Trwa szaleństwo promocji aut z kratką. Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny uczula właścicieli takich pojazdów by pilnowali terminów zakupu polisy OC. Kara za brak tego obowiązkowego ubezpieczenia, w ich przypadku, jest znacznie wyższa niż dla aut osobowych i wynosi ponad 5 tys. złotych, a nie 3,3 tys. złotych.
– Właściciele aut z kratką u których stwierdzimy brak OC i zwracamy się o zapłacenie takiej wyższej kary, często są zaskoczeni i tłumaczą, że przecież samochód wygląda jak osobowy – mówi Joanna Pasturczak, wicedyrektor Pionu Windykacji UFG. – Jednak, gdy auto zarejestrowane jest jako ciężarowe – to bez względu czy jest to cinquecento z kratką czy truck – jego właściciel zagrożony jest karą za brak OC jak dla samochodu ciężarowego, czyli aktualnie ponad 5 tysięcy złotych – przypomina.
W minionym roku Fundusz nałożył kary za brak polisy OC na 5404 właścicieli samochodów ciężarowych (o 45 proc. więcej niż rok wcześniej) – w tym również aut z kratką. W tym samym czasie UFG wysłał pisma wzywające do zapłacenia kary do łącznie 49,8 tys. posiadaczy pojazdów (auta osobowe, ciężarowe, ciągniki, motocykle, motorowery itp.), o ponad 11 tys. wezwań więcej niż w 2012 roku. Ten znaczny wzrost wynika przede wszystkim z większej liczby kontroli własnych Funduszu.
Ważność polisy komunikacyjnej OC można sprawdzić na stronie internetowej Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (www.ufg.pl, zakładka „Sprawdź OC dla pojazdu’). Udostępnienie tej informacji jest bezpłatne i jest ona aktualna tylko na wybrany dzień zapytania. Dlatego przy zakupie używanego pojazdu najlepiej potwierdzić ważność komunikacyjnego OC bezpośrednio w firmie ubezpieczeniowej, która wystawiła polisę poprzedniego właściciela. Natomiast przy zakupie nowego pojazdu – polisę OC należy wykupić najpóźniej w dniu jego rejestracji.
Obowiązujące od 1 stycznia 2014 roku, nowe stawki opłat karnych za brak komunikacyjnego OC znaleźć można na www.ufg.pl w zakładce „Użyteczne informacje: Opłaty karne”.
Do głównych zadań UFG należy:
- wypłata odszkodowań dla osób poszkodowanych w wypadkach drogowych, gdy sprawca kolizji nie miał polisy OC lub jest nieznany; po wypłacie odszkodowania Fundusz występuje o zwrot wypłaconej kwoty do nieubezpieczonego sprawcy wypadku;
- kontrola i nakładanie kar za brak komunikacyjnego OC.
UFG administruje też ogólnopolską bazą ubezpieczeń komunikacyjnych OC i AC (ponad 230 mln rekordów o: sprzedanych polisach, zgłoszonych i wypłaconych odszkodowaniach z tych polis; również w latach poprzednich). Ubezpieczyciele komunikacyjni powszechnie wykorzystują bazę do oceny ryzyka potencjalnego klienta oraz wyliczania wysokości składki za OC i AC, w zależności od jego historii ubezpieczenia (m.in. liczba wypadków). Dzięki informacjom w bazie ubezpieczeń Fundusz ma też możliwość przeprowadzania kontroli OC u posiadaczy pojazdów.
Tekst nadesłany przez Ubezpieczeniowy Fundusz Gwarancyjny