Czy w centrum miasta będzie można jeździć miejską komunikacją za darmo? Zarząd Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu ma dwie propozycje takich przejazdów. Czy przypadną one do gustu mieszkańcom?
Dla kierowców albo dla zameldowanych
Propozycje zarządu Związku Komunalnego Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu omawiano na posiedzeniu Komisji Praworządności i Samorządności miejskiej rady. Ostateczna decyzja w tej kwestii należy do Zgromadzenia ZKG, czyli przedstawicieli władz Olkusza, Klucz, Bukowna i Bolesławia.
Jakie propozycje przygotowano? – Poza osobami uprawnionymi do darmowych przejazdów, bezpłatnie mógłby jeździć każdy, kto ma przy sobie prawo jazdy i aktualny dowód rejestracyjny swojego auta. To oznacza, ze ta osoba zrezygnowała z jazdy własnym samochodem. Rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że nie generuje dodatkowych kosztów związanych z komunikacją miejską, bo szacuję, że nie będzie zbyt wielu chętnych. W Nysie w ciągu pół roku skorzystało z tego około 20 tys. osób. W ruchu jest 28 autobusów, więc jeśli każdym z nich przewieziemy trzy takie osoby, to już mamy 90 osób i tym samym 90 samochodów do zaparkowania mniej – mówił Wojciech Gleń.
Druga opcja dotyczy ograniczenia strefy miejskiej do minimum. – Strefa miejska to nie miasto, ma ona służyć temu, by w ścisłym centrum miasta było jak najmniej samochodów. Z darmowej jazdy korzystaliby wszyscy zameldowani na ternie działania Związku, czyli Olkusza, Klucz, Bolesławia i Bukowna. Jestem gorącym zwolennikiem, aby zrobić coś, co spowoduje, że po Olkuszu będzie jeździło mniej samochodów. Jeśli ktoś przyjedzie na przykład z Braciejówki, niech zostawi auto na parkingu, a po mieście jeździ autobusem za darmo – uważa Wojciech Gleń. Koszt pomysłu oszacowano na około 400 tys. złotych rocznie. Olkusz płaciłby około 60 procent tej kwoty, resztę natomiast pozostałe trzy gminy.
Radni mają wątpliwości
W dyskusji, jak toczyła się na posiedzeniu komisji, pojawiły się obawy, czy na pewno przedstawione koncepcje są słuszne. – Darmowa komunikacja to bardzo szczytny cel, ludziom trzeba pójść na rękę. Jak jednak burmistrz rozwiązałby problem prywatnych przewoźników? Oni mogliby stracić miejsca pracy. Czy istnieje możliwość chociaż częściowego zrefundowania im darmowej komunikacji miejskiej? – pytał radny Roman Piaśnik.
-Samorządy nie są uprawnione do dopłat na rzecz prywatnych podmiotów, chyba, że realizują one zadania własne gminy. Najlepszym rozwiązaniem jest przystąpienie do konkurencji i świadczenie usługi przewozów na rzecz związku. Samorząd może wspierać finansowo te działania, która są wpisane w ustawie jako zadania własne – odpowiedział burmistrz Dariusz Rzepka.
Wątpliwości pojawiły się również w kwestii równego traktowania mieszkańców. -Zawsze trzeba rozważyć korzyści i ewentualne straty. Na pewno stratą byłyby mniejsze wpływy z podatków od prywatnych przewoźników. Darmowe przejazdy tylko dla osób mających prawo jazdy jest dyskusyjne, bo na przykład uczniowie będą musieli płacić za bilet, a osoby mające auto za pół miliona złotych pojadą autobusem za darmo. Być może lepiej byłoby obniżyć ceny biletów dla wszystkich. Ludzie płaciliby mniej, ale zawsze to przychód do kasy Związku. Ograniczenie strefy miejskiej przeniesie ciężar finansowy na innych mieszkańców, chyba, że spadną ceny biletów jednostrefowych – uważa Łukasz Kmita.
Szef ZKG uspokajał, że niedawne podwyżki cen biletów nie zniechęciły pasażerów do jazdy miejskimi autobusami. – Po dwóch miesiącach od podwyżek cen sprzedaż biletów w sensie ilościowym nie uległa zmianie w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. Pasażer zrozumiał, że cena biletu, która nie wzrosła od dwóch lat, musi się w końcu zmienić – mówił Wojciech Gleń.
Niektórzy zastanawiali się, gdzie można zostawić samochód, by skorzystać z darmowych przejazdów. – Pomysły, by parkować na obrzeżach miasta i przesiąść się do autobusów są słuszne, ale musimy mieć parkingi. Nikt nie zaparkuje na Szpitalnej czy pod „Victorią”, by przejechać się autobusem do hipermarketu czy na stację. To jest błędne założenie. Na naszych działkach w Witeradowie burmistrz musi wybudować parking – tam wszyscy przyjedziemy, zostawimy auta i pojedziemy na zakupy. Potem wrócimy i pojedziemy samochodami do domu. Takie rozwiązania są dobre, ale w dużych miastach – argumentował Wacław Chłosta.
To na razie tylko koncepcje
Olkuski burmistrz jest zdania, że na razie przedstawione pomysły należy traktować jako wstępne koncepcje. – ZKG działa na rzecz czterech gmin. Nie chciałbym, aby inni członkowie Zgromadzenia dowiedzieli się, że coś zostało przesądzone poza nimi, bo tak nie jest. Wszyscy musimy to dopracować. Dobrze, że dyskusja została rozpoczęta, bo może pozwoli to wypracować nam efekty, których nawet wcześniej byśmy nie zakładali. Wprowadzenie darmowych przejazdów, by zmniejszyć natężenie ruchu, moim zdaniem może przynieść dobry skutek, ale wszystko musi być dogłębnie przemyślane – podkreśla Dariusz Rzepka.
Zakładając, że Zgromadzenie ZKG zaaprobowałoby pierwszą koncepcję, zdaniem szefa Zawiązku mogłaby ona wejść w życie od 1. lipca. – Proponowałem, by takie rozwiązanie wprowadzić na określony czas, na przykład do końca roku i sprawdzić, jak to będzie funkcjonować. Gdy chodzi o drugi wariant związany z nowymi granicami strefy miejskiej, wówczas musi być podjęta uchwała Zgromadzenia, następnie zostać opublikowana w wojewódzkim dzienniku urzędowym, czyli mogłaby obowiązywać od 1. września – dodał Wojciech Gleń.
Jak przedstawione propozycje oceniają nasi czytelnicy? Zapraszamy do wyrażania swoich opinii na www.przeglad.olkuski.pl!
[quote name=”STANISŁAW”]Oto pytanie do tego,kto wymyślił taką głupotę czyli do Glenia i do Burmistrza Rzepki , oraz Radnych. Kto i kiedy
oraz jakim aktem prawnym dał uprawnienia pracownikom Kom.Miejskiej w Olkuszu (chamskim kierowcom i niegrzecznej kontrolerce) do legitymowania pasażerów poprzez żądanie DOWODU OSOBISTEGO ???? Prawo do legitymowania obywateli w Polsce mają wyłącznie określone ustawą służby w określonych sytuacjach….quote]
Masz małą wiedzę! Przeczytaj sobie art. 33a Prawa Przewozowego, zamim zaczniesz pyszczyć…
[quote name=”STANISŁAW”]… Otóż pasażer
który byłby uprawniony do bezpłatnego przejazdu w Olkuszu,to taki,który będzie miał ze sobą DOWÓD OSOBISTY i Dowód rejestracyjny samochodu. Śmieszne,głupie niedorzeczne i BEZPRAWNE !!! ….[/quote]
Powiedz to tym którzy korzystają z takich rozwiązań. Zapytaj czy taki patent został przyjety ze zrozumieniem i czy jest pożyteczny np. w Nysie ?Dla mieszkańców to mniejszy chałas i zanieczyszczenie a także niższe koszty przemieszczania dla posiadaczy samochodów.
Gdyby usunąć z Twojej wypowiedzi prywatne i osbiste aluzje to tak niewiele pozostaje tego co istotne w temacie.
[quote name=”gwett”]do Jerzego L. 70-letni dziadek ma emeryturę zazwyczaj wysoką i stać go na bilet, a obecnie młodych ludzi nie stać na wiele rzeczy w tym na bilet. Dziadki mają wysokie emerytury dzięki komunie, a młodzi nic nie mają dzięki tym zmianom w Polsce…[/quote]
Chłoptasiu . Tu nie chodzi o to jaką ktoś ma emeryturę. Chodzi o logikę przy podejmowaniu ważnych dla obywateli decyzji.A po za tym krytykuje się i wyśmiewa PRL, że zarobki wynosiły 20 dolarów to skąd matołku mają mieć starsi ludzie
wysokie emerytury ?
Czytając artykuł o ewentualnych darmowych przejazdach komunikacją miejską własnym oczom nie wierzę. Otóż pasażer
który byłby uprawniony do bezpłatnego przejazdu w Olkuszu,to taki,który będzie miał ze sobą DOWÓD OSOBISTY i Dowód rejestracyjny samochodu. Śmieszne,głupie niedorzeczne i BEZPRAWNE !!! Oto pytanie do tego,kto wymyślił taką głupotę czyli do Glenia i do Burmistrza Rzepki , oraz Radnych. Kto i kiedy
oraz jakim aktem prawnym dał uprawnienia pracownikom Kom.Miejskiej w Olkuszu (chamskim kierowcom i niegrzecznej kontrolerce) do legitymowania pasażerów poprzez żądanie DOWODU OSOBISTEGO ???? Prawo do legitymowania obywateli w Polsce mają wyłącznie określone ustawą służby w określonych sytuacjach.Do pozostałych idiotyzmów nawet nie warto się odnosić jak n.p. nieprzyjmowanie drobnego bilonu czy nie udzielanie informacji przez kierowców. Czy tylko Gleń oszalał ??
do Jerzego L. 70-letni dziadek ma emeryturę zazwyczaj wysoką i stać go na bilet, a obecnie młodych ludzi nie stać na wiele rzeczy w tym na bilet. Dziadki mają wysokie emerytury dzięki komunie, a młodzi nic nie mają dzięki tym zmianom w Polsce…
Ja to se tak myslę: jakby tak włodarzy miasta z Gleniem wysłać na marsa – bilet za darmo (ja się dołożę bo to przecież 'za darmo’) może wtedy ktoś by zaczął coś mądrego i dobrego dla Srebrnego Grodu robić
Kolejny „genialny” pomysł.Po pierwsze: czy nie przyszło pomysłodawcom do głowy,że po ostatniej podwyżce cen biletów ludzie i tak nadal muszą korzystać z komunikacji miejskiej bez względu na to,czy im się to podoba,czy nie.Jakoś chyba muszą dostać się do Olkusza więc argument,że nie zrezygnowali z autobusów jest co najmniej śmieszny. Po drugie: już widzę te tłumy parkujące auta na parkingach na obrzeżach miasta i lecące na przystanek autobusowy, żeby dojechać do sklepu po zakupy i z zakupami znowu na autobus żeby dojechać do samochodu.To jest jakaś paranoja! To nawet nie jest śmieszne! W Olkuszu w centrum,gdzie proponowane są darmowe przejazdy,spokojnie można dotrzeć pieszo,bo chyba nikt nie wierzy w to,że darmowa strefa sięgnie dalej niż od skrzyżowania Kraków-Katowice do dworca. Kwestia stref miejskich w Olkuszu to jest kolejny bardzo ciekawy temat,już kiedyś poruszany,pewnie po kolejnej zmianie stref znowu tu wróci.
[quote name=”gość…”]Pan Kmita chce obnizyć ceny biletów a Pan Gleń twierdzi, ze po podniesieniu cen biletów ilość pasażerów sie nie zmieniła a jednocześnie chce wprowadzic darmowe przejazdy. Zabawa w kotka i myszke czy gra w g łupiego bo czegos tu nie rozumiem? Szkoły i przedszkola będą zamykane bo nie ma pieniedzy, drogi nienaprawiane bo nie ma pieniędzy a tu nagle chce sie tworzyć darmową komunikację za którą zapłacą wszyscy mieszkańcy powiatu olkuskiego – i ci co jeżdzą i ci co nie jeżdzą. A co do natężenia ruchu w centrum miasta i na osiedlach to co trzeci pojazd jest to bus lub autobus jeżdzący do krakowa, bukowna, klucz, dąbrowy górniczej, wolbromia, sławkowa itd. Wystarczy aby te autobusy odjeżdzały albo spod s-samu albo z dworca a nie po calym terytorium olkusza i automatycznie ruch na ulicach będzie dużo mniejszy[/quote]
DOBRZE MYŚLISZ, AUTOBUSY MIEJSKIE ZA DARMO I BUSIARZY NIE BĘDZIE !!! KONIEC KORKÓW.
Pan Kmita chce obnizyć ceny biletów a Pan Gleń twierdzi, ze po podniesieniu cen biletów ilość pasażerów sie nie zmieniła a jednocześnie chce wprowadzic darmowe przejazdy. Zabawa w kotka i myszke czy gra w g łupiego bo czegos tu nie rozumiem? Szkoły i przedszkola będą zamykane bo nie ma pieniedzy, drogi nienaprawiane bo nie ma pieniędzy a tu nagle chce sie tworzyć darmową komunikację za którą zapłacą wszyscy mieszkańcy powiatu olkuskiego – i ci co jeżdzą i ci co nie jeżdzą. A co do natężenia ruchu w centrum miasta i na osiedlach to co trzeci pojazd jest to bus lub autobus jeżdzący do krakowa, bukowna, klucz, dąbrowy górniczej, wolbromia, sławkowa itd. Wystarczy aby te autobusy odjeżdzały albo spod s-samu albo z dworca a nie po calym terytorium olkusza i automatycznie ruch na ulicach będzie dużo mniejszy
Sprawiedliwe będzie zmniejszenie do akceptowalnego minimum ceny biletów w strefie miejskiej. Powiedzmy do 50 groszy. Co do ścisłego centrum, to by go ratować przed zakorkowaniem, czyli ograniczyć ruch samochodowy, trzeba wybudować ze dwa duże parkingi wielopoziomowe, płatne. W centrum zaś zakazać ruchu pojazdom, innym niż pojazdy mieszkańców centrum.Zakazać też parkowania przy krawężnikach i na chodnikach głównych ulic, takich, jak Kościuszki, Mickiewicza, K.K.Wielkiego, Sławkowska.
Tylko Kmita z wespół z PO może nas uratować . Chwała ci Panie Kmita i twoim towarzyszą.
Gleń oszalał ! 70-cio letni emeryt ma w/g Glenia płacić za
przejazd po Olkuszu,ale 30-to latek ,który ma samochód
nie rzadko drogi nie będzie płacił za przejazd nawet wtedy,
gdy będzie n.przykład nie trzeżwy a swój samochód zostawi
w garażu.Idiotyzm rzadki, na jaki stać tylko takiego
” specjalistę od komunikacji”jak Gleń. Panie Gleń, a czy n.p.
uczeń szkoły średniej w Olkuszu ,który dojeżdża samochodem do szkoły ze Sułoszowy (jest takich wielu)
będzie miał prawo bezpłatnego przejazdu Kom. Miejską
jak się wylegitymuje prawem jazdy i dow. rejestracyjnym,
czy nie ???? Przecież taki czy inny obywatel z poza Olkusza
nie płaci podatków w Olkuszu. A emeryt zamieszkały w Olkuszu będzie płacił. GŁUPOTA . Czysty Sławomir MROŻEK
Co niektórzy mogą sobie zakładać wiejską, a nawet między wsiową komunikację, którą będą reformować według własnego widzimisię. Mogą nawet radio taxi Gorenice powołać i to bez znaczenia czy będzie to bardziej radio, czy bardziej taxi.Pomysł nieodpłatnego korzystania z komunikacji jest kolejnym przykładem nie tyle braku odpowiedzialności za skutki takich decyzji ale również braku poszanowania dla potrafiących liczyć płacących podatki mieszkańców tych gmin. Do tej pory za przejazd płacili jedynie korzystający usług komunikacji.. Po zniesieniu biletów zapłacą wszyscy mieszkańcy i głównie by poprawić wynik finansowy tego przedsiębiorstwa, a zrzutkę w imieniu mieszkańców przeprowadzi się w formie głosowania. Jakie będą tego skutki dostrzegają WSZYSCY POZA paroma… Bezpłatna nie znaczy tańsza, a tym bardziej darmowa. Taki propagandowy pic na wodę.w którym chodzi o pieniądze. Nie powinien więc dziwić nikogo nacisk ze strony pomysłodawców tego projektu, aby go wprowadzić w życie.
a pan prezes sie bedzie ciagle bogacil i z powiatu kase doił jak do tej pory moze niech zamiast podwyżek biletów wyszoruje autobusy bo w takim syfie tylko w olkusz sie jeździ za taka cene
Niema czegoś takiego jak darmowa komunikacja, za „darmową komunikację” zapłacimy wszyscy ryczałtem i to wysokim. Pan Glen to niezły cwaniak chce wykosić konkurencję prywatną, że to niby na próbę na rok. A potem znowu podwyżka cen biletów? Pamiętajmy, że prywatni przewoźnicy płacą podatki, tworzą miejsca pracy i są konkurencją. Pan Gleń chce to wszystko zniszczyć i stworzyć swój własny folwark.
Stanowcze nie dla tego Pana, przy kolejnych wyborach koniecznie.
[quote name=”Po centrum za darmo”]Rozwiązanie jest o tyle ciekawe, że nie generuje dodatkowych kosztów związanych z komunikacją miejską, bo szacuję, że nie będzie zbyt wielu chętnych.[/quote]
Skoro pomysłodawca już w fazie projektu zakłada, że „nie będzie zbyt wielu chętnych”, to po kiego grzyba proponuje jego wdrożenie? Poronionych pomysłów mamy w Olkuszu aż nadto, po co kolejny?
Co oznacza sformułowanie: „nie generuje dodatkowych kosztów”? Czy może to obietnica, że gmina nie dopłaci zbyt wiele? Tak na chłopski rozum, propozycja bezpłatnych przejazdów oznacza, że czy chętni będą czy ich nie będzie, to i tak kasa do ZKG wpłynie. Interes jak złoto. Zgadzam się z przedmówcami, że nie ma nic za darmo – ktoś musi zapłacić, bo ktoś chce zarobić.
Wyłamano i usunięto trzy słupki sprzed wejścia do Skarbka.
Straż Miejska o tym powinna zgłosić komuś.To już tak jest parę lat.Parę lat!!!Bez niedziel,cztery auta tam codziennie parkują.
A to jet chodnik Panie Cho.
nie ma czegoś takiego jak darmowa komunikacja! za nią ktoś musi zapłacić!
chciałbym głosować na SLD… ale kurw… nie moge:/ tacy przedstawiciele niby lewicowej partii jak Piaśnik i Chłosta mnie skutecznie do tego zniechęcają. w całej Polsce lewica w tym SLD popiera darmową komunikację miejską i to w ogóle darmową nie tylko dla osób mających dowód rejestracyjny a w naszym Olkuszu przedstawiciele SLD martwią się o prywatnych przewoźników!!! szok! lewica nie powinna się martwić o prywaciarzy. gdzie są jacyś młodzi na lewicy????….
[quote name=”czytelnik”]
Czyli nie głosujmy na Kmitę…[/quote]]
Dlaczego obnażasz mecenasa który pisuje zamiast komentować ?
[quote name=”bolek”]i jeszcze jedna myśl: w przy okazji następnych wyborów pamiętajmy, aby nie powierzać wartego miliony majątku osobom do tego nieprzygotowanym, osobom które nie prowadziły nigdy działalności gospodarczej (a jeśli prowadziły to niech to nie będą nieudacznicy którzy splajtowali, bo takich w naszych radach powiatowych i miejskich oraz na wysokich stołkach mamy wielu). Postawmy na fachowców a nie na układy, kumoterstwo, nepotyzm itp.[/quote]
Czyli nie głosujmy na Kmitę, Piaśnika i Glenia. Tylko Rzepka myśli o nas
i jeszcze jedna myśl: w przy okazji następnych wyborów pamiętajmy, aby nie powierzać wartego miliony majątku osobom do tego nieprzygotowanym, osobom które nie prowadziły nigdy działalności gospodarczej (a jeśli prowadziły to niech to nie będą nieudacznicy którzy splajtowali, bo takich w naszych radach powiatowych i miejskich oraz na wysokich stołkach mamy wielu). Postawmy na fachowców a nie na układy, kumoterstwo, nepotyzm itp.
to kolejna piramidalna bzdura jaką może wymyślić tylko ktoś mający zerowe pojecie o gospodarce wolnorynkowej. całe centrum Olkusza to raptem 3 ulice na krzyż. tego typu rozwiązania mogą się sprawdzić w dużych aglomeracjach. u nas ważniejsze jest żeby ten międzygminny związek wzajemnej adoracji do którego dopłacamy wszyscy rozpieprzyć w drobny mak. może wtedy pojawiłyby się w Olkuszu czyste, zadbane, nowoczesne autobusy tak jak np. w Jaworznie. Obietnicą zerowej opłaty za przejazd nikt mnie nie zachęci do tego żebym zostawił swój samochód na niestrzeżonym parkingu i wsiadł do brudnego, trzęsącego „autobusu” (pojazdy jeżdżące w Olkuszu nadużywają tej nazwy – to raczej 30-letnie importowane złomy które już nie spełniają norm europejskich zarówno pod względem ekologii jak i bezpieczeństwa). Panie Gleń – nie oglądaj Pan tyle telewizji bo się Panu w głowie miesza.
[quote name=”pasazer”]Kolejny komunikacyjny absurd w wydaniu związku i kiepski chwyt psychologiczny. Czy naprawdę ludzie uwierzą w to, że jak nie kupią biletu to nie zapłacą? otóż zapłacą! My wszyscy zapłacimy w postaci podatków. Lepiej niech doprowadzą do porządku to co jest, bo funkcjonowanie autobusów pozostawia wiele do życzenia. no chyba, ze Olkusz jest tak bogaty, ze moze dołożyć kolejne miliony na pomysł pana prezesa.[/quote]
To nie absurd, to koniec rozpadających się busów jeżdżących po Olkuszu.
Ty jesteś busiarzem a nie pasażerem, bo tylko oni stracą, ale budżet gminy zyska, bo kasa trafi do komunikacji miejskiej, a nie do was. Brawo nareszcie koniec transportowca !!!
Brawo ! Świetna promocja. W ten sposób można zachęcić klientów….a nie przez „zakazy płacenia 5 groszówkami ” 😆
Kolejny komunikacyjny absurd w wydaniu związku i kiepski chwyt psychologiczny. Czy naprawdę ludzie uwierzą w to, że jak nie kupią biletu to nie zapłacą? otóż zapłacą! My wszyscy zapłacimy w postaci podatków. Lepiej niech doprowadzą do porządku to co jest, bo funkcjonowanie autobusów pozostawia wiele do życzenia. no chyba, ze Olkusz jest tak bogaty, ze moze dołożyć kolejne miliony na pomysł pana prezesa.