przejście 3d

Przejście dla pieszych w efekcie 3D i świecąca ścieżka rowerowa – takie inwestycje wykonano w Lidzbarku Warmińskim.  Czy znajdą się także na olkuskich drogach?

Miejscy radni Michał Mrówka i Wojciech Panek są gorącymi zwolennikami wprowadzenia takich rozwiązań w gminie Olkusz. -Samorząd w Lidzbarku Warmińskim zaczerpnął inspirację z Islandii, która okazała się prekursorem tego – przyzna Pan – ciekawego pomysłu. Do stworzenia graffiti w Lidzbarku wystarczyły puszki ze sprayem w czterech kolorach i sprawna ręka artysty-graficiarza, który za 750 zł wykonał całe zlecenie. Przejście w efekcie 3D daje złudzenie optyczne, że na drodze, którą chcemy przemierzyć znajduje się wypukła przeszkoda. Automatycznie powoduje to, że kierowca czy rowerzysta instynktownie zwalnia przed taką zebrą. Według nas jest to zdecydowanie lepsza opcja aniżeli stawianie kolejnych progów/wysepek zwalniających – napisali radni do olkuskiego burmistrza, prosząc o wskazanie możliwych lokalizacji tego typu przejść na terenie miasta lub gminy. Zgodnie z przepisami, takich rozwiązań nie można stosować na drogach publicznych, w grę wchodzą więc jedynie trakty wewnętrzne lub ciągi pieszo – jezdne. Efekt 3D jest widoczny tylko z jednej strony.

Drugim pomysłem, również zaczerpniętym z Lidzbarka Warmińskiego, jest świecąca ścieżka rowerowa z nawierzchnią zawierającą tzw. luminofory. Są to substancje syntetyczne, które ładują się od światła dziennego, a nocą stopniowo oddają nagromadzoną energię, świecąc na niebiesko. -Materiał ten jest w stanie oddawać światło przez ponad 10 godzin. Ścieżka rowerowa efekt ten zawdzięcza wyłącznie właściwościom użytego kruszywa. Rozwiązanie to można by z powodzeniem zastosować przy projektowanej w ramach rewitalizacji ścieżce rowerowej w Dolince na osiedlu Młodych – uważają Michał Mrówka i Wojciech Panek.

Znalezienie odpowiedniej lokalizacji dla przejścia dla pieszych w 3D jest trudne – odpowiada burmistrz Roman Piaśnik. W urzędzie przeanalizowano możliwości zlokalizowania trójwymiarowych pasów na wewnętrznych drogach jednokierunkowych zarządzanych przez gminę. -W mojej opinii jest to niewątpliwie bardzo interesujący pomysł, nad którym należy się pochylić w szerszym gronie, przede wszystkim z udziałem służb zarządzających ruchem. Przy planowaniu kolejnych inwestycji wezmę pod uwagę jego realizację – obiecuje burmistrz Roman Piaśnik.

Wiadomo na pewno, że na terenie Dolinki na osiedlu Młodych nie powstanie świecąca ścieżka rowerowa. Włodarz miasta przypomina, że temat ten był już poruszany. Dolinka jest objęta Gminnym Programem Rewitalizacji, a na zaplanowane tam inwestycje są już gotowe dokumentacje techniczne i pozwolenia na budowę. -Ścieżki rowerowe będą wykonane z betonu asfaltowego z wymalowanymi znakami P-23 „droga dla rowerów” farbą odblaskową – dodaje burmistrz Piaśnik.

Jak Wam się podobają zaproponowane drogowe rozwiązania?

Fot. Urząd Miejski w Lidzbarku Warmińskim

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
pavv
pavv
5 lat temu

Najpierw to może by stare przejścia wymalować i niektóre zlikwidować – np. na trasie 94.