Gmina Wolbrom

Jak poinformował Urząd Gminy w Wolbromiu, autobusy dofinansowane z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej 18 stycznia 2022 roku rozpoczęły przewóz pasażerów na pięciu liniach zorganizowanych na terenie gminy.

W styczniu Gmina Wolbrom przeprowadziła postępowanie wyboru ofert na realizację transportu z dopłatami. Początkowo zgłosiło się kilku zainteresowanych, ale w trakcie realizacji procedur część z nich wycofała swoje oferty. Ostatecznie wybrano przewoźnika i 13 stycznia 2022 r. została zawarta umowa (na razie tylko na 3 miesiące!) z firmą Usługi Transportowe Arko-Trans Arkadiusz Żezała – tą samą, która woziła pasażerów pod koniec ubiegłego roku, kiedy to Wolbrom utworzył trzy nowe linie transportu publicznego. W roku bieżącym busy wyruszą na trasy-pętle pięciu nowych linii komunikacyjnych po wszystkich sołectwach, bez kontynuacji jazdy poza gminę Wolbrom:

Trasa nr 1: Wolbrom – Brzozówka – Wierzchowisko – Sulisławice – Wierzchowisko – Brzozówka – Podlesice II – Jeżówka – Boża Wola – Łobzów – Wolbrom.

Trasa nr 2: Wolbrom – Łobzów – Poręba Dzierżna – Miechówka – Kąpiele Wielkie – Kąpiołki – Kąpiele Wielkie – Kolonia Kąpieliska – Łobzów – Wolbrom

Trasa nr 3: Wolbrom – Chełm – Zasępiec – Poręba Górna – Budzyń – Lgota Wielka – Wierzchowisko – Brzozówka – Wolbrom

Trasa nr 4: Wolbrom – Zabagnie – Dłużec – Kąpiele Wielkie – Strzegowa – Kąpiele Wielkie – Dłużec – Domaniewice – Załęże – Domaniewice – Dłużec – Lgota Wolbromska – Wolbrom

Trasa nr 5: Wolbrom – Gołaczewy – Kaliś – Lgota Wolbromska – Zarzecze – Chrząstowice – Gołaczewy – Chełm-Wolbrom.

Gmina otrzymała na realizację zadania dofinansowanie w wysokości 446.796 zł, a kolejne 51.707,80 zł zamierza dołożyć z własnego budżetu. Według zapowiedzi busy będą kursowały w dni powszednie od 18 stycznia do 31 grudnia 2022 roku. Koszt biletów ma mieścić się w kwotach od 2 do 5 złotych, w zależności od długości przejazdu. Na każdej linii zaplanowano po pięć kursów. Przewozy zaczynają się we wczesnych godzinach porannych i kończą w godzinach popołudniowych, zgodnie z opublikowanym już rozkładem jazdy, który można znaleźć na stronie internetowej Gminy Wolbrom, a także na przystankach.

Na forach internetowych rozgorzała dyskusja, w której mieszkańcy krytykują organizację nowych linii bez konsultacji społecznych, przez co nie zostały uwzględnione postulaty osób korzystających z przewozów. Z największą krytyką spotkał się pomysł utworzenia pętli po gminie, bez możliwości kontynuacji jazdy poza jej obszar, zwłaszcza w kierunku Olkusza, do którego nadal nie ma bezpośredniego dojazdu np. z sołectw położonych po zachodniej stronie gminy: Dłużca, Załęża, Domaniewic. Mieszkańcy tych miejscowości, aby po likwidacji deficytowej bezpośredniej linii mogli dojechać np. do szkoły czy urzędów w Olkuszu, muszą jakoś dotrzeć do przystanku na terenie gminy Klucze lub pojechać najpierw do Wolbromia, by dopiero stamtąd wsiąść do busa lub pociągu w kierunku Olkusza. Nie stworzono również możliwości łatwiejszego dojazdu w stronę Miechowa.

Radny Marek Ciepał, który od miesięcy walczy z wykluczeniem komunikacyjnym swoich wyborców ubolewa, że burmistrz nie wsłuchał się w głosy pasażerów i nie umożliwił utworzenia linii, pozwalającej na bezpośrednią komunikację ze stolicą naszego powiatu. Przypomnijmy – w gminie Trzyciąż busy dotowane z Funduszu rozwoju przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej w granicach gminy, jadą dalej w kierunku Olkusza i Wolbromia już bez dopłat, co jednak i tak opłaca się przewoźnikom, a także zapewnia oczekiwany transport mieszkańcom. Dotowane przewozy zorganizowane przez Gminę Trzyciąż ruszyły 3 stycznia.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze