Przez kilka ostatnich tygodni przedstawiciele Olkusza, Klucz, Bukowna i Bolesławia prowadzili rozmowy na temat wspólnego organizowania komunikacji od stycznia przyszłego roku. Olkuska Rada Miejska podjęła w czerwcu uchwałę, zgodnie z którą gmina występuje ze Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” z dniem 1 stycznia 2017 roku. Gminy próbowały jednak jeszcze dojść do porozumienia. Tak się jednak nie stało. ZKG będą więc tworzyć trzy samorządy, a Olkusz stawia na samodzielną komunikację. Wszyscy są zgodni w jednym – na zmianach na pewno nie ucierpią pasażerowie.
Decyzja Olkusza o wystąpieniu z ZKG odbiła się szerokim echem wśród mieszkańców czterech gmin. Jedni uznali, że to dobry pomysł, inni, że takie rozwiązanie nie jest dobre. Wiadomo, że dla każdego pasażera najważniejsze jest, aby komunikacja funkcjonowała jak należy. Odjeżdżające punktualnie autobusy, kulturalni kierowcy, czyste przystanki w dogodnych lokalizacjach i optymalne rozkłady jazdy – to najistotniejsze kwestie, jakie muszą zapewniać gminy. Komunikacyjne zawirowania sprawiły, że część mieszkańców zaczęła się obawiać, jak za kilka miesięcy będą poruszać się po wymienionych czterech gminach. Samorządy, prowadząc rozmowy, rozpoczęły przygotowania do organizowania komunikacji w przyszłym roku. Każda ze stron „na własną rękę”. Czas nagli, bo jeszcze w tym roku m. in. trzeba wyłonić przewoźników czy przeanalizować rozkłady jazdy, aby od 1 stycznia wszystko funkcjonowało bez zarzutu.
Bez porozumienia, z szansą na współpracę
Zgromadzenie Związku tworzy 9 reprezentantów 4 gmin. To właśnie oni spotykali się przez całe wakacje, usiłując wypracować kompromis i pozostawić ZKG w obecnej formule. Ostatnie wydarzenia pokazały, że raczej nie jest to możliwe. W ubiegłym tygodniu na walnym Zgromadzeniu ZKG doszło do istotnych zmian – z funkcji przewodniczącego Zgromadzenia odwołano burmistrza Romana Piaśnika, na jego miejsce wybrano wiceburmistrza Bukowna Józefa Palucha.
Jak to bywa w spornej sytuacji, każda strona ma swoje racje. Dlaczego nie udało się wypracować wspólnego stanowiska? Jak poradzą sobie gminy z organizacją publicznego transportu od nowego roku? Z takimi pytaniami zwróciliśmy się do czterech gmin. Poniżej publikujemy w oryginale odpowiedzi, jakie otrzymaliśmy.
Olkusz zwięźle określił swoje stanowisko. – Gmina Olkusz od 1 stycznia, zgodnie z podjętą uchwałą Rady Miejskiej, będzie organizować komunikację miejską w Olkuszu i okolicznych sołectwach. Dopracowywane są ostatnie szczegóły organizacyjne – jednym z nich jest wybór osoby, która będzie odpowiadała za sprawne funkcjonowanie komunikacji miejskiej od nowego roku. Temu służy ogłoszony nabór. Jesteśmy przekonani, że na tej decyzji skorzystają pasażerowie, zwłaszcza, że otwiera nam ona nowe możliwości dotyczące prowadzenia polityki cenowej – również w kontekście ewentualnego rozszerzenia pakietu ulg. Pozostajemy także otwarci na współpracę w zakresie organizacji przewozów międzygminnych. Z pozoru nieistotne dla pasażera kwestie, takie jak szczegółowe zapisy w statucie Związku, są bardzo ważne dla gmin tworzących ten związek. W tym zakresie nie doszło do porozumienia, dlatego, aby Gmina Olkusz z tego zadania wywiązała się należycie w pojedynkę, już od dłuższego czasu trwały prace przygotowawcze. Ich kolejnym etapem jest wybór Kierownika Biura Komunikacji Miejskiej – wyjaśnia rzecznik magistratu Michał Latos.
W imieniu pozostałych gmin wypowiedział się nowy przewodniczący Zgromadzenia, twierdząc, że rozmowy były dość konstruktywne, a włodarze Bolesławia, Bukowna i Klucz poszli na bardzo daleko idące ustępstwa. – Z przykrością muszę stwierdzić, że pomimo prowadzonych ostatnio dość konstruktywnych rozmów i wielokrotnie wyrażanej przez władze Gmin Bolesław, Bukowno i Klucze woli dalszego uczestnictwa Gminy Olkusz w ZKG „KM” nie doszło jednak do porozumienia z Panem Romanem Piaśnikiem, Burmistrzem Miasta i Gminy Olkusz w sprawie uchylenia przez radnych Olkusza uchwały o wystąpieniu Gminy Olkusz ze Związku. Jako włodarze Gmin Bolesław, Bukowno i Klucze poszliśmy wspólnie na bardzo daleko idące ustępstwa. Zaakceptowaliśmy szereg zgłoszonych przez Gminę Olkusz propozycji zmian w statucie Związku. Wyraziliśmy zgodę na pokrywanie przez wyżej wymienione gminy części kosztów związanych z realizacją wozokilometrów na terenie Gminy Olkusz. Zaakceptowaliśmy też zwiększony niż do tej pory udział tych gmin w finansowaniu kosztów administracyjnych Związku, a także wyłączne prawo Gminy Olkusz do zgłaszania kandydata na Przewodniczącego Zarządu Związku. Jednak mimo uzgodnienia zdecydowanie bardziej korzystnych niż dotychczas rozwiązań dla Gminy Olkusz – zarówno finansowych i organizacyjnych – Pan Roman Piaśnik na Walnym Zgromadzeniu Związku w dniu 25 sierpnia przedstawił kolejne żądania zmian w statucie, dotyczących zapisów w sprawach rozliczenia majątku Związku wobec gmin z niego występujących. Te propozycje dalece odbiegały od naszych wcześniejszych uzgodnień, były wyjątkowo niekorzystne i niesprawiedliwe wobec pozostałych członków Związku i nie mogły być one przez nas zaakceptowane. Wspólnie bowiem uznaliśmy wcześniej, że kwestie te mogą być przedmiotem dalszych ustaleń dopiero po powrocie Gminy Olkusz do Związku. Tymczasem takie postawienie sprawy przez Burmistrza Olkusza mogło wskazywać na nie do końca czyste intencje ze strony Gminy Olkusz. Zgłoszone przez Burmistrza Romana Piaśnika propozycje zmian pozostali członkowie Związku odczytali jednoznacznie jako chęć przejęcia nieruchomości przy tzw. Supersamie, będącej własnością ZKG „KM”, niezbędnej gminie Olkusz do realizacji własnej strategii przewozowej. Na takie zapisy nie mogło być naszej zgody. Jesteśmy nadal otwarci na rozmowy z gminą Olkusz, ale nie możemy też oglądać się wyłącznie wstecz. Przed nami wyjątkowo odpowiedzialne zadanie samodzielnej organizacji komunikacji publicznej, wspólnie z Powiatem Olkuskim i trzema gminami. Chcę Państwa zapewnić, że nie ma żadnego zagrożenia dla Mieszkańców w zakresie zabezpieczenia przez ZKG „KM” niezwykle wrażliwego społecznie obszaru, jakim jest przecież organizacja publicznego transportu zbiorowego. Wszystkie nasze decyzje mają na celu podjęcie jak najbardziej trafnych decyzji, aby Związek jak najlepiej służył naszym Mieszkańcom – podkreśla nowy przewodniczący Zgromadzenia Związku. Informuje również, że Związek wystąpił już do Powiatu Olkuskiego z propozycją przystąpienia do ZKG „KM” i organizacji przez Związek komunikacji publicznej o charakterze powiatowym.
Olkusz szuka kierownika
Olkusz od kilku tygodni przygotowywał się do samodzielnej organizacji komunikacji. Teraz magistrat ogłosił nabór na stanowisko kierownika Biura Komunikacji Miejskiej.
Kandydat musi mieć wyższe wykształcenie i co najmniej 5 – letni staż pracy w oparciu o umowę o pracę. Nie może być skazany prawomocnym wyrokiem sądu za umyślne przestępstwo ścigane z oskarżenia publicznego lub umyślne przestępstwo skarbowe. Do niezbędnych wymagań zaliczono również nieposzlakowaną opinię i znajomość przepisów ustaw: o publicznym transporcie zbiorowym, o transporcie drogowym, o samorządzie gminnym, kodeks postępowania administracyjnego, prawo zamówień publicznych. Mile widziane jest m. in.: wykształcenie wyższe o kierunku: transport/logistyka; 5 – letni staż pracy na stanowisku adekwatnym do urzędniczego lub w branży związanej z transportem zbiorowym, doświadczenie zawodowe w zarządzaniu publicznym transportem zbiorowym oraz jego finansowaniu, prawo jazdy kategorii B, umiejętność analitycznego myślenia, samodzielność i odpowiedzialność w podejmowaniu decyzji, odporność na stres, umiejętność efektywnej pracy w zespole, kreatywność, sumienność.
Nowy kierownik Biura Komunikacji Miejskiej zajmie się m. in.: analizowaniem potrzeb przewozowych mieszkańców, opracowywaniem rozkładów jazdy, ustalaniem stawek za korzystanie z przystanków, sprawami związanymi z określeniem przystanków i dworców udostępnianych operatorom i przewoźnikom oraz warunków i zasad korzystania z nich, przeprowadzaniem postępowań na wyłonienie operatorów świadczących usługi w zakresie publicznego transportu zbiorowego, sprzedażą i dystrybucją biletów komunikacji miejskiej, określaniem linii komunikacyjnych na obszarze Miasta i Gminy Olkusz, organizowaniem systemu informacji dla pasażerów.
Termin składania ofert upływa 9 września.
Starosta: Olkusz chce być bezludną wyspą
Jeszcze w czerwcu na komunikacyjnej arenie pojawił się piąty gracz. Starosta Paweł Piasny zapowiedział, że powiat chętnie włączy się w organizację publicznego transportu zbiorowego. Nadal podtrzymuje swoje stanowisko, ostro krytykując decyzję Olkusza o wyjściu ze Związku. Wyjaśnia też, dlaczego zdecydował się włączyć powiat w organizację komunikacji. Odpowiedź starosty publikujemy w oryginale.
– Burmistrz Olkusza i część Rady Miejskiej zachowują się tak, jakby gmina Olkusz była bezludną wyspą. Tymczasem samorząd to system naczyń połączonych i gminy i powiat muszą ze sobą współpracować, by podnosić standard życia mieszkańców. W pojedynkę to można np. zbankrutować, a nie działać na złość sąsiadom, choć w tym przypadku burmistrz zaszkodzi swoim mieszkańcom. Nie kwestionuję tego, że w ZKG KM należy przeprowadzić reformy i dostosować działalność związku do warunków rynkowych. Nie robi się tego jednak przez demonstracyjne działania pod publiczkę, lecz poprzez poszukiwanie kompromisowych rozwiązań. Tajemnicą poliszynela jest, że Burmistrz Olkusza dlatego tak zareagował, ponieważ pozostali włodarze nie pozwolili na kolejne polityczne rozdanie stanowiska. I właśnie poprzez to postanowił rozwalić komunikację miejską. Tymczasem Olkusz to miasto powiatowe, gdzie zlokalizowane są szkoły średnie, szpital, instytucje powiatowe i rządowe. Stąd w trosce o zabezpieczenie powyższych Zarząd Powiatu pozytywnie odniósł się do prośby, by wejść w struktury związku i wspólnie tworzyć komunikację miejską dla dobra mieszkańców całego powiatu. Szanuję suwerenność Burmistrza Olkusza pana Romana Piaśnika i Rady Miejskiej w Olkuszu. Mogę się nie zgadzać z podejmowanymi przezeń decyzjami, ale muszę uszanować ich stanowisko. Tak postępuje osoba szanująca prawo. Wierzę, że rajcy olkuscy i burmistrz uszanują suwerenne decyzje Rady Powiatu w Olkuszu, kiedy ta będzie podejmować uchwałę o wejściu do związku komunikacyjnego. Wierzę, że uszanują decyzje Starosty Olkuskiego, kiedy ten zmieni organizację ruchu i zamknie ulice w Olkuszu dla komunikacji, która mogłaby w przyszłości prowadzić działalność konkurencyjną dla istniejącego związku. A że są to kluczowe ulice w Olkuszu: ul. Króla Kazimierza Wielkiego, ul. Biema, ul. Osiecka, al. Tysiąclecia, to ciekaw jestem, jakie trasy będzie realizować „komunikacja olkuska”, ale skoro burmistrz i część radnych chcą być na bezludnej wyspie…. – taki komentarz nadesłał do naszej redakcji starosta Piasny.
Wydaje się niemal pewnym, że temat został przesądzony. Obie strony zapewniają, że są nadal gotowe do współpracy. Pewne sprawy zaszły już chyba jednak za daleko, by cztery gminy mogły dalej tworzyć ZKG. Bez względu na sytuację burmistrzowie i wójtowie muszą przede wszystkim myśleć o mieszkańcach. Bo niezależnie od sporów toczonych pomiędzy samorządowymi włodarzami, z wykonywania komunikacyjnych zadań rozliczą ich przecież pasażerowie.
„Odjeżdżające punktualnie autobusy, kulturalni kierowcy, czyste przystanki w dogodnych lokalizacjach i optymalne rozkłady jazdy – to najistotniejsze kwestie ” – a kiedy Olkusz dołączy do miast, które maja komunikację po mieście za darmo ?? Głównym obowiązkiem zapisanym w statucie/regulaminie/czyms tam, powinno być zapewnienie obywatelom komunikacji.. Wzorem Żor, Wadowic.. Uczta się licencjaty !!! Kłótnie nie poprawiają PRu..
[quote name=”do wszystkich”]Piaśnik ma rację, koniec dojenia krowy sąsiada[/quote]
Jak się te małe 3 gminy same będą doić to i zatrudnienie się zmniejszy. W trzy mniej mleka dają niż nasza gmina więc śmietanki będzie mniej na masełko. Burmistrz i radni, którzy poparli wyjście mają rację. Dość maluchy smarowania chlebka nie swoim masełkiem.
Piaśnik ma rację, koniec dojenia krowy sąsiada
Piękny Roman najwyraźniej chciał wykiwać pozostałych. Zwodził, udawał chęć porozumienia, a i tak chodziło tylko o przejęcie placu przy SSamie. Czuję tu rękę Janusza D. Ale się nie udało. Widać nie wszyscy tacy głupi jak piękny Roman myśli. Mieszkańców też ma za idiotów, że nie tylko po Olkuszu ale też do Gorenic, Braciejówki, Niesułowic, Zawady i na inne wsie będzie jeździł więcej, lepiej, taniej itp?
Coraz cześciej – o ile się nie mylę – skoda powiatowa nocuje w Zimnodole. Mam wiec pytanie: czy starosta ma prawo korzystać z samochodu służbowego dojeżdżając do pracy? Czy to jest zgodne z przepisami? Czy po to kupowany był samochód?
jest coraz mniej nazwisk z Komitetu Roman Piaśnik do obsadzenia:
http://wyborysamorzadowe2014.pl/komitety-wyborcze/malopolskie/komitet-wyborczy-wyborcow-roman-piasnik-wybierzmy-zmiany/?id=7748&com_district=127&com_city=0&com_commune=0
A teraz konkurs: ktora postac z linków nie spija samorządowej śmietanki? 🙂
Proszę nie pisać na tym forum że starosta jest niedouczony i kończył studia eksternistycznie. To nieładnie. Dobrze, ze mu się chciało i wigilie coś skończył… bo mógł skończyć tylko na technikum i być rzeźnikiem.
Ciekawe?! To kto zarządzał wcześniej tym przedsiębiorstwem. Czytając ten artykuł wychodzi,że wcześniej zarządzali tą firmą ludzie,którzy nie mieli kompetencji,ale wypłaty brali jakby mieli. W Starostwie,Gminie jest od groma ekonomistów,geodetów,prawników.Ale jak trzeba coś załatwić to biorą firmy zewnętrzne.To po co te martwe etaty tzw. fachowców? Można zrobić jakiegoś fachowca z urzędu p.o. Prezesa Związku Komunalnego Gmin Komunikacja Międzygminna.I niech się wykaże.W końcu ma kompetencje.I kasa zostanie w budżecie.
[quote name=”Pracownik Komunikacj”]Starosta Piasny by chciał mieszać jak zawsze tylko ile wpłaci do komunikacji …[/quote]
W komunikacji powinni pracować fachowcy a nie absolwenci turystyki i jacyś niedouczeni eksternistyczni po płatnych wydziałach bez wykształcenia związanego z tym związkiem. Bigos bez mięska.
Starosta Piasny by chciał mieszać jak zawsze tylko ile wpłaci do komunikacji …
Do nowego związku bardzo dużo „wnosi’ powiat. Koń by się uśmiał. No to Klucze, Bukowno i Bolesław zabulą.
W wymaganiach jest licencjat a nie magister. Magister jest mile widziany ale niekonieczny. Czyżby główny kandydat nie miał magistra?
„Praca w budynku Centrum Kultury w Olkuszu”. To chyba na miejscu posła będzie komunikacja :P.
Do olkuskiej komunikacji trzeba dołożyć ponad 3 mln rocznie. Jeżeli nowy gracz – powiat nie ma kasy a jego wkładem są przystanki i pomieszczenie na komunikację to ciekaw jestem kto dopłaci resztę? Umrę ze śmiechu jak 3 gminy zechcą wyciągnąć po milionie PLN dla Olkusza w imię „dla dobra związku”.
„Olkusz szuka kierownika”
To jakiś żart, przecież z poprzednich informacji wynika że ten cały bajzel rozpoczął burmistrz bo nie chciano zatrudnić jego kandydata Łydkę Stanisława radnego z listy PiSowskiej na gotowy piedestał … a teraz jak trzeba popracować to on się zgubił i co, pewnie się odnajdzie jak ktoś inny robotę zrobi i stanowisko przygotuje …
Przecież na to stanowisko kierownika komunikacji miejskiej macie z Klucz specjalistę(dwa razy pracował w PKS ale drugi raz już wiedział jak się z kolesiami obłowić i zniwelować PKS Olkusz) byłego dyrektora PKS Olkusz co Wam tak pięknie rozłożył PKS na łopatki oraz pracowników PKS-u.Znowu go zatrudnijcie do komunikacji miejskiej,a mieszkańcy będą jużdzić ”RIKSZAMI”jak przed II wojną w Warszawie,bo kasa i autobusy gdzieś zginą tak jak w PKS-Olkusz. 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛 😛