Problem transportu zbiorowego pomiędzy powiatem olkuskim i stolicą Małopolski stanowi temat dyskutowany od lat. Władze województwa szykują w tej kwestii istną rewolucję. Wszystko wskazuje na to, że już za rok Olkusz i Wolbrom uzyskają połączenie autobusowe z Krakowem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej.

Małopolska Karta Aglomeracyjna (MKA) to zrealizowany przez województwo małopolskie w ramach Małopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego nowoczesny system zarządzania transportem, dedykowany dla mieszkańców regionu oraz turystów. System ten umożliwia korzystanie z różnych środków transportu w naszym województwie przy pomocy jednego, wirtualnego biletu. Zakup usług dokonywany jest w sieci sprzedaży opartej o automaty biletowe, portal, aplikację mobilną czy też Punkt Obsługi Klienta.

Celem projektu MKA jest stworzenie na obszarze województwa małopolskiego jednolitego systemu zapewniającego dostęp do wszystkich usług transportowych oferowanych w regionie przez organizatorów transportu i przewoźników.

Rozwiązanie to zaczęło funkcjonować od 14 grudnia ubiegłego roku. Na tą chwilę w ramach MKA zintegrowane zostały istniejące systemy Krakowskiej Karty Miejskiej oraz Tarnowskiej Karty Miejskiej z usługami świadczonymi przez przewoźników kolejowych: Przewozy Regionalne oraz Koleje Małopolskie.

Dodatkowo użytkownicy Karty mają dostęp także do usług parkingowych typu Park&Ride oraz publicznej wypożyczalni rowerów. Korzystanie z systemu odbywa się za pomocą karty zbliżeniowej bądź też aplikacji mobilnej na telefony komórkowe. W przyszłości system będzie mógł być poszerzony o nowe funkcje, takie jak np: pełnienie funkcji biletu na prywatny transport zbiorowy czy biletu wstępu do instytucji kulturalnych.

Obecnie Małopolski Urząd Marszałkowski pracuje nad rozszerzeniem zasięgu działania systemu o kolejne miejscowości. Planowane jest zamówienie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w przewozach pasażerskich w transporcie drogowym na sześciu liniach komunikacyjnych: między Wieliczką i Limanową, Tarnowem i Gorlicami, Krakowem i Myślenicami, Krakowem i Proszowicami, Olkuszem i Krakowem oraz  Wolbromiem i Krakowem. Docelowo, w systemie MKA funkcjonować będą wszystkie linie autobusowe organizowane przez województwo małopolskie oraz linie obsługiwane przez przewoźników prywatnych.

Jak informują służby prasowe Urzędu Marszałkowskiego, linie Olkusz – Kraków, Kraków – Wolbrom mają być włączane do systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej od 2017 roku. Działania te realizowane będą przez województwo małopolskie w ramach drugiej części projektu MKA, realizowanej w latach 2016-2020. Co to oznacza dla mieszkańców naszego powiatu?

Przede wszystkim to, że na trasach zdominowanych do tej pory przez właścicieli minibusów pojawi się nowy, alternatywny przewoźnik. Posiadacze Karty będą także mogli przy użyciu jednego biletu dotrzeć do Krakowa a później poruszać się po mieście tamtejszą komunikacją publiczną. Dodatkowo, w przyszłości istnieje możliwość zintegrowania olkuskiej komunikacji miejskiej z systemem MKA.

Swojej radości nie kryją mieszkańcy powiatu codziennie jeżdżący w stronę Krakowa do szkoły i pracy. Najczęściej narzekają oni na ceny biletów w busach i zatłoczone pojazdy. Przewoźnicy argumentują jednak, że główny wpływ na ceny mają podatki, opłaty za przejazd i koszty związane z utrzymaniem taboru. Pojawienie się nowej, dużej firmy świadczącej usługi transportowe w oparciu o system Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej traktują jako realne zagrożenie dla rentowności swoich interesów.

Nowe linie obsługiwać będzie przewoźnik wyłoniony w ramach przetargu. W pierwszym etapie planowane jest zawarcie pięcioletniej umowy. Obecnie trwają prace przygotowawcze w celu określenia oferty przewozowej. Wybór operatorów planowany jest w drugiej połowie 2016 r. Na tą chwilę nie wiadomo, jaki będzie rozkład jazdy i ceny biletów. Jedno jest jednak pewne. Pojawienie się takiego rozwiązania da mieszkańcom możliwość wyboru i wprowadzi realną konkurencję między firmami transportowymi.

A jakie jest zdanie Czytelników? Czy połączenie autobusowe z Krakowem w ramach systemu Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej poprawi komfort życia mieszkańców naszego powiatu? Czy olkuscy „busiarze” mają się czego bać? – Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

 

 

10
Dołącz do dyskusji

Zaloguj się się aby komentować
10 Wątków
0 Odpowiedzi
0 Subskrybentów
 
Najbardziej aktywny
Najczęściej komentowany
0 Autorzy komentarzy
umęczonyMajkksxPasażerOla Ostatni autorzy komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
umęczony
umęczony

Jeździłem kilka lat busami z Olkusza do Krakowa – męka !!! busy nie trzymają się rozkładu, jeżdżą jak im pasuje, nie do wiary, ludzi napchanych jak śledzi, kierowcy w większości to zwykłe prostaki , zero kultury, jak można tak traktować pasażerów !!! Właścicielom linii kasa uderzyła do głów, brak konkurencji tak się kończy. Najwyższy czas to traktowanie ludzi jak ” bydło” zakończyć.

Majk
Majk

Nareszcie ktoś pomyślał o mieszkańcach często jeżdżących do Krakowa i z powrotem. Ceny biletów są stanowczo za drogie, na takiej samej trasie w Miechowa do Krakowa jest 6 złotych i bilety miesięczne, tam się da chociaż jest nawet 4 kilometry dłuższa trasa, do Katowic jest 6 złotych a jest taka sama odległość jak do Krakowa, z taką tylko różnicą że z Miechowa do Krakowa i Olkusza do Katowic jeździ jeszcze pociąg i ludzie nie są tylko skazani na pazernych busiarzy. Kiedy wprowadzałem się do Olkusza w 2011 roku bilet kosztował 4 złote, potem busiarze zaczęli zastawiać się viatolem i drożejącymi… Czytaj więcej »

ksx
ksx

[quote name=”tom”]
Wielu tak zrobiło ale korek rano zaczyna się już w Białym Kościele a wieczorem za światłami obok Nico i jedzie się coraz wolniej. Rozwiązaniem byłaby szybka sprawna komunikacja zbiorowa. Poza tym Kraków walczy ze smogiem busy w tym nie pomagają.[/quote]

WooooooT? Komunikacja zbiorowa jaka by nie byla jak nakbardziej walczy ze smogiem bo jednym autem gosciu wiezie co najmniej 5-10 osobowek, czlowieku zastanow sie

tom
tom

[quote name=”Pasażer”]Dziwnym trafem te podatki, opłaty za przejazd i koszty związane z utrzymaniem taboru nie przeszkadzają wozić ludzi do i z Katowic za 5 zł. Z możliwością zakupu biletów „tam i z powrotem” i miesięcznych.[/quote]
Na linii Olkusz- Kraków ewidentnie widać zmowę cenową (za to są jakieś paragrafy) ale nikt oczywiście tego nie zauważa.

Pasażer
Pasażer

Dziwnym trafem te podatki, opłaty za przejazd i koszty związane z utrzymaniem taboru nie przeszkadzają wozić ludzi do i z Katowic za 5 zł. Z możliwością zakupu biletów „tam i z powrotem” i miesięcznych.

Ola
Ola

Mam nadzieję, że uczniowie i studenci będą mieć zniżki 🙂 I że będzie możliwość zakupu biletów okresowych. Jeśli te karty będą w jakiś sposób zintegrowane z krakowską komunikacją miejską, to jeszcze lepiej!

erefen
erefen

I jeszcze ta niemiecka gadzinówka z radia,w busach.

tom
tom

[quote name=”Meg”]Zgadzam się ! Robią co im się żywnie podoba. Ostatnio przypomnialo mi się jak busiarze Argumentowali wzrost ceny przejazdu bo paliwo drogie – teraz paliwo jest dużo tańsze i co ? Jak paliwo znowu bedzie kosztować 5.50 to podniosą cenę biletu ? Busy są nie przyjemne i jest zimno Można pomarzyć o tym ze włączą ogrzewanie Rano jest tragicznie . Dlatego kupiłam sobie auto za gorsze na gaz i dojeżdżam Mam komfort jest mi ciepło.[/quote] Wielu tak zrobiło ale korek rano zaczyna się już w Białym Kościele a wieczorem za światłami obok Nico i jedzie się coraz wolniej. Rozwiązaniem… Czytaj więcej »

Meg
Meg

Zgadzam się ! Robią co im się żywnie podoba. Ostatnio przypomnialo mi się jak busiarze Argumentowali wzrost ceny przejazdu bo paliwo drogie – teraz paliwo jest dużo tańsze i co ? Jak paliwo znowu bedzie kosztować 5.50 to podniosą cenę biletu ? Busy są nie przyjemne i jest zimno Można pomarzyć o tym ze włączą ogrzewanie Rano jest tragicznie . Dlatego kupiłam sobie auto za gorsze na gaz i dojezdzam Mam komfort jest mi ciepło.

tom
tom

jestem za
1. dość już jazdy na glonojada, po 12 godzinach pracy jeszcze jazda w smrodzie, zimnie, ścisku za niebotycznie wygórowaną cenę.
2. dość niepewności czy przyjedzie bus w niedzielę i święta. ( bo mimo deklarowanego rozkładu busiarze robią co im się podoba)
3. dość już zmowy cenowej (kiedy paliwo drożało podniesiono niebotycznie cenę za przejazd) obecnie paliwo jest tańsze o około 1,50 czy słyszał ktoś o obniżce?