Pandemia koronawirusa wywróciła wiele aspektów naszego życia do góry nogami. Jedną z nich są wizyty u lekarza. Zamiast iść do przychodni, możemy teraz dostać receptę albo L4 podczas teleporady. Co mamy jednak zrobić, gdy poczuliśmy się źle, a jest wieczór lub weekend?
Z powodu epidemii koronawirusa dostęp do opieki medycznej został ograniczony. Na nowych zasadach funkcjonują szpitale i przychodnie. W wielu kwestiach ich działalność przestawiona została na tryb zdalny. Dzięki teleporadzie teraz można otrzymać od lekarza m.in.: zalecenia, e-zwolnienia, e-receptę, sugestię dotyczącą bezpośredniej wizyty w placówce lub kontaktu ze stacją sanitarno-epidemiologiczną. Taka forma kontaktu ogranicza ryzyko rozprzestrzeniania się koronawirusa oraz ułatwia izolację osób, które mogą zarażać wirusem innych.
Nasi czytelnicy często zwracają jednak uwagę, że nie mogą się dodzwonić do lekarza rodzinnego czy poradni specjalistycznej. Pracownicy służby zdrowia tłumaczą, że w takich przypadkach trzeba po prostu uzbroić się w cierpliwość. – Większość pacjentów z reguły dzwoni rano, blokując tym samym wszystkie linie telefoniczne. Dlatego apelujemy, aby próbować kontaktować się z nami również w późniejszych godzinach – usłyszeliśmy po dodzwonieniu się do jednej z olkuskich przychodni.
Podczas rozmowy telefonicznej rejestratorka w pierwszej kolejności prosi nas o odpowiedź na pytania weryfikacyjne. Na ich podstawie podjęta zostaje decyzja o konieczności wizyty w przychodni lub ustaleniu orientacyjnego terminu teleporady. W takim przypadku o umówionej godzinie zadzwoni do nas lekarz i udzieli konsultacji.
Większość przychodni funkcjonuje w dotychczasowych godzinach urzędowania. Co więc mamy zrobić, gdy poczujemy się źle wieczorem lub w weekend? – W takim przypadku należy skorzystać z usług nocnej i świątecznej opieki zdrowotnej. Świadczenia te realizowane są w zakresie podstawowej opieki zdrowotnej – tak jak dotychczas – od poniedziałku do piątku w godzinach od 18.00 do 8.00 dnia następnego oraz całodobowo w dni ustawowo wolne od pracy.
– Szpital robi wszystko, żeby nocna i świąteczna opieka w tych warunkach była dostępna dla pacjentów. Zalecamy jednak, aby przed wizytą zadzwonić i upewnić się, czy lekarz jest na miejscu. Poradę medyczną można uzyskać również w formie teleporady. Po konsultacji lekarz zdecyduje czy wizyta jest konieczna. Szczególnie osoby z infekcjami prosimy o wcześniejszy kontakt telefoniczny – mówi Marta Pióro, rzecznik prasowy Grupy Nowy Szpital Holding S.A.
Nocna i Świąteczna Opieka Medyczna realizowana jest w: Nowym Szpitalu w Olkusz (nowy budynek za budynkiem administracji), telefon – 41 240 13 45, oraz w Wolbromiu, Miejsko-Gminnym Centrum Medycznym Wol-Med., telefon – 32 644 10 29, 32 644 12 74.
fot. pixabay