Chociaż marzenia o budowie wolbromskiej obwodnicy są coraz bardziej realne, nie kończy się pasmo utrudnień w rozpoczęciu inwestycji. Do ogłoszonego 2 listopada ubiegłego roku i kilkukrotnie przesuwanego w czasie rozstrzygnięcia przetargu na wykonanie pierwszego etapu zadania przystąpiło 10 chętnych wykonawców. Niestety, wszystkie złożone oferty przekraczają budżet założony przez ogłaszającego przetarg, czyli Województwo Małopolskie.
W budżecie Województwa Małopolskiego na pierwszy odcinek obwodnicy Wolbromia łączący ul. Miechowską z ul. Brzozowską zabezpieczono 6,071 mln zł. Zaproponowane przez dziesięciu oferentów ceny wahały się od 6,457 mln zł (oferta złożona przez Tranzit) do 10,190 mln zł (Skanska). Dziewięciu wykonawców zaproponowało 96 miesięcy gwarancji i jednakowy sposób naprawy uszkodzonej nawierzchni w okresie gwarancji i rękojmi. Decyzję, czy przetarg będzie ogłoszony jeszcze raz, czy też w kasie Województwa znajdą się dodatkowe środki na realizację zadania ma w najbliższym czasie podjąć Zarząd Województwa Małopolskiego, który może skorzystać z uprawnień wynikających z art. 93. ust.1 pkt 4. ustawy prawo zamówień publicznych, mówiący o tym, że zamawiający ma możliwość zwiększenia kwoty na sfinansowanie zamówienia do ceny najkorzystniejszej, w przypadku, gdy szczególnie zależy mu na realizacji zadania zgodnie z założonym harmonogramem.
Gdyby pomyślna dla wolbromian decyzja o zwiększeniu budżetu zapadła, jest szansa, że pierwszy odcinek obwodnicy mógłby powstać w ciągu 10 miesięcy od podpisania umowy z wybranym wykonawcą. W pierwszym etapie realizacji zadania wybudowane zostaną: odcinek od km -0+043.63 do km 1+005.82 (kilometraż roboczy), od km 5+404.55 do km 6+ 454.00 (kilometraż obwodnicy) wraz z budową skrzyżowań w formie rond z drogą gminną (ul. Brzozowska) i drogą wojewódzką DW 783 (ul. Miechowska) oraz rozbudową istniejącego przebiegu drogi wojewódzkiej DW 783 (ul. Miechowska) od km 2+388.73 do km 2+626.24 odc. 180 DW 783. Chociaż budowa akurat tego odcinka obwodnicy najmniej rozwiązuje problem z ogromnym natężeniem ruchu samochodowego przez centrum miasta, to wiadomość o możliwości jej rozpoczęcia bardzo ucieszyła mieszkańców. Tym większą nadzieję budzi ogłoszenie przez Województwo Małopolskie przetargu na drugi etap zadania – budowę odcinka łączącego ul. Brzozowską z ul. Skalską, czyli DW 794 na Kraków. Jeżeli nic się nie zmieni, to oferty będą przyjmowane do 4 kwietnia.
Przypomnijmy, że jedna z bardziej oczekiwanych przez mieszkańców inwestycji, jaką jest budowa południowej obwodnicy Wolbromia, ma na celu przejęcie ruchu tranzytowego z centrum, co będzie miało istotny wpływ nie tylko na poprawę warunków komunikacyjnych, ale przede wszystkim bezpieczeństwa w mieście. Realizację zadania podzielono na trzy etapy – ostatnim z nich będzie połączenie węzła przy drodze na Kraków z Szosą Olkuską. Istnieje również uwzględniona w decyzji środowiskowej koncepcja, powstała z inicjatywy pomysłodawcy obecnego kształtu obwodnicy – poprzedniego burmistrza Wolbromia Jana Łaksy, który zaproponował wyprowadzenie dalszego jej odcinka w stronę północną – do drogi wojewódzkiej na Pilicę przy wolbromskim zalewie. Te plany to jednak pieśń raczej odleglejszej przyszłości.
Zgodnie z umową z kwietnia 2010 r. w kosztach inwestycji prowadzonej przez Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie będzie partycypowała gmina Wolbrom. – Nie jest tajemnicą, że nie byłem i nie jestem entuzjastą obwodnicy w takim kształcie, ale kiedy widzę nieprzerwany strumień TIR-ów sunących przez Rynek, to wiem, że obecnie nie ma wyjścia, bo jeszcze trochę i Wolbrom zostanie rozjechany. Mieszkańcy Brzozówki i Wierzchowiska mogą czuć się spokojni, gdyż w projekcie przygotowywanego studium i nowego planu przewidziano ciąg poza zabudowaniami obu wsi aż do Lgoty Wielkiej. W związku z czym, w perspektywie dalszych lat, bolączki mieszańców Brzozówki i Wierzchowiska zostaną zażegnane. Natomiast na chwilę obecną, mówiąc po naszemu – stanę na głowie, aby projekt, jaki jest obecnie, został jak najszybciej zrealizowany, bo jest to życiowa konieczność dla Wolbromia i wszystkich firm tu zlokalizowanych – zapewnia burmistrz Adam Zielnik na stronie internetowej Miasta i Gminy Wolbrom.
No ja nie wierzę ! WIELKI BURMISTRZ i mała obwodnica ??????? 😆
Może włodarze olkuscy zdradziliby rąbka tajemnicy i powiedzieli na jakim etapie znajdują się prace nad wykonaniem obwodnicy omijającej Olkusz? Wszyscy tacy elokwentni, obrotni, zaradczy, że już chyba czas na poinformowanie o tym sukcesie społeczeństwo. Najwyższy czas skończyć z reklamowaniem swojej osoby przy zabudowanej huśtawce, w zaciszu swojego gabinetu, położeniu paru metrów asfaltu czy chodnika, czy zakupie łóżek do szpitala. Nawet problem wykonania świateł przy ul. Kościuszki z ul. KK Wielkiego, aby przechodnie zdyscyplinowali swoje przejście przerasta możliwości rządzących? A może to nie ich problemy?