Olkusz
Do końca lutego samorządy mogą składać wnioski o dofinansowanie inwestycji w ramach drugiego naboru do Polskiego Ładu. W Olkuszu jedną z propozycji jest nowoczesny dworzec przesiadkowy. Co na to władze miasta?
Radny Wojciech Panek proponuje budowę „nowoczesnego, zadaszonego dworca przesiadkowego na obszarze byłego dworca autobusowego”, co pozwoli na organizację linii Olkusz – Kraków. -Ponadto da naszym mieszkańcom komfortowe warunki do przesiadki z komunikacji miejskiej na linię kolejową oraz autobusową do stolicy Małopolski. Plan powinien zakładać gruntowną przebudową oświetlenia i ciągów komunikacyjnych w obrębie dworca, z wykorzystaniem oświetleń ledowych, bezpiecznych przejść dla pieszych. Cały budynek powinien być zaprojektowany w sposób przyjazny dla osób niepełnosprawnych – pisze radny Panek w interpelacji do burmistrza Piaśnika. Radny przytacza plany budowy dworca w Miechowie, gdzie w wizualizacji ujęto m. in. panele fotowoltaiczne na dachu, parkingi czy zieleń.
Dworzec to nie wszystko. Radny proponuje, aby część środków została zarezerwowana na zakup autobusów zeroemisyjnych na linię Olkusz – Kraków, a także na montaż elektronicznych tablic informacyjnych i stworzenie strony internetowej dworca.
Burmistrz na razie analizuje „najpilniejsze potrzeby mieszkańców miasta i gminy Olkusz oraz możliwość ich realizacji w ramach dofinansowania z Polskiego Ładu”. Zgadza się, że modernizacja terenu dworca to ważna inicjatywa, ale przypomina jednocześnie, że gmina realizuje wiele projektów o sporej wartości, jak budowa przedszkoli w Osieku i w Zedermanie czy budowa zaplecza sportowego z trybunami w Parku Czarna Góra. -Podjęcie przez Gminę Olkusz następnego pojedynczego zadania inwestycyjnego o tak dużej wartości spowodowałoby znaczące ograniczenie możliwości realizacji mniejszych zadań, tak potrzebnych Mieszkańcom Miasta i Gminy Olkusz. Dlatego osobiście, mimo mojego wsparcia dla inicjatywy budowy dworca autobusowego, skłaniam się ku stanowisku, by w pierwszej kolejności wesprzeć Mieszkańców Miasta i Gminy Olkusz poprzez realizację najpilniejszych potrzeb w zakresie modernizacji infrastruktury drogowej, a realizację przebudowy placu autobusowego i budynku dworca odłożyć w czasie. Wiemy, że na terenie Miasta i Gminy Olkusz znajdują się ulice, które wymagają modernizacji, często połączonej z budową nowych chodników, oświetlenia oraz miejsc parkingowych -odpowiada olkuski burmistrz Roman Piaśnik.
Chodzi m. in. o ulice: E. Orzeszkowej, Baczyńskiego, Armii Krajowej, Kpt. Hardego, Zieloną, Nullo na odcinku od ul. Słowackiego do ul. Polnej, Dąbrowskiego, Rabsztyńską, Kolberga, Pomorską, ul. Akacjową w Żuradzie, Graniczną w Olewinie, Leśną w Osieku.
-Z moich spotkań z Mieszkańcami wynika, że to właśnie inwestycje drogowe są w ich ocenie w chwili obecnej najpilniejsze, natomiast skierowanie całego dofinansowania z Polskiego Ładu w wysokości 30 mln złotych na jedno zadanie budowy dworca autobusowego pozbawiłoby mieszkańców możliwości szybkiej realizacji inwestycji o znacznie większym dla nich znaczeniu -uważa burmistrz Piaśnik.
A co z kwestią zakupu autobusów zeroemisyjnych na linię Olkusz – Kraków? Tu burmistrz przypomina, że organizacja komunikacji zbiorowej na odcinku Olkusz-Kraków leży w kompetencjach Województwa Małopolskiego. Włodarz miasta zwrócił się do Marszałka Województwa Małopolskiego z wnioskiem o rozważenie możliwości utworzenie linii komunikacyjnej na tym odcinku, zwracając uwagę m. in. na nie spełniające oczekiwań pasażerów – głównie z uwagi na czas przejazdu – połączenia utworzone w ramach Funduszu Rozwoju Przewozów (Olkusz-Trzyciąż-Kraków, Olkusz-Krzeszowice oraz Olkusz-Sułoszowa-Kraków) oraz zapowiedzi Województwa Małopolskiego z 2016 roku o planowanym rozszerzeniu połączeń realizowanych z Krakowa w ramach Małopolskiej Karty Aglomeracyjnej o Olkusz.
Linia Olkusz-Kraków to by było to byleby jeździła normalnie, a nie jak busy które w niedziele jeżdżą jak chcą i kiedy chcą. Bywa, że połowa jak nie 3/4 z wykazanych w rozkładzie nie jedzie bo nie!
Może by tak jakąś obwodnicę Olkusza ruszyć, zamiast ratowania dworca? Przypomnę, że Rzepka za obwodnicę wydał coś ok. 20 mln. Za 30 mln (tyle ile dworzec), można pewne zrobić podobny odcinek…