Powiat
Na początku bieżącego roku w Starostwie Powiatowym w Olkuszu uruchomione zostały dwa samoobsługowe punkty kasowe. Jak informują władze Powiatu Olkuskiego, ich instalacja była podyktowana „chęcią polepszenia pracy obsługi mieszkańców i wyeliminowaniem zatorów w przypadku dużej ilości petentów”. Niedawno radny Rady Powiatu w Olkuszu Jan Orkisz zapytał natomiast powiatowych włodarzy, jakie są koszty utrzymania tych urządzeń.
Jeszcze niedawno tylko nieliczne urzędy decydowały się na nawiązywanie współpracy z bankami lub agentami rozliczeniowymi na zasadach komercyjnych w sprawie wprowadzania obsługi bezgotówkowych instrumentów płatniczych. Obecnie bardzo szybko to jednak się zmienia – jednym z samorządów, które postawiły na to innowacyjne rozwiązanie jest Powiat Olkuski.
„Dwa nowoczesne opłatomaty już działają w naszym urzędzie. Jeden znajduje się na parterze budynku przy ul. Mickiewicza, drugi w naszym Wydziale Komunikacji przy Al. 1000-lecia. Urządzenia są w pełni zautomatyzowane i interaktywne i co równie ważne, dają możliwość wniesienia opłat gotówką i za pomocą karty płatniczej. To zdecydowanie wpłynie na krótszy czas obsługi Klienta. Obsługa opłatomatu jest prosta i intuicyjna. Pozwoli Wam bez konieczności stania w kolejce i kontaktu z kasjerem zapłacić np. za prawo jazdy, rejestrację pojazdu, czy kartę wędkarską.” – czytamy w komunikacie, jaki został opublikowany 4 stycznia bieżącego roku na stronie internetowej olkuskiego Starostwa.
Urządzenia działają równolegle z punktami kasowymi, w których prowadzona jest normalna obsługa kasowa. Jak informują przedstawiciele powiatu, obsługa Samoobsługowych Punktów Kasowych wykonywana jest przez pracowników Starostwa Powiatowego. Jeżeli zachodzi konieczność pomocy petentowi w dokonaniu płatności, zajmują się tym kasjerki oraz pracownicy określonych wydziałów merytorycznych.
Radny Rady Powiatu w Olkuszu Jan Orkisz zapytał jednak niedawno, jakie są miesięczne koszty eksploatacji tych maszyn. Z otrzymanej przez niego odpowiedzi wynika, że nie są one własnością samorządu, a ich wykorzystanie i utrzymanie reguluje „Umowa ramowa o świadczenie usługi płatniczej przekazu pieniężnego” z dnia 30 listopada 2022 r., zawarta ze spółką Monetia sp z o.o. Podmiot ten otrzymuje miesięcznie od powiatu dwa zryczałtowane wynagrodzenia w wysokości 6.928,60 zł brutto oraz 2.114,83 zł brutto. Wykonawca usługi nie pobiera natomiast od osób korzystających z urządzeń żadnych prowizji za przekazanie wpłat gotówkowych i bezgotówkowych na rachunki bankowe wskazane przez Starostwo w umowie.
Jak informują władze Powiatu Olkuskiego, obecnie uruchomienie Samoobsługowych Punków Kasowych jest ciągle w fazie wdrażania i sprawdzania ich funkcjonalności w celu usprawnienia obsługi petentów. Wśród szeregu zalet wdrożenia takiego rozwiązania przedstawiciele Starostwa wymieniają: ciągłą obsługę kasową w przypadku nieprzewidzianych zdarzeń losowych, urlopów czy absencji chorobowych, usprawnienie pracy wydziału rachunkowości w zakresie dyżurów i nadgodzin z tytułu obsługi kas, zmniejszenie ilości gotówki w kasie, obsługę petentów zapewniającą jeszcze lepszą zgodność z przepisami RODO czy zwiększenie bezpieczeństwa petentów w przypadku zagrożeń epidemiologicznych. A co na to wszystko autor pytania o koszty funkcjonowania urządzeń?
„Po zamontowaniu opłatomatów wzrosły koszty funkcjonowania Starostwa o kwotę 9 043 zł brutto miesięcznie, czyli o sumę równą wielkości miesięcznych kosztów wynagrodzenia dwóch kasjerek. Rozumiem, że kolejnym krokiem Starosty będzie likwidacja Punktów Kasowych w budynku Starostwa i Wydziału Komunikacji, by nie ponosić nieuzasadnionych kosztów jednoczesnej eksploatacji opłatomatów i utrzymywania Punktów Kasowych. Tylko czy po zlikwidowaniu punktów kasowych koszt ich eksploatacji będzie na tym samym poziomie co wynagrodzenie kasjerek? Mam o to poważne obawy” – komentuje sprawę Jan Orkisz.
Jakie jest natomiast zdanie naszych Czytelników na ten temat? Jak zawsze, zapraszamy do dyskusji!
Fot: Powiat Olkuski