Łącznie w 53 kursach z różnych branż będą brać udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w ramach projektu „Inwestujemy w zawodowców – rozwój kształcenia zawodowego w powiecie olkuskim”. Całkiem możliwe, że ta lista jeszcze się powiększy.
AutoCAD, SEP do 1 kV, prawo jazdy kat. B, obsługa kasy fiskalnej i terminali płatności, kurs spawacza MAG 135, operatora wózków widłowych czy operatora koparko-ładowarki, kurs sieci komputerowych, pilota wycieczek, animatora czasu wolnego, manicure – to tylko niektóre z zajęć, w jakich będą brać udział uczniowie szkół ponadgimnazjalnych w powiecie olkuskim. Każdy powinien znaleźć odpowiednią propozycję dla siebie. – Oferta projektu obejmuje 53 kursy z różnych branż, ale nie wykluczamy, że lista ta się powiększy, ponieważ chcemy reagować na potrzeby rynku pracy oraz uczniów – mówi Joanna Szatan-Kenderow z Biura Projektu „Inwestujemy w zawodowców” w Starostwie Powiatowym w Olkuszu.
Zajęcia rozpoczną się lada dzień. – Wybrałem robotykę i podczas kursu mamy wykonywać robota przemysłowego – mówi Jakub Jabłoński z II klasy technikum o specjalności mechatronika. – Na pewno zdobędę tam wiedzę praktyczną. Kształtowanie umiejętności manualnych przyda się w przyszłości. Po szkole wybieram się bowiem na studia do Warszawy, myślałem o Wojskowej Akademii Technicznej, kierunek Mechatronika, albo Lotnictwo i Kosmonautyka – dodaje.
Podobnie myśli Kacper Majewski, również uczeń II klasy (specjalność: technik mechatronik). – Mam nadzieję, że dzięki tym zajęciom nabędę praktyczne umiejętności, które potem wykorzystam na studiach i w pracy. W zeszłym roku sami budowaliśmy drukarki 3D i dużo dzięki temu się nauczyliśmy – mówi.
Większość kursów będzie realizowana przez Centrum Kształcenia Ustawicznego i Kształcenia Zawodowego, niektóre zaś będą prowadzone przez podmioty zewnętrzne. – Jesteśmy już po otwarciu ofert. Aktualnie je sprawdzamy i weryfikujemy pod kątem formalnym – informuje Joanna Szatan-Kenderow.
Projekt „Inwestujemy w zawodowców – rozwój kształcenia zawodowego w powiecie olkuskim” rozpoczął się 3 kwietnia 2017 roku. – Od tego czasu zrealizowane zostały przede wszystkim staże wakacyjne dla uczniów. Jest to jedna z najistotniejszych form wsparcia w naszym projekcie – tłumaczy Joanna Szatan-Kenderow. – Staże co do zasady wykraczają poza zakres praktyk zawodowych, realizowanych w trakcie nauki. Dzięki temu, że uczniowie traktowani są jak pozostali pracownicy, mają możliwość nie tylko zdobyć cenne doświadczenie zawodowe, ale również przechodzą przez cały proces rekrutacji. Często pracodawcy przeprowadzają z kandydatami rozmowy kwalifikacyjne i wybierają najlepszych. To również daje uczniom informację, jak działa rynek pracy i czego oczekują pracodawcy. Podejmując staże, uczniowie mają częstokroć możliwość wykorzystywania nowoczesnych urządzeń, którymi nie dysponują szkoły.
Kolejne formy wsparcia to: „Ścieżki Zawodowe”, stypendia dla trojga zdolnych uczniów w zakresie przedmiotów zawodowych, wsparcie dla nauczycieli, a także działania zmierzające do dostosowania pracowni samochodowych.
Warto mieć wysoką średnią i dobrą frekwencję
– We wszystkich formach wsparcia prowadzona jest rekrutacja. W większości przypadków mogą w niej wziąć udział wszyscy uczniowie szkół zawodowych. Premiujemy uczniów zdolnych oraz takich, którzy regularnie chodzą na zajęcia w szkole – podkreśla Joanna Szatan-Kenderow.
– Wiem, że niektóre osoby znalazły się na liście rezerwowej. W pierwszej kolejności brani byli pod uwagę ci, którzy mieli wysoką średnią ocen i najmniej opuszczonych godzin – dodaje uczeń Kacper Majewski.
Co da uczniom udział w projekcie?
Głównym celem jest podniesienie kwalifikacji uczniów szkół zawodowych i zwiększenie ich szans na zatrudnienie po zakończeniu edukacji.
Realizacja projektu była poprzedzona diagnozą edukacji w powiecie olkuskim na poziomie ponadgimnazjalnym. Badaniem objęte zostały wszystkie szkoły i łącznie uczestniczyło w nim 772 uczniów (około 42% uczniów wszystkich szkół). Dzięki temu możliwe było zbadanie ich potrzeb w zakresie edukacji. – Aż 594 z nich zasygnalizowało nam potrzebę realizacji kursów i szkoleń, które dadzą im dodatkowe kwalifikacje. Badanie pozwoliło na utworzenie listy ponad 100 kursów, z czego 53 zostały włączone do projektu. Ponadto 581 uczniów zwróciło uwagę na potrzebę realizacji staży. Te dwie liczby pokazują nam, że uczniowie chcą podnosić swoje kwalifikacje oraz zależy im na praktycznych umiejętnościach – podaje Joanna Szatan-Kenderow z Biura Projektu. – Ponieważ kursy ukierunkowane są na podnoszenie kwalifikacji w zawodzie, w którym uczniowie się kształcą, mamy nadzieję, że udział w nich ułatwi znalezienie pracy, a być może również ukierunkuje ich ścieżkę kariery – dodaje.
Czy założenia projektu są dostosowane do potrzeb rynku pracy?
– W projekcie „Inwestujemy w zawodowców – rozwój kształcenia zawodowego w powiecie olkuskim” zaplanowaliśmy utworzenie Centrum Kompetencji Zawodowych w obszarach mechanicznym i górniczo-hutniczym oraz elektryczno-elektronicznym. Oznacza to, że przede wszystkim będziemy skupiali się na wspieraniu uczniów, kształcących się w zawodach z tych obszarów – wyjaśnia Joanna Szatan-Kenderow. – Są to zawody, na które obecnie jest bardzo duży popyt na rynku pracy. W przeprowadzonej przez nas diagnozie przeanalizowaliśmy rynek pracy pod kątem poszukiwanych przez pracodawców kwalifikacji oraz kompetencji i uwzględniliśmy to w projekcie. W trakcie jego realizacji przy utworzonym Centrum Kompetencji Zawodowych zostanie powołana Rada Programowa, w skład której wejdą m.in. przedsiębiorcy. Do jej zadań będzie należało dbanie o to, żeby działania prowadzone w obszarze kształcenia zawodowego, zwłaszcza związane z realizacją projektu, odpowiadały na zgłaszane potrzeby rynku pracy – dodaje.
Projekt „Inwestujemy w zawodowców” realizowany jest po raz pierwszy, niemniej już w poprzedniej perspektywie finansowej (2010-2015) powiat olkuski był jednym z partnerów podobnego projektu pod nazwą „Modernizacja kształcenia zawodowego w Małopolsce”. Wyniki badań, przeprowadzonych wśród uczniów po jego realizacji, wykazały, że realnie zwiększyły się ich możliwości znalezienia satysfakcjonującej pracy. Wzrósł także odsetek uczniów, którzy decydują się na naukę w szkołach zawodowych. Te zaś stają się coraz bardziej atrakcyjne dla młodych ludzi, a zdawalność egzaminów zawodowych w województwie małopolskim wzrosła.
fot. pixabay.com