Powiat

Nasi Czytelnicy w interwencjach nadsyłanych do naszej redakcji niejednokrotnie pokazują, że z ogromną uwagą śledzą pracę samorządów, a transparentność życia publicznego jest dla nich niezwykle istotna. Mieszkańcy powiatu olkuskiego poruszają tematy różnorodne – nie tylko te dotyczące inwestycji czy bieżących problemów. Zwracają także baczną uwagę na informacje publikowane przez samorządy. Właśnie tego typu interwencja trafiła ostatnio do naszej redakcji.

Nie piszą czy nie publikują?

Niedawno otrzymaliśmy pytania dotyczące Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) Starostwa Powiatowego w Olkuszu. Nasz Czytelnik wziął „pod lupę” interpelacje radnych powiatowych. – Albo nasi radni powiatowi nie piszą żadnych interpelacji i nie zgłaszają żadnych wniosków, albo starosta nie chce lub zapomina o ich publikacji. Na biuletynie informacji publicznych starostwa nie ma nawet zakładki z 2022 rokiem. Z czego to wynika? A z racji, że tu chodzi o przejrzystość działalności organu publicznego chciałem ten temat wyjaśnić publicznie. Czy ktoś tu ma coś do ukrycia? Jeśli interpelacje nie były publikowane, to chciałbym wiedzieć dlaczego – napisał do nas jeden z Czytelników.

W ślad za nadesłaną do nas interwencją sprawdziliśmy – na powiatowym BIP-ie próżno szukać interpelacji z bieżącego roku. O wyjaśnienie tej sytuacji zwróciliśmy się do olkuskiego starosty.

– Radni Rady Powiatu w Olkuszu od początku roku 2022 do chwili obecnej nie składali żadnych interpelacji. Ostatnia interpelacja została złożona 24.11.2021 roku, na którą udzielono odpowiedzi w dniu 08.12.2021 roku – krótko odpowiedział starosta olkuski Bogumił Sobczyk.

Rejestrowe zaległości?

– Przy okazji zobaczyłem, że starostwo ma duże zaległości jeśli chodzi o publikację danych do rejestru umów. Ostatnie umowy są z pierwszej połowy sierpnia, a mamy już listopad… I dziwi też, że np. w lipcu starostwo nie zawarło żadnej umowy. Przynajmniej tak wynika z publicznego rejestru. To w ogóle możliwe? – taki temat również zainteresował Czytelnika interweniującego w naszej redakcji.

Także w tym przypadku na zadane pytania odpowiedział szef powiatu. Rejestry umów są dwa: jeden dotyczy umów zawieranych przez Starostę Olkuskiego (dostępny pod linkiem: https://bip.malopolska.pl/spolkusz,m,402998,2022.html?page=1&limit=50&offset=300), a drugi umów zawieranych przez Zarząd Powiatu w Olkuszu (link: https://bip.malopolska.pl/spolkusz,m,402996,2022.html?page=1&limit=50&offset=250)

W pierwszym przypadku (umów zawieranych przez Starostę Olkuskiego) rejestr dotyczy wyłącznie umów realizowanych przez Starostwo Powiatowe w Olkuszu. – Rejestr aktualizowany jest na bieżąco. Ostatnia umowa zarejestrowana została pod pozycją 358 i dotyczy umowy nr WO/358/2022 zawartej w dniu 18.10.2022 roku – czytamy w nadesłanej odpowiedzi. 

Rejestr umów zawieranych przez Zarząd Powiatu w Olkuszu dotyczy umów realizowanych przez różne jednostki organizacyjne powiatu (tj. Starostwo Powiatowe, jednostki pomocy społecznej, Zarząd Drogowy w Olkuszu, jednostki oświatowe). Starosta dodaje, że z tego względu rejestr uzupełniany jest po otrzymaniu zawartych umów od poszczególnych jednostek organizacyjnych powiatu.

– Warto nadmienić, że prowadzenie obu rejestrów nie jest obligatoryjne, ponieważ obowiązek rejestrowania umów o wartości od 500 złotych, który miał wejść w życie od 1 lipca br. został ostatecznie przesunięty na mocy art. 12 ustawy z 9 czerwca 2022 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw o półtora roku tj. na dzień 1 stycznia 2024 roku – wyjaśnia starosta Bogumił Sobczyk.

Nie tylko BIP

Biuletyny informacji publicznej to kopalnia wiadomości na temat samorządów. Dane kontaktowe, zakresy działalności poszczególnych wydziałów, stawki podatków, działalność rad, ogłoszenia o przetargach, informacje na temat spraw załatwianych w urzędach – to tylko część publikowanych tam wiadomości. A jeśli nie znajdziemy tam czegoś, co nas interesuje?

– Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, informacja publiczna, która nie została udostępniona w Biuletynie Informacji Publicznej lub portalu danych, jest udostępniana na wniosek. Wobec powyższego w każdym przypadku, gdy zainteresowany mieszkaniec nie jest w stanie uzyskać określonej informacji publicznej z BIP, może zwrócić się do Starostwa Powiatowego z wnioskiem o jej udostępnienie i wówczas taka informacja zostanie przekazana na zasadach określonych w w/w ustawie – dodaje starosta Sobczyk.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze