Prawdziwe tłumy wzięły udział w XIX Olkuskich Zaduszkach Jazzowych w Galerii Sztuki Współczesnej BWA. Tegoroczne święto jazzu trwało trzy dni – od 7 do 9 listopada.

Olkuskie Zaduszki Jazzowe to jedna z najważniejszych imprez organizowanych przez olkuską Galerię Sztuki Współczesnej BWA. Od 19 już lat wydarzenie to gromadzi liczną publikę – śmiało można powiedzieć, że z roku na rok coraz większą. W ramach tegorocznych Zaduszkek Jazzowych odbyły się trzy koncerty, każdy przy pełnej widowni.

7 listopada przed olkuską publicznością wystąpił zespół KALI-FONIA (muzyka Piotr Kalicki). W repertuarze grupy znajdują się utwory jazzowe utrzymane w klasycznej formie tego gatunku oraz kompozycje jazzowe z elementami muzyki latynoskiej, popu i muzyki klasycznej. Trio tworzą Piotr Kalicki – akordeon i fortepian, Paweł Wszołek – kontrabas i Szymon Madej – perkusja.

Piotr Kalicki to pianista, akordeonista, kompozytor, aranżer, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej Akademii Muzycznej w Katowicach i Studium Jazzowego „Bednarska” w Warszawie, wykładowca międzynarodowych warsztatów Jazzowych oraz fortepianu i akordeonu w Krakowskiej Szkole Jazzu. W 2019 roku otrzymał Olkuską Nagrodę Artystyczną w kategorii „dla młodego twórcy”. Od 2005 roku jest członkiem zespołu Golec uOrkiestra.

Paweł Wszołek jest kontrabasistą i kompozytorem, absolwentem Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie Macieja Adamczaka. Muzyk jest także laureatem Bielskiej Zadymki Jazzowej z zespołem Franciszek Raczkowski Trio, IV edycji Jazzowego Debiutu Fonograficznego z zespołem Apprentice, zdobywcą Grand Prix na Festiwalu Jazz Juniors z zespołem Darek Dobroszczyk Trio oraz laureatem festiwalu Azoty Jazz Contest z zespołem Apprentice.

Szymon Madej to perkusista, absolwent Wydziału Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, członkiem zespołów: Aga Derlak Trio, Bartosz Dworak Quartet, Joachim Mencel Artisena Band, Soundmeck, Play&Pray. Występował na jednej scenie z takimi artystami, jak: Leszek Możdżer, Andy Middleton, Victor Mendoza, Rafael Alcala, Peter Francis, Piotr Wojtasik, Grzegorz Nagórski i innymi. W swoim dorobku ma m.in. Grand Prix na Lotos Jazz Festival – Bielska Zadymka Jazzowa (2013, 2014), nagrodę indywidualną na Krokus Jazz Festival (2013), Grand Prix na Jazz Juniors (2013), Grand Prix na festiwalu Jazz nad Odrą (2015).

Podczas czwartkowego koncertu zespół wykonał kilkanaście utworów zróżnicowanych pod względem charakteru, nastroju i ekspresji.

W sali wystawowej BWA zabrzmiały m.in. „Laurity” Richarda Galiano, autorskie „Multitango”, „Piosenka dla ciebie”, czy „Nardis” Milesa Davisa.

Drugiego dnia Olkuskich Zaduszek Jazzowych, 8 listopada, wystąpił zespół A HANDFUL OF ACCEPDANCE, w składzie: Martin Wesely (AUT) – gitara klasyczna, mandolina, Piotr Domagała (PL) – gitara elektryczna, akustyczna, Andreas Schiffer (AUT) – perkusja, krotale, Oleg Dyyak (UKR/PL) – akordeon, duduk, Florian Hupfauf (AUT) – kontrabas. Formacja powstała z inicjatywy austriackiego gitarzysty klasycznego Martina Wesely`ego i polskiego gitarzysty jazzowego Piotra Domagały. Muzycy zaprosili do współpracy swoich przyjaciół – Olega Dyyaka, Andreasa Schiffera i Floriana Hupfafa, i tak powstała grupa A HANDFUL OF ACCEPDANCE swobodnie mieszająca konwencje jazzu, world music, muzyki współczesnej i folku. Artyści tworzący zespół występowali na całym świecie, brali udział w projektach z Johnem Zornem, Patem Metheny, Tomaszem Stańko, Frankiem Londonem, Guitar4Mation, Silesian String Quartet.

Warto dodać, że Piotr Domagała nie po raz pierwszy wystąpił przed olkuską publicznością – wcześniej wziął udział w XIV i XVIII Zaduszkach Jazzowych – kolejno solo z gitarą i… sequencerem oraz na czele tercetu Electronix Guitar.

W czasie piątkowego koncertu zespół wykonał m.in. „Eastern Dance”, „Kiss of the Sphinx”, „Brainspace” i „Feeling Free”.

Ostatniego dnia Zaduszek, 9 listopada, przed publicznością wystąpiła kubańska piosenkarka i tancerka MILI MORENA z zespołem. Morena to artystka znana i ceniona zarówno na Kubie, jak i w Europie (na Kubie założyła słynną formację Rueda de Casino; śpiewała z Omarą Portuondo – znaną w Polsce z projektu Buena Vista Social Club). Koncertowała m.in. w Niemczech, na Jamajce, w Meksyku, Kanadzie, Francji, Hiszpanii i na Ukrainie. Artystka wykonuje zarówno muzykę latynoską, jak i standardy jazzowe, o czym można było się przekonać podczas sobotniego koncertu w BWA.

Wraz z Mili Moreną wystąpili: Jarosław Kaganiec (absolwent Akademii Muzycznej w Katowicach; współpracuje z Andrzejem Sikorowskim (Pod Budą), Piwnicą pod Baranami i Teatrem Starym; pochodzi z Olkusza i jest doskonale znany bywalcom Olkuskich Zaduszek Jazzowych), Michał Heller (absolwent Akademii Muzycznej na Wydziale Jazzu i Muzyki Rozrywkowej w Katowicach, laureat wyróżnień i nagród zespołowych, występujący m.in. w Piwnicy pod Baranami, na Jazz Jamboree, Piest’any Jazz Festiwal (Słowacja), czy Bautzen Jazz Festiwal (Niemcy); Heller współpracował m.in. z Januszem Muniakiem, Wojciechem Groborzem, Piotrem Baronem, Izą Zając, Pawłem Kaczmarczykiem i Lorą Szafran) oraz Wojciech Szwugier (kontrabasista i gitarzysta basowy, absolwent Katedry Muzyki Współczesnej, Jazzu i Perkusji Akademii Muzycznej w Krakowie. Występował m.in. z Edem Cherry, Januszem Muniakiem, Janem „Ptaszynem” Wróblewskim. Od kilku lat jest członkiem zespołów krakowskiego pianisty, aranżera i kompozytora Wojciecha Groborza. Współpracuje z krakowskimi teatrami Łaźnia Nowa i Variété ).

XIX Olkuskie Zaduszki Jazzowe przeszły do historii. Organizatorzy zapewnili ich uczestnikom wspaniałą muzyczną ucztę; na kolejną musimy poczekać rok – BWA już dziś zaprasza na jubileuszowe XX Olkuskie Zaduszki Jazzowe, Olkusz 2020.

Fot. Agnieszka Zub, Olgerd Dziechciarz

Agnieszka Zub Olkusz

Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
avatar
500
  Subskrybuj  
Powiadom o