Jeden z najbardziej popularnych lokalnych seriali dotyczący komunikacji Olkusz – Kraków, doczekał się już kilku, a nawet kilkunastu odcinków. Głównym reżyserem jest życie, jednak od czasu do czasu swoje „pięć groszy” do scenariusza dokładają sami pasażerowie. Bo to właśnie klienci firm świadczących usługi transportowe do stolicy Małopolski zazwyczaj wnoszą jakieś uwagi, zresztą często uzasadnione. Tyle tylko, że dotychczas, mimo licznych interwencji, fabuła się nie zmieniła. Jest tak, jak chcą tego główni bohaterowie, w tym przypadku prywatni przewoźnicy. Być może jednak wkrótce się to zmieni!
Interpelacja radnych
Wszystko przez interpelację jaką radni miejscy Michał Mrówka i Wojciech Ozdoba wystosowali do burmistrza Romana Piaśnika. W piśmie skierowanym do gospodarza miasta radni ukazali odwieczny problem wynikający m.in. z braku precyzyjnego rozkładu jazdy ze szczególnym uwzględnieniem dni świątecznych. Autorzy interpelacji, powołując się na głosy płynące od mieszkańców i z własnych doświadczeń, skarżą się na poważne uciążliwości, które w ich opinii – i tutaj cytat – „…przy odrobinie dobrej woli można by rozwiązać”. Radni Mrówka i Ozdoba zwrócili uwagę na niedostateczną ilość miejsc siedzących, zbyt rzadkie realizowanie kursów przez osiedla południowe, jak również wysokie ceny biletów, nieadekwatne do poziomu cen paliw i jakości świadczonych usług.
„Agenda problemów”
Autorzy pisma wskazali 6 obszarów wymagających rozwiązania. Po pierwsze: sprawa zbyt wysokich cen biletów za przejazdy z możliwością wprowadzenia obniżki i ulg dla pasażerów oraz wprowadzenie biletów miesięcznych, po drugie: zapewnienie lepszego komfortu przejazdów, po trzecie: brak jednolitych i aktualnych rozkładów jazdy na przystankach, po czwarte: faktyczne egzekwowanie przez busy realizowanych kursów, po piąte: uruchomienie linii ekspresowej i w końcu po szóste: modyfikacja trasy przez osiedle Młodych.
Burmistrz chce pomóc, ale wskazuje na trudności
Burmistrz Piaśnik wskazał na trudności w rozwiązaniu problemów wynikających z braku uprawnień Gminy do regulacji i kontroli przewozów na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar jednostki samorządu terytorialnego. Zapewnił jednak o planach zorganizowania spotkania z udziałem wszystkich przewoźników wykonujących przewozy na linii Olkusz – Kraków, na którym spróbuje przekonać ich do przyjęcia propozycji zgłoszonych zarówno przez radnych, jak i zwykłych mieszkańców. Dodatkowo Gmina poprosi o pomoc Marszałka Województwa Małopolskiego, w prowadzeniu kontroli wypełniania warunków określonych w wydanych zezwoleniach. Burmistrz liczy szczególnie na pomoc Marszałka w zakresie egzekwowania realizacji kursów zgodnie z rozkładem jazdy i obowiązków związanych z informowaniem pasażerów o aktualnych rozkładach jazdy.
Debata z przewoźnikami
Jednym z ważniejszych punktów próby rozwiązania społecznego problemu ma być spotkanie z przewoźnikami. Debata planowana jest przez burmistrza na drugą połowę lutego. Tematem spotkania będzie regulacja spraw związanych z ustaleniem opłat za przewozy, poprawa jakości i stanu technicznego busów, jak również dyskusja na temat ewentualnego nowego przebiegu linii komunikacyjnych łączących Olkusz z Krakowem.
Tabor, bilety, rozkłady jazdy
Gmina nie ma możliwości egzekwowania od przewoźników wykonujących przewozy na linii Olkusz – Kraków, zwiększenia pojemności taboru, którym te przewozy są wykonywane. Organ wydający zezwolenie na te linie, czyli Marszałek Województwa Małopolskiego, przed wydaniem zezwolenia winien sporządzić analizę sytuacji rynkowej w zakresie regularnego przewozu osób. Analiza ta powinna zawierać m.in. sprawdzenie czy pojemność pojazdów, którymi będą wykonywane przewozy osób, jest dostosowana do potrzeb pasażerów. Urząd Marszałkowski przy wykonywaniu najbliższej analizy sytuacji rynkowej, ma zwrócić szczególną uwagę na przewozy na linii Olkusz – Kraków.
Samorząd gminny nie posiada również uprawnień do określania cen biletów za przewozy osób na liniach komunikacyjnych wykraczających poza obszar jednostki terytorialnej. Ceny indywidualnie ustala przewoźnik. Jedyną możliwością jest rozmowa i przekonanie przewoźników do obniżki cen ze względu choćby na systematycznie spadające ceny paliw. W kwestii dobrej woli właścicieli firm należy także rozpatrywać wprowadzenie w obieg biletów miesięcznych i ewentualnej linii ekspresowej, bowiem Gmina zadania z zakresu lokalnego transportu zbiorowego wykonuje jedynie na swoim obszarze.
A co rozkładami jazdy? Przewoźnik wykonujący regularny przewóz osób podaje rozkład jazdy do publicznej wiadomości za pośrednictwem swojej strony internetowej, o ile taką oczywiście posiada, przekazuje rozkład organizatorowi publicznego transportu zbiorowego, właścicielowi lub zarządcy przystanku lub dworca, jak również zamieszcza informację dotyczącą godzin odjazdów na wszystkich przystankach komunikacyjnych lub dworcach wymienionych w rozkładzie. Wedle odpowiedzi burmistrza dotyczącej interpelacji w sprawie busów Olkusz – Kraków, także i weryfikacją tych obowiązków przewoźników zajmie się wkrótce Urząd Marszałkowski. Jednocześnie podczas planowanej debaty podjęta zostanie próba wspólnego ustalenia zasad współpracy w odniesieniu do zamieszczania informacji dotyczących rozkładu jazdy na przystankach, którymi administruje Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu.
Idą zmiany na lepsze? Czy raczej interwencja radnych i burmistrza niewiele zdziała? Zachęcamy do dyskusji i przedstawiania swoich historii związanych z podróżowaniem busami do Krakowa.
Zadanie z matematyki: cena paliwa przez ostatnie 3 miesiące spadła o 1,5 zł na litrze.
O ile stanieją bilety? 😆 Też 1,5 zł?
[quote name=”baca”][quote name=”pIs”]Ab czy interpelacji nie powinien złożyć radny wojewódzki Wójcik z PiSu????[/quote]
masz rację, pójdę dalej i powiem z „bulem”, że nawet prezydent[/quote]
żeby przypadkiem z tego obiat nie wyszedł z dodatkiem sałatki z pawłowicz, w zasadzie taka sałatka nie jest zdrowa ani smaczna, ale co jak co, to nie brzoza, to inna zielenizna.
TE BUSY I kierowcy to Totalna porazka wladz . Nie ma mocnych zeby rozwiązać prosty /jak inne miasta/ problem.Jedno i to samo sie przerabia odkąd busy jeżdżą jak chcą nawet puste przebiegi do Krakowa i z powrotem blokując drogę.Np w drodze powrotnej kierowca zmienia tablice z Os. Młodych na S-sam.Nie wspomnę o dn. świątecznych.Pasażerowie to nie wycieczkowicze /najczęściej/dojażdżają do pracy na konkretną godzinę i w święta chcieliby też być w pracy punktualnie i jechać godnie nie jak zapuszkowani .Nie wspomnę tu o chamstwie niektórych kierowców i braku wydawania biletów /to jest celowe tylko kogo się w tym wypadku okrada państwo czy właściciela?Liczę że się to niebawem zmieni
[quote name=”ewa”]Ja się pytam kiedy zostaną wprowadzone bilety miesięczne??!![/quote]
Już odpowiadam. Wtedy i tylko wtedy gdy na rynku transportowców wożących ludzi z Olkusza do Krakowa, pojawi się realna konkurencja. Monopol (kartel) nigdy nie jest dobry dla klienta. Urząd Marszałkowski stwierdził że sytuacja na linii Olk-Krk jest „satysfakcjonująca”. A ja się pytam Krakusów- dla kogo???
Kontrole przeprowadzane przez ww. organ NIGDY nie stwierdziły problemów!
A ja przypomnę tylko sytuację 1 stycznia i kilka godzin bez odjazdów z RDA w Krakowie…
Ja się pytam kiedy zostaną wprowadzone bilety miesięczne??!!
Panowie busiarze podłolkuskie chopy ! już nie wozicie kartofli na giełdę tylko pasażerów (ludzi).
A może tak:50 -osobowy autobus o pełnych godzinach od 5 -tej spod ssamu,po 4 zł.
p Burmistrzu p Starosto.
Na tej trasie ceny nie spadną my jako pasażerowie mówimy zmowa cenowa, oni będą to nazywać „dostosowanie cen do konkurencji” dlatego apeluje do naszych władz i radnych zorganizujcie przez zkm kursy do Krakowa tu chodzi o nasze bezpieczeństwo busy są przepełnione wystarczy mała kolizja i może dojść do tragedii, a obniżce cen u prywatnych przewożników nie ma co myśleć po prostu jedna samowola nikt tego nie kontroluje dlaczego my jako pasażerowie mamy płacić najwyższą cenę i nikt się nami nie interesuję czy ktoś dojeżdrza do pracy, szkoły, czy lekarza wiadomo że w Olkuszu nie ma za dużo miejsc pracy, dlatego niektórzy nie mając dużego wyboru muszą jeżdzić do Krakowa czy Katowic to jeszcze rzuca nam się kłody pod nogi pomyślcie też o młodzieży uczącej się poza naszym miastem, którzy jadąc codziennie też nie mają dużo możliwości finansowych, a czasami też są na garnuszkach u rodziców wystarczy tylko trochę dobrej woli i chęci 🙁
Paliwo po 4zł a ceny biletu rosną i rosną.
[quote name=”pIs”]Ab czy interpelacji nie powinien złożyć radny wojewódzki Wójcik z PiSu????[/quote]
masz rację, pójdę dalej i powiem z „bulem”, że nawet prezydent
i bardzo dobrze!!!! niech nareszczcie sie coś zmieni bo to co się teraz dzieje to jest jakaś masakra!
[quote name=”pomysłowy dobromir”]najwyższy czas szynobus do Krakowa zrobić.[/quote
Jaki szynobus? Kolej powinna być w całości zlikwidowana, a wszelkie środki powinny zostać skierowane na budowę dobrych dróg i ewentualne dofinansowywanie paliwa do prywatnych samochodów. Kolej zostawmy takim zacofanym krajom jak Chiny albo Francja.
najwyższy czas szynobus do Krakowa zrobić.
Czy to rzeczywiście najważniejszy problem dla Olkuszan, że wymaga priorytetowego głośnego zaangażowania radnych i burmistrza z takim szumem medialnym. Czy nie lepiej cicho wcześniej siły i kompetencje rozważywszy a chwalić się dopiero jak będą sukcesy …
Ab czy interpelacji nie powinien złożyć radny wojewódzki Wójcik z PiSu????
W przypadku braku chęci porozumienia ze strony busiarzy proponuje Panu Burmistrzowi postraszenie ich zgłoszeniem zmowy cenowej do UOKiK.
Przenieście się do Katowic – problem z głowy 😉
Tego ogłupiającego „erefenuu”już wreszcie nie muszę słuchać .Jeżeli coś gra to b cicho,pomogły uwagi,prośby.No i mniej kur.ują,kierowcy.Jest lepiej.
Z tymi busami do Krakowa to jest tak, że z Olkuszewa o 7:00 bus wyjeżdża pełny, ale z Krakowa wracają nim 2 czy 3 osoby i tak jest do godz. 12-13, a bilans musi wyjść na zero.
Uważam, że to kolejna burza w szklance wody pod publiczkę. Pewnie jak zwykle nic konkretnego dla ludzi tego nie będzie.
Uważam,że gmina za pośrednictwem zkm powinna zorganizować parę kursów do Krakowa ta jak to jest w Chrzanowie i zwiększyć konkurencję w stosunku do prywatnych przewożników gdyż ma do tego predyspozycję większy tabor i może zmniejszyć ceny biletów ,uważam,że chętnych będzie dużo, sam korzystając z busów jadąc do Krakowa czuję się jak sardynka w puszce płacąc jeszcze za to,ale no cóż nie liczy się pasażer liczy się biznes 🙁