zus

Wprowadzono kolejne usprawnienie obsługi klientów w ZUS. Część zaświadczeń, takich jak potwierdzenie niezalegania w opłacaniu składek, są co do zasady wydawane od ręki. Aby je otrzymać od niedawna nie trzeba nawet składać pisemnego wniosku – wystarczy ustnie poinformować pracownika ZUS o sprawie, z którą przyszliśmy do placówki.

ZUS nieustannie pracuje nad podwyższaniem jakości świadczonych usług. Nie jest to pusty frazes, ponieważ wiąże się z ciągłym doskonaleniem obsługi klientów. W ubiegłym roku wydłużono czas pracy placówek ZUS, które są teraz otwarte w poniedziałki do 18.00. Trwają też zaawansowane prace nad upraszczaniem wniosków i formularzy, które umożliwią klientom ZUS szybkie, łatwe
i prawidłowe sporządzenie odpowiednich dokumentów. To jednak nie wszystko – od niedawna nie trzeba już wypełniać wniosków o wydanie niektórych zaświadczeń. Na podstawie naszych ustnych informacji pracownik ZUS sam naniesie dane w odpowiedniej aplikacji.

 

– Odstąpienie od wymogu składania wniosków o wydanie zaświadczeń przez płatników składek, ubezpieczonych oraz świadczeniobiorców to pozytywna zmiana w stronę ułatwienia kontaktu Klientów z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych. Inicjatywa „wyszła” od naszych Klientów, niejednokrotnie słyszeliśmy postulaty, że powinniśmy uprościć sposób wydawania takich zaświadczeń. Oczekiwania Klientów były takie, aby po przyjściu do ZUS i ustnej prośbie o wydanie zaświadczenia, takie zaświadczenie otrzymać. Od stycznia br. istnieje już taka możliwość. Powoduje to wyeliminowanie niepotrzebnych dokumentów, ograniczenie tzw. „biurokracji”, a także wpływa na skrócenie czasu oczekiwania na zaświadczenie. Usługa ta również ma szczególne znaczenie dla osób starszych, dla których wypełnienie wniosku często było problemem. Przekazane uwagi i propozycje usprawnień przyniosły korzystne rezultaty. Klienci nadal mogą, tak jak do tej pory, składać papierowe wnioski, ale mogą też otrzymać zaświadczenie bez wniosku. Najważniejsze to profesjonalna obsługa i zadowolenie naszych Klientów – poinformował Marcin Kymona, Naczelnik Wydziału Obsługi Klientów i Korespondencji chrzanowskiego Oddziału ZUS.

Jak w praktyce wygląda zniesienie wymogu złożenia pisemnego wniosku? W odpowiedzi na ustną prośbę o wydanie zaświadczenia pracownik sam dopyta o szczegóły i wprowadzi je do systemu informatycznego. Wydrukuje także tzw. odpis wniosku, który wystarczy podpisać i jeżeli nie będzie przeciwskazań do wystawienia zaświadczenia, to klient otrzyma je od ręki.

Czasami zdarza się, że w sprawie trzeba przeprowadzić dodatkowe postępowanie wyjaśniające. Wtedy także nie wymaga się pisemnego wniosku, ale zaświadczenie odbierzemy później lub otrzymamy je pocztą.
Omówiony tryb postępowania obowiązuje w przypadku wydawania 27 zaświadczeń. Dotyczą m.in. niezalegania w opłacaniu składek, zgłoszenia do ubezpieczeń społecznych i ubezpieczenia zdrowotnego, okresów pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, a także wysokości pobieranego świadczenia.

Bożena Bielawska w imieniu regionalnego rzecznika ZUS w województwie małopolskim

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze