zkg km1

Jak może wyglądać miejska komunikacja w Olkuszu, Kluczach, Bukownie i Bolesławiu? Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu, świadczący usługi na terenie tych czterech gmin, ponownie wyłożył do publicznej wiadomości projekt planu zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego. Tym razem zamiast ponad 200 – stu stronicowego opracowania, które zyskało miano studium uwarunkowań do planu, do przeczytania jest 26 stron. Propozycje tam zawarte dotyczą m. in. zmian w taborze i trasach oraz nowych komunikacyjnych rozwiązań.

 

Projekt planu dostępny jest na stronie internetowej związku (http://www.zkgkm-olkusz.p/). Zainteresowani mogą zgłaszać swoje uwagi do końca października.

– Najważniejsze jest, aby plan w ogóle uchwalić, bo taki obowiązek nakłada na nas Ustawa o publicznym transporcie zbiorowym. Jeśli w ciągu trzech lat od wejścia w życie nowelizacji, czyli do końca lutego 2014 roku, planu nie będzie, wówczas linie nieujęte w planie jako przewozy użyteczności publicznej nie będą mogły być dofinansowane ze środków publicznych – mówi przewodniczący zarządu ZKG Wojciech Gleń.

Na początek linie i przesiadki
W planie założono korektę przebiegów istniejących linii. W Olkuszu linie miałyby kończyć się w węźle przesiadkowym, tak, by pasażerowie mieli możliwość przesiadania się „drzwi w drzwi”. Na terenie gmin Bolesław i Klucze założono uruchomienie wewnętrznych linii pomiędzy sołectwami. W Bukownie planuje się węzeł przesiadkowy w okolicy dworca PKP, podobnie jak w Olkuszu przy ul. Składowej. To właśnie tu miałby być kierowany transport ponadlokalny. Likwidacji miałby ulec przystanek przy dworcu PKP w Olkuszu, a węzeł przesiadkowy przy ul. Kościuszki (Super – Sam) wpisano tylko do obsługi komunikacji miejskiej.  Rozkłady jazdy miałyby być dostosowane do popytu, a odjazdy autobusów powinny zostać dostosowane do godzin rozpoczęcia i zakończenia pracy dużych zakładów pracy i szkół. Kolejnym założeniem jest ustalenie w miarę możliwości interwałów czasowych umożliwiających zapamiętanie godzin odjazdów (np. zawsze kwadrans po pełnej godzinie).

Podniosą standard usług
Jaki jest obecny standard usług świadczonych przez ZKG? Autorzy planu podkreślają, że standard jest „(…) pochodną możliwości finansowych organizatora i wielkości potoków pasażerskich przewożonych tą komunikacją”. – W zakresie środków transportu wykorzystywane są autobusy, które najczęściej pochodzą z lat 90 – tych XX wieku,. W zasadzie wszystkie autobusy wykorzystywane przez operatorów są niskopodłogowe lub nisko wejściowe, około 20 procent autobusów jest przystosowanych do przewozu osób mających kłopoty z poruszaniem się. Jest zbyt mało punktów sprzedaży biletów, powoduje to konieczność ich zakupu u kierowcy, co z kolei wydłuża czas podróży. W zakresie kolorystyki taboru panuje pełna dowolność operatorów, co skutkuje tym, że pasażer ma problem z rozpoznaniem po wyglądzie autobusu komunikacji miejskiej – czytamy w planie. Zdaniem jego autorów, najlepiej byłoby, gdyby co najmniej połowa autobusów była niskopodłogowa, a zewnętrzny wygląd wszystkich pojazdów komunikacji miejskiej został ujednolicony do 2017 roku. Zapisano również zakup dziesięciu nowych, niskopodłogowych autobusów, dofinansowanych z unijnych środków.

Zmiany w finansowaniu Związku
Dzisiaj cztery gminy, na terenie których swoje usługi świadczy ZKG, dopłacają co roku tyle, ile wozokilometrów przejeżdżają pojazdy komunikacji miejskiej w danej gminie. Zgodnie z założeniami, system miałby się zmienić. Taryfa za przejazd ma pokrywać 70 procent kosztów organizacji komunikacji. Gmina płaci 100 procent za wozokilometr w przypadku uruchomienia na tej terenie linii wewnętrznych. Na liniach łączących Olkusz z pozostałymi gminami na terenie gminy Olkusz połowę dofinansowania pokrywa olkuski samorząd, a drugą połowę dane gminy. Jako przykład podano linię Olkusz – Bukowno, gdzie za przejechane kilometry na terenie Bukowna płaciłaby gmina Bukowno, na terenie gminy Bolesław – Bukowno i Bolesław po połowie, a na terenie gminy Olkusz – po 25 procent Bolesław i Bukowno, a 50 procent gmina Olkusz.
Zmiany mają dotyczyć również ustalania cen za bilety. Dla operatorów jeżdżących w ramach Związku ceny ustala Zgromadzenie ZKG, czyli przedstawiciele gmin: Olkusz, Klucze, Bolesław i Bukowno. Każda długofalowa zmiana cen czy czasowa promocja na daną linię również wymaga uchwały Zgromadzenia. W myśl projektu planu tzw. ceny urzędowe, czyli maksymalne, dalej ustalałoby Zgromadzenie, ale zarząd Związku miałby możliwość ustalania indywidualnych cen na poszczególne linie. – W ten sposób możemy szybciej wprowadzić na przykład miesięczną promocję cen biletów na konkretną linię – wyjaśnia Wojciech Gleń.
 
Innowacje też będą
W planach jest również prowadzenie akcji informacyjnych, mających skłonić jak największą liczbę mieszkańców do korzystania z komunikacji miejskiej. Chodzi również o tematyczne kampanie na temat m. in. zmiany stosunku pasażerów do kontrolerów czy właściwego zachowania się w autobusach i na przystankach. Planowany jest też zakup automatów biletowych i wdrożenie systemów informatycznych do pobierania opłat za przejazd.

Niewątpliwie największą innowacją jest możliwość wprowadzenia tzw. linii giętkich. – W Polsce usługa ta znana jest pod nazwą „tele – bus” i funkcjonuje na przykład  w Krakowie. Linie giętkie obsługują ograniczony obszar i zatrzymują się, jeżeli jest taka konieczność, na wyznaczonych przystankach. Pasażer ma możliwość zamówienia kursu na telefon przez ustalenie godziny, miejsca rozpoczęcia i zakończenia podróży – czytamy w projekcie planu.

Co mieszkańcy sadzą o komunikacyjnych planach? Zachęcamy do dyskusji!

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
8 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
jac
jac
11 lat temu

para idzie w gwizdek po raz en- ty… oni są nie reformowalni żyją tylko z tego co im kto da .. i to w każdej postaci..Panie Szefie czy Pan wie o której trzeba wyjechać np. z Rodak aby dotrzeć do szpitala na 7 rano? … po 5 .. bez gwarancji bo przesiadka ..ile czasu jedzie ten Wasz pojazd ta trasą? to jest tylko 20 km..minibus jedzie 15 minut za tą samą kasę..próbował Pan wsiąść (złe słowo..wejść, tak będzie lepiej ) do Waszego pojazdu w czasie jazdy tam i nazad uczniów.. i jeszcze po kiego groma jedzie przez wszystkie pipidówki skoro nikt się już nie mieści a na Długiej i tak niema nikogo bo wcześniejszy woleli ,jedzie pusty..
zabrać dotację, dać dopłatę za bezpłatne przejazdy dla mini busów i po sprawie..z Was nic nie wyszło przez dwie dekady i nie wyjdzie ..

G....t
G....t
11 lat temu

[quote name=”OlkaO”]A kiedy będzie, np. zabierz głos w sprawie pomysłów naszej władzy dotyczących genialnych pomysłów likwidacji szkół?[/quote]

Załóż wątek na Forum.
To będzie mało przyjemna dyskusja nie tylko dla urzedników ale i nauczycieli.

pavv
pavv
11 lat temu

[quote name=”OlkaO”]A kiedy będzie, np. zabierz głos w sprawie pomysłów naszej władzy dotyczących genialnych pomysłów likwidacji szkół?[/quote]

Likwidują szkołę/przedszkole do której chodzi Twoje dziecko? Weź sprawy w swoje ręce. Odmaluj taczki i niech czekają na wywiezienie burmistrza na śmietnik historii jak tylko tknie szkoły/przedszkola. Już taki jeden był co przedszkola chciał likwidować i teraz niewiele osób pamięta jak się nazywał… a taczki już czekały na niego.

OlkaO
OlkaO
11 lat temu

A kiedy będzie, np. zabierz głos w sprawie pomysłów naszej władzy dotyczących genialnych pomysłów likwidacji szkół?

pavv
pavv
11 lat temu

[quote name=”olgierd”]dlaczego tak mało połączeń Olkusza i Bukowna do Katowic, teraz nawet busy w wolne dni nie jeżdżą, [/quote]

Bus za darmo nie pojedzie… widocznie klientów nie było.

olgierd
olgierd
11 lat temu

dlaczego tak mało połączeń Olkusza i Bukowna do Katowic, teraz nawet busy w wolne dni nie jeżdżą, tylko kraków i kraków , a kraków ma Olkusz za małe prowincjonalne miasteczko, a śląsk to całkiem inna bajka

pavv
pavv
11 lat temu

Zmiany trzeba zacząć od podstaw, czyli od zmian numeracji autobusów, bo można odnieść wrażenie, że olkuska komunikacja jest większa od warszawskiej. Numery powyżej 400! Dowartościowują się czy jak.
W następnym etapie należy zmusić przewoźników do wyczyszczenia taboru z obcojęzycznych reklam, bo można odnieść wrażenie, że człowiek w Niemczech jest, a nie w zapyziałym Olkuszu.

Citizen
Citizen
11 lat temu

.
W miastach rządzonych przyzwoicie władze potrafią skutecznie rozwiązywać i projektować komunikację. My, olkuscy people, mamy zbyt mało informacji aby zabierać głos, cokolwiek wymyślać i planować – komunikacja powinna hulać na pożytek nasz, i całej społeczności świetnej… ale nie hula, i hulać nie będzie, z przyczyn powszechnie znanych i oczywistych.

Bałagan w olkuskiej komunikacji i nie tylko panuje od lat, gdyby obecnie rządzący potrafili to zmienić zrobiliby to już dawno. Jestem pewien, że skończy się jak zwykle, na ględzeniu i mydleniu oczu nam, olkuskim people. Jak chcemy mieć komunikację na europejskim poziomie wynieśmy się do Jaworzna, tam potrafią.