Zalesie Golczowskie
Jesienią ubiegłego roku mieszkańcy Zalesia Golczowskiego i Golczowic zorganizowali protest pod pobliską kopalnią dolomitu w kamieniołomie „Stare Gliny”. Uciążliwości spowodowane funkcjonowaniem zakładu dawały im się mocno we znaki. Firma CEMEX Polska zadeklarowała rozwiązanie palących problemów. Co zmieniło się od tamtej pory?
Hałas dobiegający z zakładu oraz powodowany przejeżdżającymi przez sołectwo ciężkimi samochodami, duży ruch, wąska droga – na to głównie skarżyli się mieszkańcy. Po spotkaniach z przedstawicielami CEMEX – u wypracowano porozumienie. Sprawdziliśmy, jak dzisiaj wygląda sytuacja i co do tej pory udało się zrealizować z zaplanowanych w ubiegłym roku ustaleń.
Co zrobił CEMEX?
Z pytaniami o podjęte od jesieni działania zwróciliśmy się do CEMEX–u. Firma zapewnia, że prowadzi stały dialog z lokalną społecznością i deklaruje wywiązywanie się z postanowień zawartych w październiku ubiegłego roku porozumieniu z mieszkańcami. -Jako firma odpowiedzialna społecznie dążymy do prowadzenia działalności produkcyjnej i wydobywczej w poszanowaniu potrzeb i interesów społeczności lokalnych oraz do utrzymania wypracowanych relacji z mieszkańcami miejscowości sąsiadujących z naszymi zakładami, działając w sposób transparentny i otwarty – deklaruje CEMEX.
Firma wylicza, że w ramach podjętych zobowiązań wykonano budowę instalacji dźwiękochłonnej na terenie Kopalni. -Instalacja pozwoliła znacząco zredukować emisję hałasu z zakładu przeróbczego umożliwiając zachowanie ciągłości pracy kopalni bez ryzyka przekroczenia dopuszczalnych prawem norm – informuje Dział Komunikacji CEMEX Polska.
Kolejnym zadaniem było poszerzenie drogi powiatowej biegnącej przez Zalesie o ponad 1 m na długości 1,5km (z wykonaniem podbudowy i ułożeniem nawierzchni asfaltowej w celu poprawy bezpieczeństwa). -Po drodze tej odbywa się transport materiału z kopalni. Projekt ten był możliwy do szybkiego zrealizowania dzięki bardzo dobrej współpracy z władzami Gminy Klucze oraz z Zarządem Dróg Powiatowych w Olkuszu – odpowiada CEMEX. Firma deklaruje, że usprawniono także koordynację działań związanych z utrzymaniem czystości drogi.
Jeszcze w ubiegłym roku na głównym trakcie Zalesia wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h dla samochodów ciężarowych. W godzinach 22.00 – 6.00 nie mogą tam jeździć ciężarówki powyżej 15 ton. Przy drodze ustawiony jest miernik prędkości, który zakupił CEMEX.
-Pomimo obostrzeń związanych z pandemią kierownictwo kopalni pozostaje w stałym kontakcie z przedstawicielami mieszkańców informując o podejmowanych i planowanych działaniach. CEMEX Polska Kopalnia Jaroszowiec prowadzi działalność biznesową związaną z wydobyciem i produkcją dolomitu w kopalni w Jaroszowcu zgodnie z posiadanymi decyzjami oraz wymaganiami prawnymi w zakresie adekwatnym do oddziaływania zakładu. W trosce o bezpieczeństwo na drodze dojazdowej do kopalni na bieżąco prowadzone są szkolenia, kampanie informacyjne oraz działania dyscyplinujące kierowców w przypadku łamania przez nich przepisów. CEMEX Polska bardzo poważnie podchodzi do podjętych przez siebie zobowiązań wobec lokalnej społeczności. Ich realizacja jest zgodna z naszymi deklaracjami oraz z postulatami mieszkańców – zapewnia Dział Komunikacji CEMEX Polska.
Jeszcze pobocza i myjka
W tym roku przy wspomnianej drodze powiatowej zostaną utwardzone pobocza. Chodzi o docinek od dworca kolejowego w Jaroszowcu do wjazdu do Małopolskiego Szpitala Chorób Płuc i Rehabilitacji. Powiat przeznaczy na ten cel 50 tys. złotych, natomiast gmina Klucze 100 tys. złotych.
Z listy ubiegłorocznych postulatów pozostała jeszcze budowa myjki dla aut wyjeżdżających z kopalni na drogę powiatową. Jak informuje wójt gminy Klucze Norbert Bień, trwa opracowanie zmian w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego. Gdy zostanie on przyjęty, wówczas będzie można zrealizować zaplanowaną inwestycję.
Wiola Woźniczko, zdjęcia ekranów Dział Komunikacji CEMEX Polska
Fakty są takie że Cemex to wszystko zrobił dopiero po proteście mieszkańców.
A co z problemem zapylenia pierwotnego i wtórnego??