Od początku miesiąca olkuskie autobusy jeżdżą według nowego rozkładu jazdy. Zmiany podyktowane są wakacyjną przerwą w nauce oraz przejęciem obsługi połączeń przez nowego operatora. Znacznemu skróceniu uległa m.in. linia PS1, która nie obsługuje już Pomorzan. Radny Łukasz Kmita chciałby ponownego wydłużenia trasy. Jakie są na to szanse?
Od 1 lipca Związek Komunalny Gmin „Komunikacja Międzygminna” w Olkuszu wraz z przejęciem obsługi linii przez nowowybranego operatora wprowadził poważne zmiany w kursowaniu autobusów. Część z nich zdecydowanie nie przypadła do gustu mieszkańcom Srebrnego Grodu. Powody do narzekania mają m.in. mieszkańcy Pomorzan, korzystający dotychczas z autobusu oznaczonego symbolem PS1.
Do tej pory łączył on przystanki zlokalizowane na os. Młodych z centrum miasta – i dalej – z okolicami dużych zakładów i miejsc pracy w okolicy ul. Kluczewskiej, a także rejonem cmentarza i skateparkiem. Autobus kończył swój kurs przy remizie na osiedlu Pomorzany. Od 1 lipca 2019 r. trasa ta została skrócona do przystanku Olkusz „Super-Sam”. Zdaniem radnego Łukasza Kmity jest to nieprzemyślana decyzja, która spowoduje znaczne zmniejszenie liczby pasażerów. To zaś odbije się spadkiem wpływów ze sprzedaży biletów.
– Autobusy zamiast obsługiwać rozwijające się obszary Olkusza, będą „dublowały się” z trasą przebiegu innych, istniejących już linii komunikacyjnych. Jednocześnie decyzja ZKG „KM” doprowadza do sytuacji, w której część mieszkańców osiedla Pomorzany traci możność dogodnego, bezpośredniego dojazdu w rejon szpitala, sanepidu, ZUS i innych ważnych instytucji – czytamy w interpelacji, skierowanej pod koniec czerwca do Burmistrza Romana Piaśnika.
Radny zwraca uwagę na jeszcze jeden problem. Gdy kursował autobus linii PS1 pasażerowie za przejazd całą trasą płacili symboliczną złotówkę. Teraz muszą wydać 2 zł za bilet pod Supersam lub na dworzec, a gdy chcą dojechać na Pakuskę czy osiedle Młodych, muszą się przesiąść i kupić kolejny bilet – tym razem w strefie miejskiej.
Jak możemy przeczytać w odpowiedzi na pismo, skrócenie trasy konieczne było ze względu na brak technicznych możliwości do zawracania na ulicy Długiej w okolicy remizy. Do tej pory bowiem kierowcy autobusów zmuszeni byli do wykonywania karkołomnych manewrów na środku drogi. Wydłużenie kursów na koniec Pomorzan nie jest zaś możliwe, gdyż znajdująca się tam pętla autobusowa wymaga przebudowy. To zaś wymaga zmian w planie zagospodarowania przestrzennego gminy Klucze, gdyż to właśnie na jej terytorium znajduje się omawiany obiekt.
Przedstawiciele związku tłumaczą, że przed podjęciem decyzji o zmianie linii rozważano wiele możliwości przebiegu trasy autobusu PS1. Przeprowadzone analizy miały jednak nie wykazać potrzeby dalszego realizowania kursów na tej trasie. Potrzeby transportowe mieszkańców mają być zabezpieczone przez szereg innych autobusów kursujących przez to osiedle.
– Zaproponowana zmiana zabezpiecza dojazd mieszkańcom osiedli do centrum miasta, a mieszkańcy Pomorzan mogą korzystać z połączeń innymi liniami komunikacji miejskiej realizowanych ulicą Długą. Związek nie może dłużej dopuszczać do sytuacji stwarzającej zagrożenie na drodze dla innych uczestników ruchu oraz pasażerów korzystających z naszej komunikacji. Przed wprowadzeniem zmiany Związek przeprowadził również szereg analiz potoków pasażerskich, z których wynikało, iż najwięcej pasażerów na linii PS1 przemieszcza się na odcinku Olkusz os. Młodych Pętla – Olkusz Skarbek. W związku z tym uznaliśmy za zasadne skrócenie linii do przystanku Olkusz Supersam ZKG „KM” – czytamy w odpowiedzi na interpelację.
A jakie jest zdanie naszych Czytelników na ten temat? – zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl
[quote]Zdaniem radnego Łukasza Kmity jest to nieprzemyślana decyzja, [/quote]
Najbardziej przemyślana decyzja to była ta o otwarciu i zamknięciu pewnej furtki,
co znakomicie wydłużyło kursy Olkuszan z jednej strony miasta na drugą .