1

„Współczesne zagrożenia Internetu” – pod takim hasłem toczyła się debata zorganizowana przez Komendę Powiatową Policji w Olkuszu. Tematem dyskusji było również bezpieczeństwo w innych obszarach. Rozmowom towarzyszyły multimedialne prezentacje.

Spotkanie, które odbyło się w auli olkuskiej komendy, to część projektu „Zagrożenia w Sieci-profilaktyka, reagowanie”, realizowanego wśród uczniów klas IV-VI, nauczycieli i rodziców. W debacie uczestniczyli m. in. nauczyciele szkół podstawowych i gimnazjalnych, pracownicy Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie, Ośrodka Pomocy Społecznej, Poradni Psychologiczno – Pedagogicznej oraz Główny Specjalista ds. Profilaktyki i Przeciwdziałania Uzależnieniom Urzędu Miasta i Gminy w Olkuszu.

2

Cyberprzestępstwa to już właściwie codzienna praca policjantów. – Coraz mniej notujemy przestępstw typowo kryminalnych, a praktycznie co dzień dochodzi do oszustw czy aktów pedofilii w sieci. Stąd tak ważna jest dla nas współpraca ze szkołami i różnego rodzaju instytucjami w zakresie profilaktyki. Jesteśmy otwarci na współpracę – zapewniał Komendant Powiatowy Policji w Olkuszu insp. Tomasz Zając.

3

Policjanci prowadzący debatę szczegółowo omówili szereg zagrożeń, jakie czyhają w internecie przede wszystkim na dzieci i młodzież, opierając się na doświadczeniu i przykładach konkretnych spraw. Szczególną uwagę zwrócili na nieodpowiednie treści obrazujące przemoc i okrucieństwo, nawołujące do samookaleczeń i zażywania niebezpiecznych substancji. – Dostęp do sieci bez kontroli może być bardzo niebezpieczny dla dzieci, głównie pod kątem pedofilii. Uświadamiajmy najmłodszym, że nigdy nie wiadomo, kto jest po drugiej stronie monitora. Ważne jest, abyśmy towarzyszyli dzieciom w ich wirtualnych podróżach – tłumaczyła st. sierż. Marika Guzik-Gajda.

4

– W trosce o własne bezpieczeństwo, na co często nie zwracają uwagi nawet dorośli, należy chronić swoje dane: numer telefonu, adres. Materiał raz wrzucony do sieci żyje własnym życiem. Na przykład nasze zdjęcia mogą być ściągnięte i wykorzystane na różne sposoby. Warto więc zwrócić uwagę na to, co umieszczamy na portalach społecznościowych – mówił nadkom. Wojciech Chechelski z Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie.

Internet to niejedyny obszar, na jakim skoncentrowała się dyskusja. Podczas debaty rozmawiano także o Krajowej Mapie Zagrożeń Bezpieczeństwa oraz aplikacji Moja Komenda.

5

Krajowa Mapa to narzędzie internetowe, za pomocą którego można zaznaczyć miejsca, w których dochodzi do wykroczeń i przestępstw. Do wyboru jest 25 kategorii. – W naszym powiecie najwięcej, bo około 90 proc. zgłoszeń dotyczy nieprawidłowego parkowania. W dalszej kolejności zaznaczane są przypadki przekraczania prędkości, spożywania alkoholu w miejscach publicznych, niewłaściwej infrastruktury drogowej, złej organizacji ruchu oraz nieprawidłowego oznakowania drogowego – wymieniał Naczelnik Wydziału Prewencji i Ruchu Drogowego asp. szt. Artur Czarnota.

6

Z kolei mobilna aplikacja „Moja Komenda” (na telefony z Androidem i na iOS) to teleadresowa baza danych komend, komisariatów i dzielnicowych w całej Polsce, aktualizowana na bieżąco. – To bardzo przydatne narzędzie, dzięki któremu możemy szybko znaleźć najbliższy posterunek z wyznaczoną do niego trasą. Aplikacja znacznie ułatwia nam kontakt z funkcjonariuszem pierwszego kontaktu, czyli dzielnicowym. Co ważne, w tym przypadku wyszukiwarka działa również w trybie offline. Warto pamiętać, że numer telefonu czy adres jest przypisany zawsze do danego rejonu, a nie konkretnego policjanta. Tak więc, gdy dzielnicowy się zmienia, dane teleadresowe pozostają bez zmian – wyjaśniała oficer prasowy asp. Katarzyna Matras.

Uczestnikom debaty zostały wręczone ulotki dotyczące bezpieczeństwa opracowane przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
Czytelniczka
Czytelniczka
6 lat temu

Dobra idea, czy nie za późno? Te tzw dzieci mają bardzo szerokie zainteresowania jak i wiedzę. …starszych mogą wiele nauczyć. A rodzice cóż, dziecko odrabia lekcje, gra na komputerze. .dopiero jak do czegoś dojdzie lub ma dojść, wtedy dociera, czym pociecha się interesuje. ….