sp4 dni papieskie

„Ilekroć mam możność udać się w góry i podziwiać górskie krajobrazy, dziękuję Bogu za majestat i piękno stworzonego świata. Dziękuję Mu za Jego własne piękno, którego wszechświat jest jakby odblaskiem, zdolnym zachwycić wrażliwe umysły i pobudzić je do uwielbienia Bożej wielkości. W górach znajdujemy nie tylko wspaniałe widoki, które można podziwiać, ale niejako szkołę życia. Uczymy się tutaj znosić trudy w dążeniu do celu, pomagać sobie wzajemnie w trudnych chwilach, razem cieszyć się ciszą, uznawać własną małość w obliczu majestatu i dostojeństwa gór.” Jan Paweł II

W jaki sposób zaszczepić w dzieciach miłość do wędrówek, które tak umiłował Jan Paweł II? Najlepszym sposobem jest zorganizowanie rajdu, w którym będą mogłyby one uczestniczyć. Wychodząc z tego założenia 11 października uczniowie z klas 4-6 ze Szkoły Podstawowej nr 4 wyruszyli niebieskim szlakiem na Groń Jana Pawła II.

W górach często wychodzą cechy, których nie możemy zauważyć w szkolnej ławce. To w czasie wędrówki widzimy,
jak dzieci się dzielą, pomagają sobie nawzajem, pocieszają słabszych i motywują do działania. Obserwujemy jak pokonują własne ograniczenia: zmęczenie, strach, zniechęcenie, a wszystko po to, żeby dowieść sobie i innym, że są w stanie dotrzeć na szczyt.
Jak powiedział Jan Paweł II: „Góry pozwalają doświadczyć trudu wspinaczki, strome podejścia kształtują charakter, kontakt
z przyrodą daje pogodę ducha.”

Nasza droga nie była łatwa. Rajd rozpoczęliśmy w Ponikwi. Było ślisko i trochę zimno, a na Groni leżał już śnieg. Nikogo
to jednak nie zraziło. Piękne widoki i przebywanie razem motywowało do działania. Po trudach wędrówki wypoczęliśmy
w schronisku „Leskowiec”. Stąd wyruszyliśmy czarnym szlakiem w stronę Rzyk Jagódek. Schodzenie wcale nie okazało się lżejsze. Szczęśliwie, wszyscy cali i zdrowi dotarliśmy do autokarów. W nagrodę pojechaliśmy do Wadowic, do ulubionej cukierni Jana Pawła II, gdzie zjedliśmy przygotowane dla nas wadowickie kremówki. Każde z dzieci dostało też kartę pracy, którą uzupełniło najlepiej jak potrafiło. Na karcie znalazły się zadania z różnych przedmiotów oraz test wiedzy o Janie Pawle II. O 19:00 wróciliśmy do Olkusza.

W obchodach XVI Dnia Papieskiego udział wzięli również uczniowie klas I – III. Zwiedzili oni Klasztor Ojców Karmelitów Bosych w Czernej. Po klasztorze i jego przepięknym otoczeniu oprowadzali dzieci: przewodnik PTTK p. Henryk Witecki i jeden
z ojców karmelitów – ojciec Przemysław. Dzieci wysłuchały historii powstania klasztoru, legend i ciekawostek, zwiedziły muzeum multimedialne, wypełniły karty pracy odpowiadając na pytania dotyczące życia Świętego Jana Pawła II. Choć pogoda była deszczowa, humory dopisywały wszystkim. W czasie przerwy w spotkaniach, można było zjeść gorące kiełbaski i zakupić pamiątki w przyklasztornej księgarni. Wrażenia z pobytu w klasztorze w Czernej zostaną w ich pamięci i będą zachętą do kolejnych wizyt.