Olkusz
Nowy rok przynosi nowe zmiany w siatce połączeń Małopolskich Linii Dowozowych organizowanych przez Koleje Małopolskie: z rozkładu jazdy zniknie m.in. linia Olkusz – Krzeszowice, jednak w zamian uruchomione zostanie połączenie Olkusz – Chrzanów. Co ciekawe, województwo małopolskie zorganizowało również autobus kursujący regularnie pomiędzy Chrzanowem a Krakowem, choć od lat twierdzi, że uruchomienie analogicznej linii łączącej bezpośrednio Olkusz z Krakowem jest niemożliwe.
Komunikacja zbiorowa między Srebrnym Miastem a stolicą naszego województwa to temat rzeka: choć liczba mieszkańców Olkusza dojeżdżających do Krakowa rośnie z roku na rok, to przez kilkanaście lat byli oni skazani wyłącznie na prywatnych przewoźników, zwanych potocznie „bursiarzami”. Sytuacja uległa zmianie dopiero w 2022 roku, dzięki uruchomieniu połączenia kolejowego ze stolicą naszego województwa, które z miesiąca na miesiąc zyskuje coraz większą popularność. Niemniej, nie jest to rozwiązanie idealne: liczba kursów jest bowiem ograniczona, a trasa wiedzie przez Jaworzno, co znacząco wydłuża czas przejazdu. Dlatego też, równolegle do zwiększenia liczby par pociągów na dobę, olkuszanie od lat czekają na uruchomienie samorządowych autobusów komunikujących nasz powiat z Krakowem. Niestety, wciąż nie doczekaliśmy się wcielenia tych apeli w życie, ponieważ Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego twierdzi, że… z Krakowa kursuje już autobus do Przegini.
Więcej szczęścia od olkuszan mają jednak mieszkańcy Chrzanowa: jak poinformował niedawno portal przelom.pl, wśród pięciu nowych tras zarządzanych przez Koleje Małopolskie w ramach Małopolskich Linii Dowozowych, aż dwie związane będą właśnie z tym miastem. Pierwsza z nich, opatrzona symbolem A42, z początkiem roku rozpocznie funkcjonowanie na trasie Kraków – Krzeszowice – Trzebinia – Chrzanów Szpital. Zgodnie z nowym harmonogramem, autobusy kursować będą sześć razy dziennie od poniedziałku do soboty oraz trzy razy dziennie w niedziele. Jak podaje portal przelom.pl, roczny koszt funkcjonowania tej linii, na której jednorazowy bilet kosztuje 9 złotych, oszacowano na kwotę ponad 1,3 miliona złotych, a 60% tej kwoty mają stanowić dopłaty ze strony gmin, przez które pojadą autobusy. Można zatem domniemywać, że uruchomienie podobnego połączenia pomiędzy Olkuszem i Krakowem wymagałoby analogicznej partycypacji w kosztach ze strony samorządów biorących udział w projekcie.
Na szczęście, na uruchomieniu drugiej linii skorzystają również mieszkańcy Srebrnego Miasta, jako że linia A48 obsługuje trasę łączącą Olkusz, Lgotę, Trzebinię i Chrzanów. Rozkład jazdy przedstawia się następująco: w dni robocze autobusy odjeżdżają z dworca PKP w Olkuszu o godzinie 03:40, 04:20, 11:20, 13:15 oraz 14:00, a odjazdy z Chrzanowa zaplanowano na godzinę 10:30, 12:00, 12:45, 19:45 oraz 21:45. W soboty odjazdy z Olkusza odbywają się natomiast o godzinie 06:50, 11:20, 13:20 oraz 16:00, a wyjazdy z Chrzanowa o godzinie 12:45, 14:50, 19:45 oraz 23:30. Z kolei w niedziele i święta autobusy wyruszają ze Srebrnego Miasta o godzinie 06:50, 07:20, 12:10 oraz 16:00, a z Chrzanowa o godzinie 12:45, 14:50, 19:45 oraz 23:30. Koszt jednorazowego przejazdu całą tą trasą wynosi 6,5 złotego. Co warto podkreślić, linia A48 zastępuje dotychczasową linię A10 relacji Olkusz – Krzeszowice, która kończyła swój bieg na dworcu kolejowym w Krzeszowicach, skąd podróżni mogli zaś kontynuować swoją podróż pociągiem do Krakowa.