Jaka przyszłość czeka szkoły podstawowe w Rodakach i Ryczówku? Społeczności obydwu miejscowości stanowczo nie zgadzają się na propozycje władz gminy, które nie chcą przekształcić placówek w ośmioklasowe podstawówki. Mieszkańcy z kolei nie wyobrażają sobie innego rozwiązania.
Reforma oświaty budzi ogromne emocje. Zgodnie z wprowadzonymi zmianami od września szkoły podstawowe będą ośmioklasowe, a do gimnazjów nie będzie już prowadzona rekrutacja. Samorządy mają coraz mniej czasu na zatwierdzenie nowych sieci szkół. Działaniom władz bacznie przyglądają się rodzice, uczniowie, nauczyciele i pracownicy oświatowych placówek.
W gminie Klucze trwają rozmowy na temat struktury szkół w Rodakach i Ryczówku. Władze gminy uważają, że organizacja pełnych ośmioklasowych szkół podstawowych w tych miejscowościach, z powodu małej liczebności uczniów w klasach (do Szkoły Podstawowej w Rodakach uczęszcza 49 uczniów, a do Ryczówka 61 uczniów) spowoduje znaczne utrudnienie w prowadzeniu zajęć z przedmiotów akademickich typu biologia, fizyka, chemia. – Nauka tych przedmiotów w zespołach klasowych 5 – 6 osobowych lub mniejszych jest nie tylko kosztowna, ale też nie zawsze możliwa ze względów organizacyjnych. Dla dobra ucznia nie należy łączyć klas na zajęciach, dla których podstawa programowa przewiduje różną tematykę. Dlatego tak ważne jest i korzystne z punktu widzenia dobra dzieci, aby klasy były liczniejsze (15 – 20-osobowe), a szkoła liczyła ok. 120 uczniów – twierdzi wójt Bień, zapewniając jednocześnie, że nie ma mowy o likwidacji żadnej ze szkół.
Jakie plany ma gmina?
Z informacji jakie uzyskaliśmy w kluczewskim urzędzie wynika, że pierwsza propozycja polegała na połączeniu szkół w Rodakach i Ryczówku. W pierwszej z miejscowości nauka odbywałaby się w klasach I-IV, a drugiej w klasach V-VIII. Na takie rozwiązanie nie zgodziła się Małopolska Kurator Oświaty Barbary Nowak. Spotkanie konsultacyjne w kuratorium odbyło się 28 grudnia ubiegłego roku w Krakowie.
Pojawiły się kolejne trzy propozycje. W myśl pierwszej z nich placówka w Ryczówku zostałaby przekształcona w szkołę ośmioklasową ze szkołą filialną z klasami I – IV w Rodakach. Od klasy V uczniowie z Rodak uczęszczaliby do Ryczówka. – Na zebraniach z rodzicami zapewniłem, że będzie zorganizowany bezpłatny dowóz i opieka, pomimo że odległość od szkoły w Rodakach do szkoły w Ryczówku wynosi tylko 2,2 km – dodaje Norbert Bień.
Druga koncepcja polega na utworzeniu szkół filialnych z klasami I – IV w Rodakach i w Ryczówku. Szkołą macierzystą, do której uczęszczaliby uczniowie klas V – VIII byłaby Szkoła Podstawowa w Kluczach.
Kolejny pomysł dotyczy przekazania jednej lub obu szkół do prowadzenia osobie fizycznej lub prawnej (np. fundacja, stowarzyszenie). – Należy podkreślić, że przekazanie w drodze umowy do prowadzenia szkoły nie wiąże się z jej likwidacją. Szkoła prowadzona przez inny organ w dalszym ciągu jest szkołą publiczną i podlega nadzorowi Kuratora Oświaty. W przypadku naruszenia warunków umowy gmina jest obowiązana przejąć szkołę z powrotem – zapewnia wójt, dodając, że
powyższe propozycje są omawiane podczas spotkań konsultacyjnych w Urzędzie Gminy w Kluczach. Pierwsze takie spotkanie z udziałem wójta, radnych, przedstawicieli związków zawodowych, zainteresowanych dyrektorów szkół, nauczycieli, rodziców odbyło się 26 stycznia. Kolejne jest zaplanowane na 7 lutego. – Na wszystkich spotkaniach z nauczycielami, pracownikami szkół i mieszkańcami bardzo wyraźnie podkreślam, że szkoła w danej wsi nadal będzie istniała, że tak jak dotychczas będzie spełniała nie tylko funkcję oświatową, ale także będzie miejscem spotkań, wydarzeń kulturalnych, sportowych i innych – mówi wójt Bień.
Mieszkańcy: chcemy ośmioklasowych podstawówek
Mieszkańcy Rodak, rodzice, nauczyciele, pracownicy oraz uczniowie Szkoły Podstawowej im. Mikołaja Kopernika w Rodakach wystosowali apel dotyczący kategorycznego zaprzestania działań zmierzających do zamknięcia, przekształcenia czy przekazania innym podmiotom szkoły. Podnoszą, że podczas konsultacji w Ministerstwie Edukacji Narodowej oraz w Kuratorium Oświaty w Krakowie otrzymali zapewnienie, że likwidacja czy proponowane przez władze gminne przekształcenie szkoły w Rodakach jest sprzeczne z założeniami reformy oświaty, a reforma edukacji nie może być pretekstem do przeprowadzania daleko idących zmian organizacyjnych w strukturze szkół publicznych.
– Zadaniem gmin jest dostosowanie sieci szkół do nowego ustroju szkolnego poprzez przekształcenie sześcioklasowych szkół podstawowych w placówki 8-klasowe. Reforma edukacji nie może być pretekstem do przeprowadzania daleko idących zmian organizacyjnych w strukturze szkół publicznych. Nie zgadzamy się na przekazanie szkoły fundacji czy stowarzyszeniu. Jako jedna z siedmiu szkół gminy Klucze, która nie jest najdroższą szkołą w utrzymaniu, czujemy się dyskryminowani przez obecną władzę, dlatego żądamy równego traktowania uczniów, nauczycieli, rodziców oraz mieszkańców Rodak – piszą autorzy apelu.
Pod protestem przeciwko likwidacji czy przekształcaniu szkoły podpisało się około 400 mieszkańców wsi. Zainteresowani oświatowymi zmianami podkreślają, że szkoła jest ważna dla całej społeczności Rodak – to jedyny animator kultury, organizator wydarzeń sportowych, rekreacyjnych, rozrywkowych.
Zaniepokojenie planami władz gminy wyrażają również mieszkańcy Ryczówka, którzy w tej sprawie interweniowali w naszej redakcji.
Decyzję podejmą radni
Zapytaliśmy wójta Klucz, czy jest szansa na zmianę planów i uruchomienie w Rodakach ośmioklasowej szkoły, a jeśli nie to dlaczego? – Decyzja o organizacji nowej sieci szkół, w tym o istnieniu ośmioklasowej szkoły w Rodakach należy do Radnych Gminy Klucze. Podjęta uchwała musi uzyskać pozytywną opinię Małopolskiego Kuratora Oświaty. Ostateczna decyzja nie należy do Wójta Gminy – odpowiedział Norbert Bień.
Pozostałe szkoły bez zmian
Na terenie gminy, poza szkołami w Rodakach i Ryczówku, funkcjonuje jeszcze pięć podstawówek: w Kluczach, Kwaśniowie Dolnym, Jaroszowcu, Chechle i Bydlinie. Władze gminy zapewniają, że beda one przekształcone w ośmioklasowe szkoły podstawowe. Z kolei gimnazja w Kluczach i w Bydlinie z dniem 1 września 2017 roku zostaną włączone w struktury szkół podstawowych. – To sprawi, że wszyscy nauczyciele będą jednakowo traktowani. Zależy mi na tym, aby w związku z reformą nikt nie stracił pracy. Przed sporządzeniem arkuszy organizacji szkół na rok szkolny 2017/18 będą odbywały się spotkania z dyrektorami w celu uzgodnień, gdzie będzie można kierować nauczycieli na uzupełnienie etatu. Przymiarkowe arkusze sporządzone już przez dyrektorów na podstawie projektu rozporządzenia o ramowych planach nauczania pozwoliły ustalić, ile w gminie mamy wakatów i jakie są potrzeby kadrowe – wyjaśnia wójt Bień.
Mieszkańcy są zdeterminowani i zapowiadają, że nie będzie zgody na zmiany proponowane przez gminę. Kolejne spotkanie z samorządowymi władzami zaplanowano na najbliższy wtorek. Czy wówczas uda się rozwiązać oświatowy problem? Będziemy uważnie śledzić ten temat i o dalszych losach dwóch szkół informować na bieżąco naszych Czytelników.
[quote name=”hela”]Jeżeli waszym zdaniem stowarzyszenie ,fundacja ,osoba fizyczna to takie same korzyści,to dlaczego w naszej gminie nie ma tego typu szkół? w naszym powiecie są jedna lub dwie.Każdy chce posyłać dziecko nieodpłatnie do szkoły,płacimy podatki. Stowarzyszenia lub tego typu rozwiązania niech sobie ludzie otwierają na swoich podwórkach.Każdy może zarządzac fundacją u siebie w domu.Kogo na to stać?Trzeba mieć głowę sztywno osadzoną na karku,duży zasób portfela i duże pojęcie na te tematy.Do tej pory słuchalismy słów osób które prowadzą takie szkoły (nie wszystko zostało powiedziane),posłuchajmy ludzi którzy podjęli próbę i im nie wyszło.[/quote]
prezentujecie postawę roszczeniową…myślicie że wam się wszystko należy od państwa…że państwo będzie dopłacało do szkoły żebyście mieli blisko….chcecie dostać gotowe za darmo a sami nic nie chcecie zrobić…prowadzenie fundacji to żadna filozofia…to jak prowadzenie małej firmy…potrzeba kilku ludzi…trzeba chcieć coś samemu zrobić a nie liczyć na innych że zrobią to za was…cóż…15 osób w klasie to faktycznie nie ma sensu taka klasa…i taka szkoła…taniej dowozić a zaoszczędzoną kasę przeznaczyć na drogi,remonty i pożytek z tego większy a nie przejeść pieniądze na drogie utrzymanie szkoły……
Jeżeli waszym zdaniem stowarzyszenie ,fundacja ,osoba fizyczna to takie same korzyści,to dlaczego w naszej gminie nie ma tego typu szkół? w naszym powiecie są jedna lub dwie.Każdy chce posyłać dziecko nieodpłatnie do szkoły,płacimy podatki. Stowarzyszenia lub tego typu rozwiązania niech sobie ludzie otwierają na swoich podwórkach.Każdy może zarządzac fundacją u siebie w domu.Kogo na to stać?Trzeba mieć głowę sztywno osadzoną na karku,duży zasób portfela i duże pojęcie na te tematy.Do tej pory słuchalismy słów osób które prowadzą takie szkoły (nie wszystko zostało powiedziane),posłuchajmy ludzi którzy podjęli próbę i im nie wyszło.
[quote name=”Obiektywny”][quote name=”Klolejny Wieśniak”]… nie znasz widocznie do końca naszej sytuacji (Szkoła w Rodakach). Nasz Włodarz Gminny proponuje – {..} pozostawienie szkoły ale tylko oddział przedszkolny i klasy 1-3. Reszta dojeżdża. Gdzie tu sens ? {…} A koszty utrzymania budynku i inne koszty stałe bez zmian przecież będą na moją babską logikę. Wytłumacz mi sens takich zmian. …[/quote] języka i informatyki. No i oczywiście nieśmiertelnej religii. Ale tacy są niezbędni również w klasie 1-8. Przy okazji mniej dzieci, mniej pomieszczeń w użytku, mniej sprzątania, można personel ciąć. I na tym są oszczędności,a nie na ogrzewaniu przez parę miesięcy w roku.[/quote]
Jest także propozycja oddania szkoły stowarzyszeniu,fundacji….
Załóżcie sobie taką fundację i bierzcie szkołę w zarządzanie…wtedy gmina nie będzie się wtrącała – sami będziecie decydowali czy dowozić, ile nauczycieli przyjąć, jakie są koszty budynków …a do tego fundacje to nawet mogą otrzymywać jakieś wsparcia od sponsorów – ofiarodawców , darowizny,datki prawda ? Wtedy będziecie u siebie gospodarzem…bierzcie sprawy w swoje ręce…Do odważnych świat należy….co Wy na to?
[quote name=”Klolejny Wieśniak”]… nie znasz widocznie do końca naszej sytuacji (Szkoła w Rodakach). Nasz Włodarz Gminny proponuje – {..} pozostawienie szkoły ale tylko oddział przedszkolny i klasy 1-3. Reszta dojeżdża. Gdzie tu sens ? {…} A koszty utrzymania budynku i inne koszty stałe bez zmian przecież będą na moją babską logikę. Wytłumacz mi sens takich zmian. …[/quote] Zdaje się że propozycja jest taka żeby dzieci 4-8 tylko z Rodak przewozić do Ryczówka, a w Ryczówku byłoby bez zmian, ale ja nie o tym. Koszty ogrzewania, mediów itp. wcale nie jest tak wielki, w stosunku do pensji. Jeżeli pensja jednego nauczyciela rocznie to ~ 60tys (brutto, łącznie z kosztami pracodawcy) i w każdej 8 klasowej szkole trzeba by zatrudnić fizyka, biologa, geografa, chemika, polonistę, matematyka itd. to trochę tych etatów się zbiera. W szkole 1-3 wystarczy że będą nauczyciele wszesnoszkolni, pani od plastyki (jedno drugiego nie wyklucza), języka i informatyki. No i oczywiście nieśmiertelnej religii. Ale tacy są niezbędni również w klasie 1-8. Przy okazji mniej dzieci, mniej pomieszczeń w użytku, mniej sprzątania, można personel ciąć. I na tym są oszczędności,a nie na ogrzewaniu przez parę miesięcy w roku.
Wiem że jestem fajny , dzięki 😆 ale masz blade pojęcie w czym rzecz… :-* płacisz podatki? super…tylko że te Twoje podatki idą do Warszawy….a z Warszawy do Gminy subwencja państwowa na szkoły jest skromna i nie pokrywa 100% kosztów ich funkcjonowania…
Jaśnie Oświecony – nie ujmuję Ci racji. Czytam z wielkim zainteresowaniem Twoje posty. Nie patrzę na sprawę jednostronnie, wiem, że zadaniem własnym Gminy nie jest tylko utrzymanie szkół. Są również inne równie ważne potrzeby społeczne. Ale nie znasz widocznie do końca naszej sytuacji (Szkoła w Rodakach). Nasz Włodarz Gminny proponuje – wyobraź sobie pozostawienie szkoły ale tylko oddział przedszkolny i klasy 1-3. Reszta dojeżdża. Gdzie tu sens ? Szkoła – maluchy (i maluchy z sąsiedniego Ryczówka) czyli łącznie razem mniejsza populacja niż teraz. A koszty utrzymania budynku i inne koszty stałe bez zmian przecież będą na moją babską logikę. Wytłumacz mi sens takich zmian. Reforma zakłada nie zamykanie małych szkół, brak dojazdów dzieci, mniejsze klasy. Po co takie zabiegi Radnych, jak wtedy będzie Gminie się to opłacać? Czy nie lepiej zostawić tą szkołę bez zmian a dzieci niech spokojnie się uczą u siebie w swoim środowisku bo nadmienię chętnie tu chodzą do szkoły? Z pozdrowieniami 🙂
[quote name=”jaśnie oświecony”][quote name=”Piotreeek”]W Polce istnieją dwa typy wyborców –
1) Wyborcy PIS-u
2)Wyborcy z IQ powyżej 70[/quote]
a ja mam IQ powyżej 90 i głosowałem na PiS…. .lemingi myślą że są lepsi a tym czasem dali se wyprać mózg ideologią liberalną która promuje bogatych…a w życiu ważne by być dobrym człowiekiem bo to bogactwo i się nie wywyższać a nie bogatym dla samej kasy :lol:[/quote]
Wole być liberałem niż „lemingiem” kato – bolszewickiego PIS-u z bardziej socjal – demokratycznym programem niż neokomuniści z SLD.
[quote name=”Piotreeek”]W Polce istnieją dwa typy wyborców –
1) Wyborcy PIS-u
2)Wyborcy z IQ powyżej 70[/quote]
a ja mam IQ powyżej 90 i głosowałem na PiS…. .lemingi myślą że są lepsi a tym czasem dali se wyprać mózg ideologią liberalną która promuje bogatych…a w życiu ważne by być dobrym człowiekiem bo to bogactwo i się nie wywyższać a nie bogatym dla samej kasy 😆
W Polce istnieją dwa typy wyborców –
1) Wyborcy PIS-u
2)Wyborcy z IQ powyżej 70
[quote name=”Ściągany”]Wołek , to ten POpulista od Scigajowej ? Scigajowej posłanki od Kukiza której to koledzy głosują w sprawach ustrojowych tak jak PO i Nowoczesna ? To by wiele tłumaczyło ,ludzie nie dajmy sie nabrać farbowanym lisom ! 😀 :lol:[/quote]
To Scigajowa jest w koalicji z Gądkową ? Gdzie to mozna sprawdzić jak głosowały ! Czyli to przystawka PO ? A ja myślałem ze ona ta Scigajowa jest z PiSem , patrzcie jak mozna sie pomylić ! Ale teraz nie ma sie co dziwić wójtowi ze chce zlikwidować szkoły , jak zatrudnia takiego doradcę jak Wołek, PO=Kukiz , Gadkowa = Scigajowa , a to nam sie porobiło 😉
Wołek , to ten POpulista od Scigajowej ? Scigajowej posłanki od Kukiza której to koledzy głosują w sprawach ustrojowych tak jak PO i Nowoczesna ? To by wiele tłumaczyło ,ludzie nie dajmy sie nabrać farbowanym lisom ! 😀 😆
Żadna szkoła w żadnej gminie w Polsce nie zostanie zamknięta bo to by nie pasowało do idei dobrej zmiany . I ta cała dyskusja jest niepotrzebna. Kłopot będą mieli włodarze gmin a w dalszej przyszłości ich mieszkańcy. Założenie jest proste, reforma nie spowoduje zamknięcia żadnej szkoły i już.
[quote name=”hela”]Oswiecony czy ty jesteś na 100% pewny że do szkoły w Rodakach czy w Ryczówku dopłaca się duże kwoty?Zasiadasz w Urzędzie ze masz czelnosc tak argumentowac.Twoje „jeśli” nie jest w żadnym stopniu wiarygodne,więc nie komentuj jak nie masz pewności.[/quote]
Doradcą wójta Bienia jest niejaki Kamil Wołek z Kukiz 15 i czy nie może on przetłumaczyć wójtowi z polskiego na nasze aby zostawił nasze szkoły w spokoju ? Chyba ze w ten sposób broni szkoły w swojej wsi ! A to byłoby juz działanie karygodne
[quote name=”Klolejny Wieśniak”]Jaśnie Oświecony – fajny jesteś . Płacimy podatki również na utrzymanie szkół. Uwierz, ja wieśniak też podatki płacę. A że gmina nieudolna i kształconych menagerów z szkół miejskich mają, to my rodzice z taką rzeczywistością zmierzyć się musimy. [/quote]
Wiem że jestem fajny , dzięki 😆 ale masz blade pojęcie w czym rzecz… :-* płacisz podatki? super…tylko że te Twoje podatki idą do Warszawy….a z Warszawy do Gminy subwencja państwowa na szkoły jest skromna i nie pokrywa 100% kosztów ich funkcjonowania…czyli gminy dopłacają do szkół grubą kasę…..a jeśli mogą robić to samo taniej i za zaoszczędzone pieniądze remontować drogi , szpitale,biblioteki i inne to dlaczego nie? Mieszkańcy to nie tylko uczniowie …to także dorośli którzy chcą nie tylko szkoły ale także dróg, parkingów, innych obiektów które także kosztują….Jest jeszcze jeden problem…niż demograficzny…klasy mają po 15 uczniów a koszt utrzymania budynków jest taki sam przy 15 jak i przy 30 uczniach….więc bardziej się opłaca utrzymywać jedną szkołę z 30-stoma uczniami w klasie niż dwie szkoły z 15-stoma uczniami bo dwie szkoły to dwa rachunki za prąd, za ogrzewanie, na pensje pracownikom itd. Czasy komuny gdzie rząd dopłacał do każdej dziedziny życia dawno minęły….
Jaśnie Oświecony – fajny jesteś i w ogóle cool, nawet się pośmiałam – szczerze. Tylko nie masz pojęcia w czym rzecz. Dzieci to nie ekonomia, to nie coś co się opłaca czy też nie… To nie marża nie zysk i nie rentowność. To potencjał intelektualny, który najlepiej rozwija się właśnie w klasach 10- 15 osób a nie w szkole pękającej w szwach. Ja tam menagerem nie jestem z racji statusu społecznego (czyt wieśniak), ale co dobre dla moich dzieci to wiem. I proszę uwierz nawet na wsiach słyszy się, ze to z podatków, które płacimy szkoły powinny być utrzymane. Mamy telewizory nawet plazmowe i o Narodowej Loterii Paragonowej coś niecoś słyszymy. Płacimy podatki również na utrzymanie szkół. Uwierz, ja wieśniak też podatki płacę. A że gmina nieudolna i kształconych menagerów z szkół miejskich mają, to my rodzice z taką rzeczywistością zmierzyć się musimy. Jak sobie nie radzą z budżetem – to do zamknięcia! Dorzuć do tego troszkę ekonomii jak tak bardzo materialnie sprawę traktujemy. Wtajemniczę Cię, bo niezorientowany jesteś… Nasza szkoła jest wśród 7 szkół w Gminie Klucze na 4 miejscu pod względem dopłat gminnych. Gdzie sprawiedliwy wyrok Jaśnie Oświeconego? Może najpierw te 3 droższe szkoły zamkniemy bo się nie opłaca?
Oswiecony czy ty jesteś na 100% pewny że do szkoły w Rodakach czy w Ryczówku dopłaca się duże kwoty?Zasiadasz w Urzędzie ze masz czelnosc tak argumentowac.Twoje „jeśli” nie jest w żadnym stopniu wiarygodne,więc nie komentuj jak nie masz pewności.
jeśli szkoła sie nie opłaca bo za mało dzieci to mają dopłacać? tak było w głębokiej komunie …wtedy to państwo do wszystkiego dopłacało….dziś jednak mamy kapitalizm…trudne słówko? To taki system w którym jeśli coś się nie opłaca to się to zamyka lub prywatyzuje a nie dopłaca bez końca….jeśli można dowozić do innych szkół to po co utrzymywać obecną szkołę? czy wy tego nie rozumiecie? wy byście płacili za coś miesięcznie tysiąc zł mimo że możecie płacić za to samo 100 zł?
[quote name=”Klolejny Wieśniak”]Jaśnie Oświecony – a skąd Twoja wiedza o krowach i wychodkach wiejskich? Ja krów na wsiach powiatu olkuskiego nie widzę! Pozwól tylko w swojej oświeconości przemożnej pozostawić wybór rodzicom, gdzie chcą aby uczyły się ich dzieci.[/quote]
Częściowo zgoda. Te wsie ostatnio nowocześniejsze się zrobiły…krów i wychodków coraz mniej… 😀
Ale skoro te szkoły takie super są i miastowi do nich dzieci posyłają to dlaczego klasy mają tylko 15 uczniów? przecież powinny pękać w szwach i po 30 uczniów mieć 😆
Po drugie skoro rodzice chcecie mieć swoją szkołę to sobie ją stwórzcie, taką społeczną czy niepubliczną szkołę i za nią płaćcie…są takie szkoły w Polsce…zobaczycie ile kosztuje utrzymanie szkoły…ile dziesiątek lub setek tysięcy zł …więc pytanie brzmi: macie tyle kasy? dacie z własnej kieszeni? Nie? 😆
Jaśnie Oświecony – a skąd Twoja wiedza o krowach i wychodkach wiejskich? Ja krów na wsiach powiatu olkuskiego nie widzę! No, ale Ty zapewne na jakiejś super wsi przebywasz – a Twoje spostrzeżenia przez okno – w sposób jaśnie oświecony przedstawiasz nam tu na forum.
A i jeszcze jedna uwaga – krów nie opłaca się hodować, a szkół jak widać utrzymywać. Takie mamy realia – tylko niestety smutne to realia. A Tobie polecam mleko UHT z kartonu plus emulgatory z marketu czy galerii (jak tam sobie wolisz). Pozwól tylko w swojej oświeconości przemożnej pozostawić wybór rodzicom, gdzie chcą aby uczyły się ich dzieci.
Jaśnie oświecony – po jakości Twojego komentarza wnioskuję, że skończyłeś Szkołę MIEJSKĄ, ponieważ w Szkołach Wiejskich uczymy się kultury i szacunku do problemów innych. Miastowy Człowieku Oświecony podaj merytoryczny i uzasadniony argument dlaczego rodzice dzieci elity miejskiej zapisują do małych wiejskich szkół swoje pociechy??? Nie chamski – tylko merytoryczny jeżeli rozumiesz to słowo. Mniejsza klasa to wyższa jakość edukacji, więcej czasu poświęconego dla ucznia przez nauczyciela. Podziel sobie 45 minut na 30 osób i te same 45 minut na 15. Jak sobie poradzisz z tym działaniem to Cię oświeci że statystycznie w szkole wiejskiej nauczyciel ma więcej czasu dla ucznia. Jak będziesz miał dzieci (z Twojej wypowiedzi można wnioskować, że nie dorosłeś jeszcze emocjonalnie) zrozumiesz, że do szkoły chodzi się uczyć a nie nawiązywać kontakty na zaplutych schodach molochów szkół miejskich. Skąd Twoja oświecona wiedza o ciemnocie na wsi? Z książek – nie sądzę… Laptopy i internet wyobraź sobie też posiadamy. Niesamowite prawda? To Ty z Twoimi poglądami żyjesz w jakimś ciemnogrodzie. Zapraszam do cywilizacji. Na początek na wieś – to i mleka zdrowego się napijesz.
cd. [quote name=”jaśnie oświecony”]…a Wasze dzieci więcej się nauczą w szkole miejskiej bo poziom nauczania w mieście wyższy niż na wsi…dzieci zyskają obycie , nawiążą nowe kontakty z kolegami , dzieci będą miały większe możliwości rozwoju intelektualnego w mieście bo na wsi jest ciemnota….[/quote] czy poziom nauczania w mieście jest wyższy … polemizowałbym, to raczej wypadkowa 1. indywidualnych zdolności dziecka, 2. pracy rodziców, 3. szkoły.
Lokalizacja szkoły raczej nie ma większego znaczenia.
Nowe kontakty powiadasz- z dziećmi/młodzieżą która jest ą,ę „bo jest z miasta” i ma w pogardzie „wieśniaków” bez komentarza, podobnie jak o ciemnocie na wsi i wychodkach. Co nie zmienia faktu, że z 1 Twoim zdaniem nie sposób się nie zgodzić” [quote name=”jaśnie oświecony”] mniejsza klasa to wyższy koszt w przeliczeniu na ucznia? Tu chodzi o duże pieniądze…Gmina oszczędzi na szkole to wam drogę za to nową wybuduje, boisko nowe i skorzystacie na tym[/quote]
[quote name=”jaśnie oświecony”]Kuźwa ale ciemny ten lud w tych wsiach nic nie kuma…. 😆
Nie rozumiecie wieśniaki że mniejsza klasa to wyższy koszt w przeliczeniu na ucznia? Tu chodzi o duże pieniądze…Gmina oszczędzi na szkole to wam drogę za to nową wybuduje, boisko nowe i skorzystacie na tym…a Wasze dzieci więcej się nauczą w szkole miejskiej bo poziom nauczania w mieście wyższy niż na wsi…dzieci zyskają obycie , nawiążą nowe kontakty z kolegami , dzieci będą miały większe możliwości rozwoju intelektualnego w mieście bo na wsi jest ciemnota….na wsi krówki pasają , nie znając co to laptop i internet szerokopasmowy, na wsi ludzie mają słownictwo uboższe…ba…na wsi jeszcze 10-15 lat temu nie mieli w domach ubikacji tylko wychodzili do wychodka 😆 …Jasne ? :-*[/quote]
To Ty chyba dawno na naszej lokalnej wsi nie byłeś… krówki pasają, nie wiem czy w Ryczówku i Rodakach łącznie znajdzie się jedna czy 2 krowy, podobnie w innych wsiach, internet szerokopasmowy … cholera za oknem wisi światłowód …. ludzie mają słownictwo uboższe … czytając określenia wieśniaki od „jaśnie oświeconego” chyba jednak wolę pozostać przy zasobie słów i kulturze słowa wieśniaków.
Kuźwa ale ciemny ten lud w tych wsiach nic nie kuma…. 😆
Nie rozumiecie wieśniaki że mniejsza klasa to wyższy koszt w przeliczeniu na ucznia? Tu chodzi o duże pieniądze…Gmina oszczędzi na szkole to wam drogę za to nową wybuduje, boisko nowe i skorzystacie na tym…a Wasze dzieci więcej się nauczą w szkole miejskiej bo poziom nauczania w mieście wyższy niż na wsi…dzieci zyskają obycie , nawiążą nowe kontakty z kolegami , dzieci będą miały większe możliwości rozwoju intelektualnego w mieście bo na wsi jest ciemnota….na wsi krówki pasają , nie znając co to laptop i internet szerokopasmowy, na wsi ludzie mają słownictwo uboższe…ba…na wsi jeszcze 10-15 lat temu nie mieli w domach ubikacji tylko wychodzili do wychodka 😆 …Jasne ? :-*
[quote name=”Obiektywny”][quote name=”Xx567″]Nie patrzmy na ilość tylko na jakość kształcenia.W Rodakach też dzieci przebywa, bez obaw[/quote]
No jakoś o noblistach z Rodak nie słyszałem … bez urazy 🙂 A ilość, no cóż, w czym są lepsze dzieci z Rodak od dzieci z Huciska które od lat dojeżdżają do Kwaśniowa, od dzieci z Cieślina, Kolbarku czy Krzywopłot i wielu innych miejscowości które są dowożone do większych szkół ? Z całym szacunkiem, ale mieszkańcy przykładowego Huciska czy Kolbarku mogą woleć nowy chodnik, plac zabaw czy inne inwestycje, niż utrzymywać szkołe w Rodakach w której w wariancie 8 klasowym miałoby być max 60 dzieci, czyli klasy byłyby max 7-8 osobowe, a budżet gminy z gumy nie jest. Dziękujcie pani Zalewskiej :/[/quote]
Może dlatego nie słyszałeś, bo Polska ma noblistów tylko 18 i żadne nie pochodzi z Gminy Klucze. Poza tym sprawdź wyniki egzaminu szóstoklasisty, a później wypowiadaj się o efekcie kształcenia w szkołach.
[quote name=”Xx567″]Nie patrzmy na ilość tylko na jakość kształcenia.W Rodakach też dzieci przebywa, bez obaw[/quote]
No jakoś o noblistach z Rodak nie słyszałem … bez urazy 🙂 A ilość, no cóż, w czym są lepsze dzieci z Rodak od dzieci z Huciska które od lat dojeżdżają do Kwaśniowa, od dzieci z Cieślina, Kolbarku czy Krzywopłot i wielu innych miejscowości które są dowożone do większych szkół ? Z całym szacunkiem, ale mieszkańcy przykładowego Huciska czy Kolbarku mogą woleć nowy chodnik, plac zabaw czy inne inwestycje, niż utrzymywać szkołe w Rodakach w której w wariancie 8 klasowym miałoby być max 60 dzieci, czyli klasy byłyby max 7-8 osobowe, a budżet gminy z gumy nie jest. Dziękujcie pani Zalewskiej :/
Reforma nie ma na celu zamykania szkół podstawowych,lecz ma przekształcać je w oddziały 8-klasowe! Więc skoro wójt składał obietnice, to niech do końca swojej kadencji je dotrzyma,a nie składał je tylko dlatego, żeby uzyskać poparcie wśród mieszkańców Rodak i Ryczówka i tym samym wygrać wybory.
[quote name=”Obietnice”]A czy ta obietnica była złożona wczoraj, czy przed wyborami, gdy nikt o reformie PiSu nie wiedział ?
Bo jeżeli przed wyborami to jak dotrzymać czegoś, gdy warunki się zmieniły.
PiSiory zrobił reformę, więc za niedotrzymanie takich obietnic pretensje do nich, a nie po 500 + latać.
Taki naród. Kasę dają to zadowoleni, ale konsekwencje innych decyzji to zwalać na innych.[/quote]
Za to wszystko to winny Kaczyński i pis,a tuskowi oraz bolkowi trzeba dać order-umią działać na swoją kieszeń.
A czy ta obietnica była złożona wczoraj, czy przed wyborami, gdy nikt o reformie PiSu nie wiedział ?
Bo jeżeli przed wyborami to jak dotrzymać czegoś, gdy warunki się zmieniły.
PiSiory zrobił reformę, więc za niedotrzymanie takich obietnic pretensje do nich, a nie po 500 + latać.
Taki naród. Kasę dają to zadowoleni, ale konsekwencje innych decyzji to zwalać na innych.
[quote name=”Krzysztof#”]Obietnice przedwyborcze wójta; „Norbert Bień – Wójt Gminy Klucze 24 listopad 2014 · Szanowni Państwo! W ostatnich dniach docierają do mnie sygnały, o rozpowszechnianiu NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI wśród mieszkańców, że jako Wójt Gminy Klucze będę miał zamiar zamknąć szkoły w Rodakach i Ryczówku. Chciałbym zdementować te pogłoski i oświadczyć, że nigdy nie rozważałem takich działań, a wszelkie informacje na ten temat są zwykłym kłamstwem. Jako wieloletni pedagog wiem, że szkoły w małych miejscowościach są centrami lokalnego życia społecznego i kulturalnego, które wymagają pielęgnowania i troski – a nie zamykania. Ponadto, na terenach obu miejscowości w ostatnich latach rodzi się coraz więcej dzieci, a dostępność szkół jest jednym z podstawowych elementów każdej polityki prorodzinnej, wiec moje zdziwienie zasłyszanymi pogłoskami jest jeszcze większe. Bardzo Państwa proszę o udostępnienie tego posta, szczególnie wśród mieszkańców Ryczówka i Rodak, aby moje stanowisko dotarło do jak najszerszego grona mieszkańców.”
Czy była to tylko obietnic potrzebna, aby objąć władzę?[/quote]
”Krzysiu” -toż to spec z UB-eckiego plemienia to co? się dziwisz taką propagandą.Po trupach do celu i ”Łod-nowa”
Obietnice przedwyborcze wójta; „Norbert Bień – Wójt Gminy Klucze 24 listopad 2014 · Szanowni Państwo! W ostatnich dniach docierają do mnie sygnały, o rozpowszechnianiu NIEPRAWDZIWYCH INFORMACJI wśród mieszkańców, że jako Wójt Gminy Klucze będę miał zamiar zamknąć szkoły w Rodakach i Ryczówku. Chciałbym zdementować te pogłoski i oświadczyć, że nigdy nie rozważałem takich działań, a wszelkie informacje na ten temat są zwykłym kłamstwem. Jako wieloletni pedagog wiem, że szkoły w małych miejscowościach są centrami lokalnego życia społecznego i kulturalnego, które wymagają pielęgnowania i troski – a nie zamykania. Ponadto, na terenach obu miejscowości w ostatnich latach rodzi się coraz więcej dzieci, a dostępność szkół jest jednym z podstawowych elementów każdej polityki prorodzinnej, wiec moje zdziwienie zasłyszanymi pogłoskami jest jeszcze większe. Bardzo Państwa proszę o udostępnienie tego posta, szczególnie wśród mieszkańców Ryczówka i Rodak, aby moje stanowisko dotarło do jak najszerszego grona mieszkańców.”
Czy była to tylko obietnic potrzebna, aby objąć władzę?
[quote name=”Nauczyciele”]piszą dużo postów na tym przeglądzie. Podobno walka toczy się o ich etaty a nie o dzieci.
Zachciało wam się PiSiorów to macie. 500 + się bierze, ale konsekwencji innych reform już się nie chce.
Od początku było wiadomo, że reforma = jej ofiary, to o co ten płacz.[/quote]
Święta Prawda!!! Ludzkie, nikt za darmo nic nie da! Jest 500+ trzeba dojeżdżać do szkół
piszą dużo postów na tym przeglądzie. Podobno walka toczy się o ich etaty a nie o dzieci.
Zachciało wam się PiSiorów to macie. 500 + się bierze, ale konsekwencji innych reform już się nie chce.
Od początku było wiadomo, że reforma = jej ofiary, to o co ten płacz.
Nie patrzmy na ilość tylko na jakość kształcenia.W Rodakach też dzieci przebywa, bez obaw
Szkoda, że sesja ma być o 13 … dużo ludzi pracuje. Czyżby zbieg okoliczności, że sesja zacznie się kiedy większość rodziców jest w pracy ? Inna sprawa, to opowieści wójta o klasach 5-6 osobowych są trochę wyssane z palca. W takim Ryczówku, jako chyba jednej z niewielu szkół w gminie powstała 1 klasa z 6 latków, dlatego jest mniej liczna i faktycznie liczy 7 dzieci, ale fakt że powstała też o czymś świadczy. W następnych rocznikach będzie po kilkanaście dzieci, tak że gdy szkoła będzie 8 klasowa to będzie prawie 100 dzieci + kilkadziesiąt w przedszkolu/zerówce. W sumie spokojnie w budynku będzie ok 130 dzieci ( i to bez ew. łączenia ze szkołą w Rodakach) to jest porównywalne ze szkołą w Kwaśniowie, gdzie uczą się dzieci z dwóch Kwaśniowów i Huciska. Niestety trochę gorsze są perspektywy w Rodakach, gdzie wchodzą roczniki gdzie jest po 3-7 dzieci na rok i tu faktycznie może być problem ze zorganizowaniem klasy choćby 7-8 osobowej.
Szykujcie transparenty, 7-go walczymy o szkoły !!!
Ja z mężem też będę! Nie pozwolimy zamykać ani też przekształcać szkół. Działać wbrew reformie. Samorządy mają obowiązek się dostosować do wymogów a nie kombinować! Rodaki, Ryczówek i wszyscy poruszeni naszą sprawą zapraszamy pod Gminę Klucze 7 luty o 13!
Sesja o godz 13 w dniu 7 luty. Zbieramy siły i chętnych do ratowania szkół w Ryczówku i Rodakach
Sesja Rady odbędzie się we wtorek 7.02 o godzinie 13:00. Przyjdźmy i pokażmy radnym i wójtowi, że zależy nam na naszych szkołach!
Ja z żoną i teściową też się wybieram. tylko nie wiem o której godzinie to zebranie?
Czy wiadomo o której jest sesja 7 lutego ?
Co to za Wójt,ktory nie potrafi dotrzymać obietnic przedwyborczych? Czy powiedział,ze nie bedzie zamykal szkol tylko dlatego,zeby wygrać wybory?
Gimnazjum nie weszło za PO…to był rok 1999 wiec bez przesady zwalać wszystkie nieszczescia na PO.Jakby był nadal wójt zPO to by nawet o zamykaniu szkoly nie pomyślał…pozatym można ograniczyć kilka zbędnych miejsc w gminie to by i na szkoły starczylo?juz jeden pustostan na papierni straszy…
Ale wstyd!czemu wojt tak się uparł na nasze wsie!?a moze by tak szkołe w ulubionym Kwaśniowie zamknąć…Przecież minister ds.oświaty zabroniła zamykać małe szkoly.ech….a do wyboów jeszcze 2 lata…wstyd…
dobra zmiana …bardzo dobra…szkoda ze nie wymiotła prababki z rady ..
Mogliście nie głosować na PO, to nie byłoby gimnazjum. Teraz trzeba przywracać wszystko do ładu. A poza tym to nie jest wątek o partiach politycznych, tylko o przyszłości szkół w Rodakach i w Ryczówku
Dobrze wam ,powinien PIS wam tak dać w dupę abyście zapomnieli jak się nazywacie.
Mogliście nie głosować na PIS,bo było do przewidzenia co z tego wyniknie.A teraz ,”cierp ciało jakżeś chciało”.
[quote name=”Martyna”]”Władze gminy uważają, że organizacja pełnych ośmioklasowych szkół podstawowych w tych miejscowościach, z powodu małej liczebności uczniów w klasach (do Szkoły Podstawowej w Rodakach uczęszcza 49 uczniów, a do Ryczówka 61 uczniów) spowoduje znaczne utrudnienie w prowadzeniu zajęć z przedmiotów akademickich typu biologia, fizyka, chemia. – Nauka tych przedmiotów w zespołach klasowych 5 – 6 osobowych lub mniejszych jest nie tylko kosztowna, ale też nie zawsze możliwa ze względów organizacyjnych.”
Logika władz gminnych jest po prostu uderzająca. A dlaczegóż by nauka tych przedmiotów nie jest możliwa w mniej licznych klasach? Czyżby prawa fizyczne działały tylko gdy w pomieszczeniu jest więcej niż 15 osób?[/quote]
Brawo za komentarz. Takiej logiki w myśleniu brakuje wójtowi moderacja z Klucz.
Dlaczego radni mają decydować o losach naszej szkoły ? Przecież ich to nie dotyczy … A skoro chcą łatać dziury budżetowe, to niech szukają oszczędności gdzie indziej, a nie w zamykaniu szkół!
Pod przykrywką reformy można przecież pozbyć się niektórych konkurencyjnych nauczycieli…
Reforma edukacji to tylko pretekst dla władz samorządowych i idealny moment do zamykania lub przekształcania szkół, które funkcjonowały w budżecie gminy od lat… Samorządy powinny działać zgodnie z założeniami reformy i płynnie przekształcać szkoły 6-klasowe w 8-klasowe, a nie szukać oszczędności zamykając czy przekształcając istniejące podstawówki. Kosztem dzieci…