Olkusz

Wiosną tego roku rozpoczęła się długo wyczekiwana modernizacja infrastruktury kolejowej w Srebrnym Mieście, polegająca na przebudowie torów oraz peronów: dzięki tej inwestycji Olkusz zyska nowoczesny i funkcjonalny węzeł komunikacyjny, który będzie odpowiadał potrzebom pasażerów. Na dodatek w niedalekiej przyszłości ma się nawet rozpocząć remont dworca PKP.

Rok 2024 to w naszym mieście niewątpliwie rok remontów: oprócz najbardziej okazałej inwestycji, czyli przebudowy Drogi Krajowej nr 94, w bieżącym roku rozpoczęła się również długo oczekiwana modernizacja stacji kolejowej: ma ona na celu dostosowanie istniejącej infrastruktury do współczesnych wymagań oraz poprawę komfortu pasażerów, którzy od lat zmagają się z utrudnieniami wynikającymi z przestarzałych rozwiązań komunikacyjnych.

Zakres prac modernizacyjnych

Remont stacji PKP w Olkuszu obejmuje szeroko zakrojone prace związane z przebudową infrastruktury torowej oraz peronowej: modernizacji poddanych zostało bowiem pięć torów o długości 750 metrów każdy, a ponadto powstaje jeden dwukrawędziowy peron o długości 400 metrów oraz jeden jednokrawędziowy peron o długości 500 metrów, z opcją jego przyszłej rozbudowy o dodatkową krawędź. Jednym z kluczowych elementów tej inwestycji jest także zastąpienie obecnej kładki nad torami przejściem podziemnym, które ułatwi pasażerom dostęp do peronów. Należy zaznaczyć, że to ważne udogodnienie, zwłaszcza dla osób o ograniczonej mobilności, które od lat narzekały na trudności w korzystaniu z istniejących rozwiązań. Nowoczesne wiaty peronowe poprawią również komfort oczekiwania na poszczególne pociągi.

Co dzieje się na placu budowy?

O postępy w pracach zapytaliśmy inwestora: „Obecnie wybudowano już fragment przejścia pod częścią torów. Wykonana została izolacja, strefy przejściowe, układane są tory. W następnej fazie realizowane będą segmenty bezkolizyjnego przejścia pod pozostałymi torami na stacji. Nabierają także kształtów budowane na nowo perony, które zapewnią lepszy poziom obsługi oraz dostępność do pociągów i ułatwią komunikację wszystkim podróżnym. Nowe obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Są już konstrukcje peronów, zabudowywane są kolejne elementy.” – wylicza Dorota Szalacha z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.

Modernizacja zaplecza oraz perspektywy na przyszłość

Warto przypomnieć, że remont obejmuje również modernizację zaplecza kolejowego, jako że ważne prace prowadzone są także przy nowej nastawni, w której zainstalowane zostaną komputerowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym: „W trakcie jest jednocześnie przebudowa sieci trakcyjnej oraz prace w zakresie branży elektroenergetycznej, teletechnicznej i sterowania ruchem kolejowym. W obrębie stacji roboty obejmują przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Partyzantów oraz budowę nowego przepustu.” – dodaje Dorota Szalacha. Inwestycja ta prowadzona jest również z myślą o ewentualnych kolejach dużych prędkości, które mają przejeżdżać przez Olkusz w ramach nowego projektu Centralnego Portu Komunikacyjnego. „Nasza inwestycja na stacji Olkusz uwzględnia możliwości realizacji ewentualnych przedsięwzięć innych podmiotów. Na etapie opracowywania dokumentacji projektowej uzyskaliśmy uzgodnienie CPK.” – zapewnia nasza rozmówczyni.

Budynek dworca także do remontu!

Co z pewnością ucieszy wiele osób, równolegle z modernizacją stacji kolejowej przeprowadzony zostanie remont budynku dworca PKP, gdyż dobiega końca proces przetargowy na wykonanie dokumentacji projektowej dla tej inwestycji: budynek dworca zostanie zmodernizowany tak, aby dostosować go do potrzeb współczesnych użytkowników, zarówno pod kątem funkcjonalności, jak i estetyki. Zakończenie samych prac budowlanych, których wartość wyniesie 10 milionów złotych, planowane jest na pierwszy kwartał 2026 roku.

Przyszłość stacji kolejowej w Olkuszu

Pomimo ogromnych korzyści, jakie przyniesie modernizacja stacji PKP, mieszkańcy południowych osiedli Srebrnego Miasta, czyli Osiedla Czarna Góra, Osiedla Pakuska oraz Osiedla Młodych, wyrażają pewne obawy: przebudowa stacji nie przewiduje bowiem budowy nowego przejścia dla pieszych od południowej strony miasta, co pozostawi część mieszkańców bez bezpośredniego dostępu do nowych peronów.

Niemniej, należy podkreślić, że modernizacja stacji kolejowej w Olkuszu to inwestycja o ogromnym znaczeniu nie tylko dla samego miasta, ale także dla całego naszego regionu: poprawa infrastruktury kolejowej przyczyni się bowiem do lepszej dostępności Srebrnego Miasta dla pasażerów oraz do zwiększenia możliwości przewozów towarowych. Zakończenie inwestycji, której koszt wyniesie łącznie aż 140 milionów złotych, jest planowane w 2026 roku.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Kuba C
10 dni temu

Pan burmistrz prowadzi rozmowy żeby komunikacja z peronami kolejowymi była w przyszłości jak najlepsza. Polskie Koleje Państwowe są przychylne żeby zbudować schody z kładki nad torami. Wydaje nam się, że takie rozwiązanie będzie możliwe do zrealizowania – mówił podczas sesji Rady Miejskiej w Olkuszu wiceburmistrz Dariusz Murawski. Gdzie Pan był jak była pora na działanie, na opiniowanie projektu?

Kuba C
3 miesięcy temu

PKP chwali się, że będzie „W obrębie stacji roboty obejmują przebudowę przejazdu kolejowo-drogowego w ciągu ul. Partyzantów oraz budowę nowego przepustu” – szkoda, że po drugiej stronie mamy bramę otwieraną wedle prywatnych upodobań…. czy nasi włodarze razem z naszymi radnymi bezradnymi prześcigającymi się jedynie na ilość interpelacji w końcu coś z tym zrobią??? Dlaczego nie walczą z PKP o przejście podziemne na drugą stronę ??? Bo co bo projekt taki jest – to niech wstrzymają pracę i go zaktualizują – nie takie rzeczy ludzie robią – wystarczy chcieć a u nas oczywiście przeszliśmy nad tym do porządku dziennego! Nie ma? O, to szkoda! Skończymy z tym jak z tym jak z tą obwodnicą przez centrum miasta. O tym, że pociąg do Katowic jedzie godzinę to już szkoda mówić – XXI wiek – szczytowe osiągnięcie naszego kolejnictwa.

Ostatnio edytowany 3 miesięcy temu przez Kuba C