Firmy ubezpieczeniowe otrzymały od Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego  narzędzie do kontroli zniżek z polis OC i AC. Nawet do 10 procent kierowców może oszukiwać na ulgach za bezwypadkową jazdę, podając zaniżoną liczbę kolizji (dane na podstawie programu pilotażowego, testującego możliwości OI UFG). Od początku roku uczestniczyły w nim następujące firmy: Allianz, Compensa, Ergo Hestia, Generali, HDI-Asekuracja, Link4, PTU, PZU, Uniqa, Warta).

Dwanaście towarzystw ma już swoje konta w Ośrodku Informacji UFG. Dzięki nim szybko może sprawdzić, w ilu wypadkach uczestniczyło dane auto oraz uwzględnić te dane przy kalkulacji składki (Fundusz jest też przygotowany technologicznie do wydawania zaświadczeń o szkodowości z ubezpieczeń komunikacyjnych dla osób indywidualnych). – W ten sposób ubezpieczyciele uzyskali możliwość weryfikacji prawdomówności swoich klientów o przysługujących im zniżkach – mówi Elżbieta Wanat-Połeć, prezes Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego. – A tym samym otrzymali możliwość zwrotu nakładów, jakie ponieśli na budowę tego Ośrodka – dodaje.  Odpowiednio wykorzystane przez ubezpieczycieli informacje, z bazy danych o szkodach, dają im poważne oszczędności. Część firm już występuje do swoich klientów o dopłaty składki za polisy, których cena była zaniżona. Została bowiem skalkulowana na podstawie nieprawdziwych informacji o przysługujących zniżkach.
W piątek członkowie Funduszu (UFG ma 30 członków, którymi są firmy ubezpieczeniowe oferujące w Polsce obowiązkowe polisy OC: komunikacyjne i rolników) – podczas  zgromadzenia – otrzymali informacje o zasadach udostępniania danych o szkodach z OI UFG. Dotychczas towarzystwa otrzymywały te informacje w tzw. trybie indywidualnym (możliwość zapytania o pojedynczego klienta). Nowością jest możliwość sprawdzania całej grupy klientów. Zanim ubezpieczyciele otrzymają dostęp do takiego masowego trybu, konieczne jest określenie reguł jego funkcjonowania. Aktualnie uzgadniane są z firmami warunki korzystania z tej bazy danych. Chodzi m.in. o: zachowanie zasady wzajemności, czyli możliwość korzystania z bazy tylko przez te firmy, które jednocześnie dostarczają do niej informacje o szkodach, zobowiązanie do przekazywania odpowiedniej jakości danych, zachowanie bezpieczeństwa danych.
– Dodatkowo najpóźniej do końca I kwartału 2011 roku zamierzamy udostępnić  towarzystwom kolejną funkcjonalność, to jest informacje o historii ubezpieczenia danego klienta lub pojazdu – zapowiada prezes UFG.  Taka historia będzie zawierać szersze, kompleksowe informacje o: wykupionych polisach OC i AC, dane o wypłaconych odszkodowaniach i odmowach takich wypłat. Stanowić to będzie ostateczną podstawę dla systemu bonus-malus w ubezpieczeniach komunikacyjnych.
Apetyty części towarzystw sięgają jeszcze dalej, bo dostępności danych z w trybie on-linie. To jednak  wymagać będzie kolejnych inwestycji technologicznych w UFG.


Sebastian Michałowski, Menedżer w Departamencie Obsługi Klientów Ubezpieczeń Komunikacyjnych, Generali SA:
Z porównania danych Generali z bazą danych Ośrodka Informacji UFG wynika, że około dwa procent klientów indywidualnych nie podaje zgodnych z prawdą informacji o bezszkodowym przebiegu ubezpieczenia. Przez trzy miesiące porównywaliśmy dane swoich klientów posiadających polisy OC i AC z bazą danych o tzw. szkodach w Funduszu (dane o wypłaconych odszkodowaniach). Chcemy odejść od karania wszystkich kupujących polisy komunikacyjne, tak, żeby klienci niepowodujący wypadków płacili niższe składki, zaś ci z większą liczbą szkód – wyższe. Aktualny system sprzedaży polis komunikacyjnych w Polsce wymaga od klientów przedłożenia oświadczeń o przebiegu ubezpieczenia, celem uzyskania dodatkowych zniżek, co nie zawsze jest dla nich komfortowe. Dlatego też czekamy na wprowadzenie przez UFG możliwości weryfikacji poziomu szkodowości on-line, tak żeby już w chwili sprzedaży polisy można było weryfikować posiadane przez klientów zniżki – dodaje.


Krzysztof Jurek, z Biura Ubezpieczeń Indywidualnych Warta SA:
Z analiz Warty i dokumentów otrzymanych z UFG wynika,że co dwudziesty klient mija się z prawdą, składając oświadczenie o bezszkodowym przebiegu ubezpieczeń.  Dzięki współpracy z UFG, mogliśmy zmodyfikować system taryfikacyjny, który teraz znacząco premiuje bezszkodowych klientów. Informacje dotyczące historii ubezpieczeniowej naszych klientów wykorzystujemy do zweryfikowania zasadności przyznanych zniżek oraz przeciwdziałania przestępczości ubezpieczeniowej.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze