Powiat
– To jak? Będą w końcu budować tę drogę, czy nie? – Z takim pytaniem zwrócił się do nas niedawno jeden z Czytelników. Dotyczyło ono opisywanego przez nas przed laty pomysłu stworzenia połączenia między DK94 i autostradą A4. Postanowiliśmy sprawdzić, czy coś tej sprawie „drgnęło”.
Pomysł budowy łącznika, który miałby skomunikować Drogę Krajową nr 94 z Autostradą A4, był swego czasu szeroko opisywany na naszych łamach. Przypomnijmy, że w maju 2016 roku w Starostwie Powiatowym w Olkuszu podpisano porozumienie dotyczące przygotowania dokumentacji potrzebnej do realizacji tego zadania w przyszłości. Jego sygnatariuszami byli przedstawiciele Zarządu Województwa Małopolskiego oraz reprezentanci powiatów: chrzanowskiego, krakowskiego i olkuskiego oraz gmin: Bolesław, Bukowno, Krzeszowice, Olkusz i Trzebinia.
Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie w 2017 r. zakończył opracowanie Wielowariantowego Studium Techniczno – Ekonomiczno – Środowiskowego budowy takiego połączenia. Studium przedstawiało przebieg, rozwiązania techniczne i analizę czterech tras. Później jednak sprawa ucichła. Niedawno jeden z naszych Czytelników poprosił nas, abyśmy sprawdzili, na jakim jest ona etapie. Postanowiliśmy zapytać o to w Urzędzie Marszałkowskim. – Dla zadania budowy połączenia autostrady A4 z DK 94 opracowano studium, w ramach którego przeanalizowano trzy warianty przebiegu nowej drogi, stanowiącej alternatywne połączenie Krakowa z DK 94. Jako najkorzystniejszy wariant wskazano pierwszy wariant o długości około 27 km. Orientacyjne koszty budowy drogi wg tego wariantu to około 340 mln zł. Decyzja środowiskowa dla przedmiotowej inwestycji nie została do tej pory pozyskana – mówi Dawid Gleń z Biura Prasowego UMWM.
Wariant, o którym mowa, zakłada budowę drogi mającej swój początek w miejscowości Krze, dalej prowadzi do Bukowna, następnie na wschód w kierunku Żurady, a potem na południe przez tereny gmin: Olkusz, Trzebinia i Krzeszowice do węzła autostradowego Rudno. Projekt przewiduje utworzenie łącznika od skrzyżowania na Mazańcu w Olkuszu, przez Kruczą Górę do ronda na osiedlu Młodych. Aktualnie w trakcie przygotowania jest jednak I etap zadania, czyli budowa połączenia trasy A4 w obrębie węzła Rudno z drogą krajową nr 79 w Krzeszowicach. Dla tego zadania Zarząd Dróg Wojewódzkich planuje uzyskać decyzję środowiskową do czerwca bieżącego roku, a następnie zlecić opracowanie projektu budowlanego i uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji. Połączenie autostrady z „krajówką” biegnącą przez nasz powiat to zaś oddzielna kwestia.
Inwestycja jest przedsięwzięciem regionalnym, pozostającym w gestii właściwych jednostek samorządu terytorialnego. Ze względu na skalę przedsięwzięcia, do jego realizacji konieczne byłoby wsparcie ze strony rządowej oraz pozyskanie unijnych środków. – Z uwagi na znaczne koszty II etapu, biegnącego od DK 79 do DK 94, ZDW w Krakowie podejmowało starania zainteresowania tematem jego realizacji zarządcę drogi krajowej oraz Ministerstwo Infrastruktury. – mówi Dawid Gleń. -Dopiero w przypadku pojawienia się środków finansowych na kolejny etap przygotowania zadania do realizacji, możliwa jest jego kontynuacja – dodaje nasz rozmówca. Wtedy to urzędnicy mogliby przystąpić do opracowania koncepcji, czyli kolejnego dokumentu planistycznego. Do wbicia przysłowiowej „pierwszej łopaty” droga i tak byłaby więc jeszcze daleka.
@a.n.q.a. – czaisz pojęcie „rzetelne dziennikarstwo”?? Dlaczego nie ma mapki z wariantami przebiegu tego babola? Bo chyba nie wierzysz sama, że to mozliwe tak samo jak kolej do Krakowa czy remont DK94 obiecywany przez naszego posła „niemowę”.. Taka droga/łącznik żeby miała sens musi mieć przebieg maksymalnie „prosty” – jak to sobie wyobrażają pomysłodawcy?
Tutaj w mieście nie ma kto znaków powstawiać i poprawić tych co są źle postawione a marzenia mozna mieć.. a to jest raczej koszmar.