Olkusz

Kierowcy korzystający z drogi krajowej nr 94 w Olkuszu muszą liczyć się z kolejną zmianą organizacji ruchu. GDDKiA zapowiada, że w poniedziałek, około południa, przejazd zostanie przełożony na nowo wybudowany, południowy odcinek trasy. Zmieniony zostanie ruch na około sześciusetmetrowym fragmencie między ulicą Mickiewicza a Kruszcową. Umożliwi to wykonawcy wejście na dotychczasową północną jezdnię, gdzie rozpocznie się rozbiórka starej nawierzchni i budowa kolejnego etapu nowej konstrukcji drogi.

Przypomnijmy, że trwająca modernizacja obejmuje 4,4-kilometrowy odcinek zaczynający się przy Grodzisku na ulicy Staromiejskiej i kończący tuż przed skrzyżowaniem Centralnej z Pakuską. To jedna z największych inwestycji drogowych w mieście od lat. Na tym stosunkowo krótkim fragmencie przebudowywanych jest aż sześć skrzyżowań oraz dwa podziemne przejścia dla pieszych, dodatkowo powstaje kładka łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Najbardziej złożona część prac to budowa nowego układu komunikacyjnego w centrum, w rejonie skrzyżowania Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej, gdzie ruch lokalny będzie odbywał się na poziomie jezdni, natomiast główny ciąg DK94 zostanie poprowadzony pod nim. Kolejne skrzyżowania – między innymi w rejonie ulic Gwarków, Wspólnej, Mickiewicza, Słowackiego i Wyszyńskiego – otrzymają sygnalizację świetlną. Na wlocie od strony Długiej powstaje również nowe rondo o zwiększonej przepustowości.

Inwestycja obejmuje nie tylko przebudowę samej trasy głównej, ale także poprawę komfortu pieszych i rowerzystów. Powstają nowe chodniki, drogi rowerowe oraz ciągi pieszo-rowerowe. W miejscach narażonych na podwyższony hałas montowane są ekrany akustyczne, modernizowane jest odwodnienie terenu, a wzdłuż drogi instalowane jest nowe, bardziej efektywne oświetlenie. Przebudowywane są także okoliczne drogi dojazdowe, a część z nich zyskuje dodatkowe jezdnie serwisowe.

Znaczenie inwestycji jest ogromne, ponieważ DK94 stanowi jedno z kluczowych połączeń między Krakowem a aglomeracją górnośląską. Według danych Generalnego Pomiaru Ruchu z lat 2020–2021, każdego dnia przejeżdża przez Olkusz niemal 33 tysiące pojazdów, co oznacza wzrost natężenia ruchu o jedną czwartą w porównaniu z rokiem 2015. Modernizacja ma więc poprawić zarówno płynność przejazdu, jak i bezpieczeństwo użytkowników drogi.

Z najnowszych komunikatów GDDKiA wynika, że prace postępują w wielu miejscach jednocześnie. Wykonywane są roboty związane ze wzmacnianiem gruntu, trwa budowa kanalizacji deszczowej oraz przebudowa sieci gazowej i wodociągowej, prowadzone są także prace przy instalacjach elektrycznych i montaż nowego oświetlenia ulicznego. Kontynuowane są roboty ziemne i układanie kolejnych warstw konstrukcyjnych jezdni, a także prace wykończeniowe, w tym brukarskie. Trwa również budowa przejść dla pieszych i kładki nad jezdnią, gdzie prowadzone są prace zbrojarskie i betonowanie elementów konstrukcyjnych. Wzdłuż trasy powstają nowe ekrany akustyczne, których montaż obejmuje m.in. przygotowanie fundamentów i ustawianie słupów.

Finansowe zaawansowanie inwestycji przekroczyło 51 procent. Ponad połowa prac drogowych jest już wykonana, postęp robót sanitarnych zbliża się do 73 procent, a roboty teletechniczne przekroczyły 54 procent. Prace konstrukcyjno-inżynierskie, elektrotechniczne oraz związane z zagospodarowaniem zieleni również systematycznie posuwają się naprzód.

fot. GDDKiA

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze