Zaliczane do jednych z najcenniejszych w Europie olkuskie organy Hansa Hummla wkrótce zamilkną. Powodem tego jest konieczność przeprowadzenia w zabytkowym instrumencie restauracyjnych prac. Zdaniem ekspertów prace te mogą potrwać do trzech lat. Po raz ostatni przed tą przerwą organy wypełniły swymi brzmieniami wnętrza gotyckiej świątyni w niedzielę 4 października. Na pożegnalny koncert złożyły się recitale Krzysztofa Urbaniaka i Macieja Semli.
Zanim artyści zasiedli przed manuałami olkuskich organów Hansa Hummla, gości koncertu powitał ks. Mieczysław Miarka, proboszcz parafii św. Andrzeja Apostoła. Duchowny powiadomił zebranych o podpisaniu umowy z renomowaną holenderską firmą, specjalizującą się w renowacji tego typu instrumentów, a także o dofinansowaniu prac przez niemiecką fundację, która wspiera inicjatywy służące zachowaniu i przywracaniu świetności zabytkowych organów.
Ks. Mieczysław Miarka wystąpienie swe zakończył podziękowaniami złożonymi dla samorządowych władz Olkusza, szczególnie dla burmistrza Romana Piaśnika, za pomoc w realizacji przedsięwzięcia. Wyrazy wdzięczności przekazał też dla organizatorów festiwali i koncertów promujących organy, czyli Miejskiego Ośrodka Kultury w Olkuszu oraz Stowarzyszenia Na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla, reprezentowanych przez obecne na koncercie dyrektor Grażynę Praszelik-Kocjan i prezes Marię Rzepkę.
O historii olkuskich organów Hansa Hummla, wartości tego zabytku i zakresie prac restauracyjnych mówił Krzysztof Urbaniak, wirtuoz, pedagog, znawca dawnych instrumentów oraz rzeczoznawca Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w zakresie ochrona zabytków, w dziedzinie instrumenty muzyczne i w specjalizacji zabytkowe organy piszczałkowe. Po ilustrowanej zdjęciami prelekcji Krzysztof Urbaniak i Maciej Semla zapoznali zgromadzonych w Bazylice św. Andrzeja gości z programami recitali przygotowanych na tę wyjątkową okazję.
W wykonaniu Krzysztofa Urbaniaka goście niedzielnego koncertu usłyszeli: Praeludium g-moll Dietricha Buxtehudego, trzy wersy O Lux Beata Trinitas Johanna Friedricha Albertiego oraz improwizację – trzy wersy na temat pieśni „Głoś imię Pana”. Maciej Semla również zagrał tego wieczoru trzy utwory: Ciacona d-moll oraz Fantasia in D minor Johanna Pachelbela oraz Magnificat Primi Toni Dietricha Buxtehudego. Oba recitale, ukazujące bogactwo możliwości brzmieniowych olkuskich organów Hansa Hummla, przyjęte zostały przez publiczność owacyjnie.
Krzysztof Urbaniak jest absolwentem warszawskiej Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w klasie organów prof. Józefa Serafina oraz w klasie klawesynu prof. Leszka Kędrackiego. Ukończył też Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie prof. Ludgera Lohmanna oraz klawesyn w klasie prof. Jörga Halubka. Uczestniczył w ponad 20. mistrzowskich kursach organowych i klawesynowych prowadzonych przez światowej sławy pedagogów. Od 2013 r. pracuje jako adiunkt w Katedrze Organów, Klawesynu i Muzyki Dawnej w Akademii Muzycznej w Łodzi oraz w Akademii Muzycznej w Krakowie. W latach 2007-2009 jako tzw. tutor prowadził zajęcia klawesynu oraz basso continuo w Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie. Jest cenionym specjalistą w wykonywaniu muzyki dawnej, interpretatorem romantycznej i współczesnej muzyki organowej, a także kameralistą, co potwierdzają liczne nagrody zdobyte na znaczących międzynarodowych konkursach. Z koncertami organowymi i klawesynowymi Krzysztof Urbaniak występował w większości krajów Europy oraz w Japonii. Uznanie zyskał również, jako badacz organów na terenach Polski i dawnych Prus Wschodnich. Działa w komisjach organowych kierujących renowacjami zabytkowych organów w Polsce i zagranicą. Jest członkiem zarządów Stowarzyszenia Na Rzecz Historycznych Organów Hansa Hummla w Olkuszu oraz Baltisches Orgel Centrum e.V. w Stralsundzie.
Maciej Semla jest organistą w Bazylice św. Andrzeja Apostoła. Ukończył Salezjańską Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Ks. Antoniego Chlondowskiego oraz Akademię Muzyczną w Krakowie, gdzie studiował pod kierunkiem prof. Leszka Wernera i Marka Stefańskiego. Był organistą m. in. w kościele OO. Kapucynów w Krakowie oraz w latach 2005-2007 w Sanktuarium Bożego Miłosierdzia w Krakowie-Łagiewnikach. Występował w wielu miastach Polski, a także zagranicą. Ostatnio dał cztery koncerty w Niemczech podczas festiwalu Thüringer Orgelsommer.
Późnorenesansowe organy w Bazylice św. Andrzeja są dziełem Hansa Hummla, wybitnego organomistrza niemieckiego mieszkającego w Krakowie. Budowa organów rozpoczęła się w 1611 roku, a zakończył ją uczeń Hummla – Jerzy Nitrowski. Olkuskie organy przedstawiają szczególną wartość, zachowały bowiem oryginalny mechanizm i znaczną większość spośród 1776 piszczałek. Te głosy, które uległy przeróbce, zostały wiernie zrekonstruowane według zachowanych wzorów. Od kilkunastu lat, w pierwszy weekend października olkuski kościół rozbrzmiewa dźwiękami muzyki podczas Międzynarodowych Dni Muzyki Organowej i Kameralnej. Występują na nich światowej sławy wirtuozi.
MOK Olkusz