nowości. Do platformy edukacyjnej systematycznie wprowadzane są kartkówki z wykorzystaniem quizów. Każdy uczeń może za pośrednictwem sieci rozwiązać test wyboru i od razu otrzymać ocenę. Jak opowiadają korzystający z innowacji nauczyciele, wykorzystanie projektora zintegrowanego z laptopem pozwala na stosowanie wszelkich nowoczesnych metod nauczania matematyki z wykorzystaniem zróżnicowanego oprogramowania wzbogacającego lekcje. – Dzięki temu zajęcia są postrzegane przez uczniów jako bardzo ciekawe i pozwalające na szybsze przyswojenie niezbędnych umiejętności – mówi rzeczniczka II LO.
Wszystko wskazuje na to, że innowacyjne narzędzia edukacyjne pojawią się również na innych przedmiotach. Szkoła prowadzi konsultacje prawne z Zaiksem w sprawie umieszczenia na platformie Moodle ekranizacji lektur ujętych w programie nauczania języka polskiego oraz dużej liczby filmów dokumentalnych wspomagających nauczanie historii. Z kolei lektorzy języków obcych chcieliby wykorzystać platformę edukacyjną przede wszystkim w doskonaleniu swoich metod nauczania gramatyki. Nowe metody upowszechniania wiedzy przekonują także biologów, geografów, chemików, fizyków i informatyków. Wszyscy znajdują zastosowanie platformy do nauki swojego przedmiotu. Uczniów do korzystania z nich zachęcać nie trzeba.