Olkuszanie od lat skarżą się na brak możliwości swobodnego poruszania się pomiędzy obiema częściami miasta. Jednym z głównych problemów, na który narzekają mieszkańcy jest zamknięcie kładki biegnącej nad torami koło dworca kolejowego. W sprawę jej modernizacji postanowili zaangażować się parlamentarzyści z naszego regionu.

Przypomnijmy, że w 2012 r. dokonano remontu kładki przy dworcu kolejowym w Olkuszu. Aktualnie, przejście wiodące od strony dworca na perony i dalej w kierunku osiedla Pakuska jest w połowie wyremontowane, a w połowie zamknięte. Spółka PKP PLK zmodernizowała tylko część, która służy do obsługi ruchu pasażerskiego.

Działanie to miało na celu zapewnienie bezpiecznego dojścia podróżnych do peronów. Swoją decyzję władze spółki argumentują faktem, że przejście nad torami wykorzystywane było przez mieszkańców zarówno do przechodzenia na peron, jak i na drugą stronę miasta. Aby wyremontować pozostałą cześć traktu, potrzebne byłoby wsparcie finansowe ze strony Gminy Olkusz. Ta jednak nie ma środków na ten cel.

Nad problemem postanowili pochylić się olkuscy parlamentarzyści – Jecek Osuch i Lidia Gądek. Wystosowali w tej sprawie dwie oddzielne interpelacje do ministra infrastruktury i budownictwa.

– Nie można zapominać, że kładka była projektowana w ten sposób, aby na peron można było się dostać zarówno od strony centrum miasta, jak i od osiedla Pakuska. Funkcja kładki polegająca na umożliwieniu mieszkańcom poruszanie się między dwoma częściami miasta przedzielonymi przez tory jest zatem pochodną kładki, a nie jest istotą. Gmina Olkusz za środki własne realizuje remont innej, sąsiedniej kładki, która służy wyłącznie przemieszczaniu się mieszkańców nad torowiskiem, a która nie prowadzi na perony – zauważa w swojej interpelacji posłanka Lidia Gądek.

Zdaniem posła Jacka Osucha problem można byłoby rozwiązać przy okazji kompleksowej modernizacji całej infrastruktury kolejowej zlokalizowanej w obrębie stacji Olkusz. Przedsięwzięcie to miałoby polegać na dokonaniu remontu drugiej części kładki nad torami, peronów oraz zamontowaniu elektronicznych systemów informacji pasażerskiej. 

– W chwili obecnej stan techniczny peronu na stacji Olkusz nie jest najlepszy. Zasadnym byłoby zlecenie jego kompleksowej przebudowy wraz z podniesieniem wysokości peronu i montażem nowej wiaty oraz dostosowanie obiektu do obsługi osób o ograniczonych możliwościach poruszania się – argumentuje poseł Jacek Osuch.

Jak wynika z odpowiedzi udzielonej przez ministerstwo, w ramach dostępnych środków finansowych nie jest obecnie przewidywana realizacja prac w obrębie stacji Olkusz. Na drodze do realizacji takiego przedsięwzięcia stoją oczywiście kwestie finansowe.

PKP PLK S.A. szacuje koszt przebudowy peronu przy torach nr 1 i 2 w Olkuszu na ok. 2 mln zł. Dostosowanie peronów do obsługi osób o ograniczonej możliwości poruszania się w zależności od wybranego sposobu przeprowadzenia prac mogłoby kosztować nawet 3,5 mln zł. Koszt zabudowy systemów informacji pasażerskiej i monitoringu wizyjnego na stacji Olkusz to wydatek rzędu około 0,5 mln zł.

Jak informuje ministerstwo, uruchomienie nieczynnej obecnie części kładki nad torami w stacji Olkusz prowadzącej od strony os. 1000-lecia na peron wymaga jej przebudowy, a koszt robót szacuje się na około 1,8 mln zł. Wszystko wskazuje więc na to, że mieszańcy Olkusza jeszcze przez długi czas zmuszeni będą do korzystania z „dzikiego” przejścia przez tory.

A jakie jest zdanie naszych Czytelników? Czy Gmina Olkusz powinna pokryć część kosztów związanych z remontem kładki, czy też należy czekać aż środki na ten cel wygospodarują władze PKP? Zapraszamy do dyskusji na www.przeglad.olkuski.pl

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
17 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
srata tata
srata tata
7 lat temu

gdyby urząd chciał to by udrożnił drogę ewakuacyjną przez OFNE. Ale u nas nikt nie myśli perspektywicznie.Na wprost kładki widać nowe budynki na które ktoś z urzędu wydał pozwolenie a więc z prostej kładki nici nie mówiąc o odszkodowaniu za ich wyburzenie; ktoś sprzedał cadrowi plac ofne razem z drogą, a ten brame zadrutował ; ktos sprzedal tereny wzdłuż torów po których można by poprowadzić drogę objazdową z dworca do cmentarza czy nawet Bukowna itd itp

Cela
Cela
7 lat temu

Więżniowie z Trzebini by to zrobili.

Maciej
Maciej
7 lat temu

Nie mój cyrk, nie moje małpy, od dawien dawna nie jeżdżę pociągami. Dawniej pociąg jeździł co godzinę i był pełny. Teraz pełne jeżdżą busy, bo są tańsze i świadczą usługi na wyższym poziomie niż kolej. Ale co się dziwić, jak kolejowy marketing zatrzymał się na głębokiej komunie… Może więc dziwić, że ktoś chce wywalić 3 bańki na zrobienie stacji dla trzech par pociągów na dobę. Zapaść na kolei zapewne potrwa dłużej i kolej nie odzyska już swoich zdolności przewozowych w kierunku na Katowice. Dziś potrzebne byłoby skomunikowanie z Krakowem, ale budowa linii do torów położonych najbliżej Krakowa czyli Czatkowic koło Krzeszowic to science fiction. Teraz są tylko prywaciarze, którzy nie potrafią się dogadać nawet w sprawie biletu miesięcznego…

R. R
R. R
7 lat temu

[quote name=”jan”]Pan burmistrz niech lekką ręką nie wydaje pieniędzy na ogłoszenia w przeglądzie olkuskim.Urząd nie jest fabryką by reklamował swoje towary i promował swoją osobę burmistrz.[/quote]
Przynajmniej informuje i wszyscy mogą to przeczytać bo podpisuje swoim nazwiskiem. A populiści i szuje piszą posty by oczerniać innych, anonimowo bo nie mają jaj by się podpisać.

jan
jan
7 lat temu

Pan burmistrz niech lekką ręką nie wydaje pieniędzy na ogłoszenia w przeglądzie olkuskim.Urząd nie jest fabryką by reklamował swoje towary i promował swoją osobę burmistrz.

Akronim
Akronim
7 lat temu

[quote name=”gwarek okk”]Roman Piaśnik obiecał remont… więc posłowie niech się nie wtrącają! To dla Romana sprawa honorowa! Jeśli tego nie zrobi to jest cygan, bo to obiecał w kampanii! Roman lud mówi sprawdzam![/quote]
Za często używasz słowa „sprawdzam” i wiadomo kim jesteś :P.

Kolej na kolej
Kolej na kolej
7 lat temu

[quote name=”Liczby z Kosmosu”]3 i pol miliona za kladke? Czyli jesli ktos wygra w Totka ledwo moze mu starczyc na taka.kladeczke? To sa jakies liczby z kosmosu. A nasi poslowie wiadomo nic nie zrobia jak zwykle w tej kwestii. 100 tysiecy zlotych wystarczyloby, zeby ta kladke doprowadzic do takiego stanu jak jej druga czesc i prosze nie wciskac ludziom dyrdymalow na kwoty opiewajace na miliony. Paranoja! 100 tysiecy jest kwota wystarczajaca! Niech Szanowni poslowie sie na cos przydadza i wystosuja projekt na budzet obywatelski pt ,,Remont kladki” wszysycy sie podpisza pod tym zadaniem!!![/quote]
Pan raczy żartować: wniosek na budżet i wszyscy się podpiszą? A ilu jest użytkowników kolei? W Olkuszu nie ma dworca a Ty myślisz, że wszyscy to poprą. Nikt nie potrafi zagwarantować większej liczby pociągów ale kładkę to się uda. Optymista.

Liczby z Kosmosu
Liczby z Kosmosu
7 lat temu

3 i pol miliona za kladke? Czyli jesli ktos wygra w Totka ledwo moze mu starczyc na taka.kladeczke? To sa jakies liczby z kosmosu. A nasi poslowie wiadomo nic nie zrobia jak zwykle w tej kwestii. 100 tysiecy zlotych wystarczyloby, zeby ta kladke doprowadzic do takiego stanu jak jej druga czesc i prosze nie wciskac ludziom dyrdymalow na kwoty opiewajace na miliony. Paranoja! 100 tysiecy jest kwota wystarczajaca! Niech Szanowni poslowie sie na cos przydadza i wystosuja projekt na budzet obywatelski pt ,,Remont kladki” wszysycy sie podpisza pod tym zadaniem!!!

Młody
Młody
7 lat temu

[quote name=”gwarek okk”]Roman Piaśnik obiecał remont… więc posłowie niech się nie wtrącają! To dla Romana sprawa honorowa! Jeśli tego nie zrobi to jest cygan, bo to obiecał w kampanii! Roman lud mówi sprawdzam![/quote]

W kampanii pytał gdzie są płyty kamienne i kostka granitowa z poprzedniej płyty rynku i liczył ich wartość po demontażu w milionach a jak już wie to milczy i ani myśli rozliczyć winowajców tych strat, to też była sprawa honorowa …

.
.
7 lat temu

[quote name=”pasażer”]”uruchomienie nieczynnej obecnie części kładki nad torami w stacji Olkusz prowadzącej od strony os. 1000-lecia na peron wymaga jej przebudowy, a koszt robót szacuje się na około 1,8 mln zł. „

3,5 miliona zł ? a co ta kładka ze złota ma być? :lol:[/quote]
Czytać potrafisz? Cyfry rozróżniasz? Naprawdę nie kumasz treści dłuższych zdań, czy lubisz jątrzyć? 3,5 miliona na dostosowanie peronów do obsługi osób niepełnosprawnych, 1,8 – przebudowa (nie remont) kładki.

gwarek okk
gwarek okk
7 lat temu

Roman Piaśnik obiecał remont… więc posłowie niech się nie wtrącają! To dla Romana sprawa honorowa! Jeśli tego nie zrobi to jest cygan, bo to obiecał w kampanii! Roman lud mówi sprawdzam!

felik100
felik100
7 lat temu

Ciałem się zapytac skąd gmina ma pieniądze na remont mostu koło skalskiej i ktoś inny dał kasę

Pisiak
Pisiak
7 lat temu

Mój ulubiony poseł interweniuje znaczy się ktoś napisał pismo. I co dalej? Znowu nic.

Romuald
Romuald
7 lat temu

Pieniądze znajdą się, gdy zwolni się 50% nikomu niepotrzebnych urzędników.

felik100
felik100
7 lat temu

Jeszcze tak będzie że PKP sprzeda dworze jak innych miastach jest

pasażer
pasażer
7 lat temu

„uruchomienie nieczynnej obecnie części kładki nad torami w stacji Olkusz prowadzącej od strony os. 1000-lecia na peron wymaga jej przebudowy, a koszt robót szacuje się na około 1,8 mln zł. „

3,5 miliona zł ? a co ta kładka ze złota ma być? 😆

Młody
Młody
7 lat temu

„Olkuszanie od lat skarżą się na brak możliwości swobodnego poruszania się pomiędzy obiema częściami miasta.”

To niech jeżdżą samochodami …

S’ils n’ont pas de pain, qu’ils mangent de la brioche!