Maturzyści w powiecie olkuskim nie mają się czego wstydzić – tak przynajmniej wynika ze średniej wyników matur ze wszystkich szkół powiatu olkuskiego. I choć niektóre z nich mocno tę średnią zaniżyły, to powiat olkuski zostawił Małopolskę daleko w tyle, a jeszcze lepiej wypada w porównaniu ze średnią krajową. Matura pokazała jednak dużą różnicę pomiędzy uczniami liceów i techników. Chodzi nie tylko o wyniki, ale przede wszystkim o samo podejście do matury.
W Polsce prawie połowa maturzystów oblała język polski, a w Małopolsce wynik jest lepszy tylko o 3 procenty. W szkołach olkuskich ze zdaniem matury nie miało problemu 94,5 procent osób. Spośród 1051 maturzystów tę część egzaminu oblało 58. Matematyka wypadła gorzej. Ale znowu – jeśli w całym kraju maturę z tego przedmiotu oblała ponad połowa maturzystów, a w Małopolsce, zdało ją tylko 49,6 proc. uczniów, to w powiecie olkuskim prawie 82 proc. Z zadaniami matematycznymi nie poradziło sobie tutaj 190 maturzystów.
Trzecim obowiązkowym przedmiotem był wybrany przez ucznia język obcy. I tutaj maturzyści również radzili sobie nienajgorzej. Najlepiej wypadł angielski, z którym poradziło sobie ponad 96 proc. uczniów, a także rosyjski – 90 proc. Średnia z języków niemieckiego i francuskiego oscyluje wokół 86 proc. Jeden maturzysta zdawał – z sukcesem – język włoski, jeden łacinę.
Powody do zadowolenia mają szczególnie licea. Zdawalność matury z języka polskiego nie spada w tym przypadku poniżej 94 proc. W samym Olkuszu najlepiej wypada IV LO, w którym języka polskiego nie zdał tylko jeden spośród 206 uczniów, matematyki dwóch, a język obcy zdali wszyscy. „Czwórce” niewiele ustępuje „Jedynka”. Bilans tej szkoły, to trzy poprawki z polskiego i osiem z matematyki. Dyrektorka szkoły przyznaje, że uczniom daje się we znaki wprowadzona zaledwie trzy lata temu obowiązkowa matura z matematyki. – Trudno powiedzieć, czy ta matura była trudna – mówi dyrektorka I LO w Olkuszu, Zdzisława Wasilewska. – Uczniowie mówili, że matematyka była trudniejsza niż w ubiegłym roku, ale mimo wszystko poradzili sobie z nią całkiem dobrze. Aż 87 osób zdawało ją w zakresie rozszerzonym, a ta była już bardzo trudna. I zdali. Zawsze jest jednak w szkole grupa uczniów bardzo słabych i ma to swoje przełożenie na wyniki z matury. Te 8 osób, które oblało egzamin, to humaniści. Faktem jest, że często nie przywiązują oni wagi do matematyki. Ale też trzeba pamiętać, że klasy humanistyczne mają 3 godziny matematyki tygodniowo podczas, gdy klasy matematyczne mają 7 godzin. To wymiar podstawowy, o wiele za mały, żeby ćwiczyć, bo nie starcza już na to czasu. Dyrektor wskazuje też na większe problemy z maturą. – Denerwujemy się, że w arkuszach było trochę dziwnych pomyłek. Przygotowują je w końcu specjaliści i takie rzeczy nie powinny mieć miejsca. Tymczasem, po maturze otrzymaliśmy komunikat, że np. w zadaniach z fizyki było niesprecyzowane polecenie i będą liczyć to na korzyść ucznia. Były pomyłki w arkuszach z polskiego, w zestawach ustnych z angielskiego i niemieckiego – tłumaczy dyrektorka I LO.
Matura poszła dobrze nie tylko w liceach zajmujących wysokie miejsca w ogólnopolskich rankingach, ale również w mniejszych szkołach. W Wolbromiu 100 procent uczniów zdało polski i języki obce, a w Kluczach ponad 95 proc. Słabiej poszła tam matematyka. Wyniki II LO niewiele odbiegają od pozostałych olkuskich szkół.
Matura pokazała dużą dysproporcję pomiędzy wiadomościami uczniów liceów i techników. Wśród tych drugich przoduje zdecydowanie Technikum przy Zespole Szkół nr 3 („Ekonomik”) – ponad 98 proc. z polskiego, ponad 82 proc. z matematyki i ponad 91 proc. z języków obcych. Nieźle wypada też Zespół Szkół nr 1 („Mechanik”), który ma wprawdzie niższy wynik z polskiego – 88 proc., ale lepiej wypadł z języków obcych. Klucze mogą pochwalić się stuprocentową zdawalnością z polskiego i języków obcych. Ale jest jeden istotny szczegół. W Kluczach podeszło do matury tylko 6 czwartoklasistów, a w Wolbromiu 26, czyli ponad trzykrotnie mniej niż we wspomnianych wcześniej szkołach. I tylko połowa z nich poradziła sobie w obydwu szkołach z matematyką. W Bukownie matematykę zdało niecałe 38 proc., w wygasającym właśnie Zespole Szkół nr 2 („OFNE”), tylko 30 proc., a w Trzyciążu nie zdał jej nikt. Kiepsko wypadł tam także język polski – najsłabiej w Bukownie. Natomiast w Trzyciążu aż 75 proc. maturzystów nie zdało języka obcego. Matura ma, jak widać, dla wielu uczniów technikum coraz mniejsze znaczenie, bardziej liczy się dla nich zawód. Czy zatem technikum to na pewno miejsce dla nich, czy może warto przywrócić czasy, kiedy niemal w każdej gminie w powiecie funkcjonowały szkoły zawodowe – bez matury, za to z zawodem.
Przewodniczący Komisji Edukacji Rady Powiatu Robert Herzyk, wieloletni nauczyciel, uważa, że mimo wszystko, nie można zrażać się statystyką.
– Nie przypadkiem mówimy o szkołach w Bukownie i Trzyciążu. To te szkoły, które walczą po przetrwanie – zaznacza Herzyk. – Nie znam sytuacji, ale można przypuszczać, że w trakcie naboru uczniom stawiane są minimalne wymagania, by te szkoły mogły się utrzymać.
Zdaniem Roberta Herzyka, nawet uczniów słabszych trzeba zachęcać, by wybierali szkoły z maturą. – Każdy uczeń ma jakiś potencjał, który można rozwinąć. Trzeba jednak pracy i zaangażowania, by temu zadaniu sprostać. Uczeń musi zdawać sobie z tego sprawę. Matura nie jest wcale taka trudna. Jestem pewny, że te osoby, które jej nie zdały, nie przyłożyły się do nauki w należyty sposób. Problemem jest ich zaangażowanie, a nie możliwości intelektualne. Jednak nie przekreślajmy uczniów, którzy mają słabe oceny. Klasy maturalne, przynajmniej w teorii, mają wyższy poziom. Dają więc uczniom większe możliwości. Szkoła z maturą nie zamyka drogi na przyszłość. A już od uczniów zależy, czy te możliwości wykorzystają – podkreśla Herzyk.
cyt: Zimnokrwista:
Adam, naprawdę życzyłby Pan swoim Dzieciom, żeby uczyły Je osoby formatu Czarusia4?
Pani Zimnokrwista – to przynajmniej ,,jakiś” format w przeciwieństwie do pani braku formatu.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″]A wy walczcie z burmistrzem zza pleców uczniów, wciągajcie w to nauczycieli.:[/quote] No ja akurat nigdy się za niczyimi plecami nie chowalem, dowodem są moje wystąpienia na sesjach oraz to i inne fora internetowe, gdzie pisze pod wlasnym imieniem i nazwiskiem. Zastanawiam się czemu w imieniu obecnej ekipy nikt nie pisze pod imieniem i nazwiskiem? Pewnie mniej obciachowe byloby przyznanie się do wstydliwej choroby niz do zażylości z nimi.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] Będę tylko postronnym obserwatorem [/quote] No wlaśnie to widać.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] tylko DZIECI/MŁODZIEŻY szkoda [/quote]
Już mdli od tych wyświechtanych, pustych frazesów. Wszyscy się oczywiście przejmują dziećmi, mlodzieżą, a tak na prawdę maja to gleboko gdzieś. „Wśród serdecznych przyjaciól psy zająca zjadly”. Jak tak Panu/Pani zależy na dobru dzieci, to proszę przekonac wladze, żeby nie likwidowaly Gim nr 1.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] Co ma szkoła do nowego czy starego burmistrza?[/quote] Wszystko. Przecież on jest organem prowadzącym. Jaki dowódca takie wojsko.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″]Rodzicom jest wszystko jedno czy burmistrzem bedzie Łaksa, Kołodziej czy ktoś zupelnie inny.:[/quote] A nie powinno, bo to od tej jednej osoby wszystko zależy. Jak by nie ruszal Gimnazjów miejskich to by nie bylo problemu. A jak to wszystko zostalo przeprowadzone – nie trzeba przypominać.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] To przede wszystkim rodzicom zalezy na dobru dzieci – szkoda ze nikt tego nie może zrozumieć i oczywiste problemy szkoły obraca w zalety [/quote] A byl/byla Pan/Pani z tym problemem u Dyrektora, u Burmistrza, a jak malo to proszę bardzo: Prokuratura Rejonowa w Olkuszu, 32 – 300 Olkusz, ul. Francesco Nullo 5. Nawet podpisywać nie trzeba. W Polsce obowiązuje zasada legalizmu. Idealne rozwiązanie dla forumowych, anonimowych gierojów.
Dajcie spokój z polityką. Co ma szkoła do nowego czy starego burmistrza? Rodzicom jest wszystko jedno czy burmistrzem bedzie Łaksa, Kołodziej czy ktoś zupelnie inny. To przede wszystkim rodzicom zalezy na dobru dzieci – szkoda ze nikt tego nie może zrozumieć i oczywiste problemy szkoły obraca w zalety 😥 Ma pan racje, moje dziecko juz nie chodzi do tej szkoły i całe szczęście. A wy walczcie z burmistrzem zza pleców uczniów, wciągajcie w to nauczycieli. Będę tylko postronnym obserwatorem, tylko DZIECI/MŁODZIEŻY szkoda 🙁
[quote name=”Też rodzic”] JEST COŚ NA RZECZY [/quote]
Ja napiszę co jest na rzeczy. Na rzeczy jest to, że na dyrektora G1 wydano dawno temu wyrok. Nie udalo się za pierwszym razem, to próbuje się drugi raz. Nie udalo się uzasadnić niższą od przeciętnej EWD, niską demografią, wysokimi kosztami, to teraz na gwalt szuka się innego uzasadnienia i bingo- znalazlo się. G1 to sala tortur, fizycznych i psychicznych, nalezy natychmiast zamknąć i otworzyć na nowo, oczywiście z nowym sternikiem. Co wy ludzi macie za idiotów? Myślicie, że jesteśmy tacy tępi, jak wy cwani? Skoro dzialy się tam takie bezeceństwa to czemu nikt jeszcze nie siedzi? Przecież to jest przestępstwo. Prokurator, świadkowie – cala klasa i po sprawie. O co chodzi. Ano o to, że nic nie bylo, a coś trzeba wymyślić. Ciekawe czego się niebawem dowiemy? Pewnie, że uprawiaja tam cześć diablu i przeprowadzają satanistyczne, pelne wyuzdania i zapsucia obrzędy.
PS. Po ile teraz stoi jeden wpis?
Wy naprawdę nie widzicie problemu? Czy każde pytanie odbieracie jako atak! Ja sugeruję, że problem jest tylko że niewielu chce go zauwazyć – widzę, że kolejne problemy w tej szkole inni tez zauważają 0czyli JEST COŚ NA RZECZY 😆
No bo jak to ta, to ona mi raczej na Gorącokrwistą wyglądała. 😆 😉 😛
Ale, która to ta Zimnokrwista? Ta co z cyckami i pępkiem na wierzchu latała?
[quote name=”Też rodzic”]A czy pana siostrzeniec tez przywiózł podpisany karton alkoholu z Wycieczki szkolnej z Włoch?[/quote]
Jaja sobie robisz czlowieku? Poza tym od mojej rodziny to trzy kroki w bok, albo zabraknie ci pieniędzy, żeby do sądu dojeżdżać.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″]Czy zauwazył Pan Panie A.Z. jaki opór rodziców był przed likwidacją G 1 ? – właśnie zaden. A dlaczego? Ano dlatego, że pracują tam takie Zimnokrwiste – powtarzam – skrzywiona psychika![/quote]
Nie dlatego. Dlatego, ze nikomu nie chcialo sie ruszyć 4 liter sprzed telewizora, ponieważ, tak czy siak budynek i szkola by zostaly, jedynie nazwa by się zmienila, więc po co się wysilać. A co do psychiki – oczywiscie latorośl jest bez skazy? Same 6, wzorowe zachowanie, olimpijczyk, zero problemów, tylko zly nauczyciel się uwziąl. Jeśli mogę zapytać, do którego liceum latorośl się dostala, bo to, że juz skończyla gimnazjum jest oczywiste, inaczej nie odważylby/odwazylaby się Pan?/Pani napisać ani slowa, bo a nóż wyjdzie i co wtedy?
A czy pana siostrzeniec tez przywiózł podpisany karton alkoholu z Wycieczki szkolnej z Włoch?
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] Właśnie mam nadzieję, że przyjdzie nowy dyrektor [/quote] Ale chodzi o to, że nie przyjdzie. To byla ironia. Prędzej przyjdzie nowy burmistrz. 😀
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] i dyscyplina będzie obowiązywać uczniów i NAUCZYCIELI! [/quote] I rodziców.
[quote name=”rodzic ucznia G 1″] Czy ktoś z Państwa życzyłby sobie, aby jego dziecko było bite, wyzywane przez niezrownoważoną psychicznie nauczycielkę?[/quote]
Przecież istnieją instrumenty prawne do rozwiązywania takich problemów, trzeba bylo z nich skorzystać. Jeżeli jest Pan/Pani w posiadaniu dowodów na poparcie swojego twierdzenia, sugeruję z nich skorzystać, w przeciwnym razie sugeruję zaprzestać rzucania kalumni, gdyż po pierwsze jest to nieeleganckie, a po drugie niebezpieczne, nawet kiedy robi się to zza nicka.
PS. Ja swoje dzieci tak wychowuję, żeby nie musialy obrywać po glowie od nauczycieli, bo nauczyciele są od nauki, nie od wychowywania.
Czy zauwazył Pan Panie A.Z. jaki opór rodziców był przed likwidacją G 1 ? – właśnie zaden. A dlaczego? Ano dlatego, że pracują tam takie Zimnokrwiste – powtarzam – skrzywiona psychika!
Właśnie mam nadzieję, że przyjdzie nowy dyrektor i dyscyplina będzie obowiązywać uczniów i NAUCZYCIELI! Czy ktoś z Państwa życzyłby sobie, aby jego dziecko było bite, wyzywane przez niezrownoważoną psychicznie nauczycielkę?
[quote name=”rodzic ucznia G 1″]1. A czy bić ucznia po twarzy można nauczycielko?
2. Wyzywać swoich uczniów i przeklinać na lekcjach wolno pani Zimnokrwista?
3. Obrażać się, rzucać przedmiotami i wychodzić z klasy w czasie lekcji trzaskając drzwiami – wypada?
4. Patrzeć z aprobatą na libacje i przywożony kartonami alkohol przez uczniów z wycieczki zagranicznej?
5. Mam pytać dalej?[/quote]
A to jeszcze są tacy nauczyciele? I to w Wolbromiu? Uff odetchnąlem z ulgą. Więc nie wszyscy zostali oglupieni i sterroryzowani poprawnością polityczną i potrafią rozwydrzoną gównażerię chcycić króciutko za twarz. A już się balem, że zostaly same eunuchy, jak ten z telewizora, który pozwolil sobie nalożyć na glowę kubel na śmieci, albo ta mimoza, również z telewizora, którą gnojki wyzywaly od najgorszych, a ta udawala, że nie slyszy.
[quote name=”ola”]ranysiu, powiedz, która to szkoła,żebym dziecka swojego tam nie posłała 😮 co na to dyrektor tej placówki??? :o[/quote]
No przecież pisze, że G1. Ale spokojnie, jesienią zlikwidują, przepraszam, przejęzyczylem się – zracjonalizują 😀 , przyjdzie nowy dyrektor, to wam dopiero pokaże, co to jest dyscyplina wśród mlodzieży, tylko obawiam się, że nie każdy to prze …. trzyma. 🙁
ranysiu, powiedz, która to szkoła,żebym dziecka swojego tam nie posłała 😮 co na to dyrektor tej placówki??? 😮
[quote name=”Zimnokrwista Ż.”]Adam, naprawdę życzyłby Pan swoim Dzieciom, żeby uczyły Je osoby formatu Czarusia4? Moje uwagi do postu wymienionego Forumowicza: 1. Nie trzyma się faktów- nauczyciele NIE MAJĄ ani dnia urlopu płatnego, który mogliby wziąć w dowolnym terminie.
1. A czy bić ucznia po twarzy można nauczycielko?
2. Wyzywać swoich uczniów i przeklinać na lekcjach wolno pani Zimnokrwista?
3. Obrażać się, rzucać przedmiotami i wychodzić z klasy w czasie lekcji trzaskając drzwiami – wypada?
4. Patrzeć z aprobatą na libacje i przywożony kartonami alkohol przez uczniów z wycieczki zagranicznej?
5. Mam pytać dalej?
U mnie w szkole matematyczka w każdą sobotę robiła dodatkowe lekcje(bezpłatne oczywiście), na które przychodziło….. 5 osób.
A artykuł? Cóż tradycyjna żenada Przeglądu, który kocha tylko niektóre szkoły. Dobrze, że istnieją „Dociekliwi” 🙂
Nie jest trudno dotrzeć do danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Krakowie, aby uzyskać informacje o „zdawalności” matury. W powiecie olkuskim przedstawia się następująco (według najlepszych wyników):
1) IV LO – 98,55%
2) II LO w Olkuszu – 92,81%
3) I LO – 91,92%
4) LO Wolbrom – 86,41%
5) III LO – 81,94%
6) LO Klucze – 48,89%.
Jak te dane mają się do powyższego tekstu, z którego wynika, że liczą się tylko IV i I LO. Zwracam uwagę na lokatę II LO, o którym dziennikarz zapomniał, a w innych przypadkach lepiej zabrzmiało , „nie jedno koło zepsute, lecz trzy dobre” . Oczekuję od prasy obiektywności !!
Adam, naprawdę życzyłby Pan swoim Dzieciom, żeby uczyły Je osoby formatu Czarusia4? Moje uwagi do postu wymienionego Forumowicza: 1. Nie trzyma się faktów- nauczyciele NIE MAJĄ ani dnia urlopu płatnego, który mogliby wziąć w dowolnym terminie. Czaruś4 wspomina o 3 tygodniach. 2. Kolejny mit-nauczyciel (wg Cz4) odchodzi na emeryturę w wieku 55 lat, a inni w wieku 60. Już tak dobrze nie jest, chociażby z powodu zmiany przepisów. Poza tym WSZYSCY Polacy powinni pracować dłużej niż do „60”, bo wypracowują w ten sposób produkt krajowy brutto. I wielu, w tym nauczyciele, już dostrzegło zależność między wysokością emerytury a długością czynnej pracy zawodowej. 3. Czaruś4 jest niedouczony ortograficznie i interpunkcyjnie: a) nie wie, że zdanie rozpoczyna się wielką literą, b) nie orientuje się, że cząstkę „super” łączy się z określanym przez nią rzeczownikiem, c) nie zna zasady przestankowania, więc przecinków nie stawia, choć powinien.
Ale to zapewne wina nauczycieli.
[quote name=”czaruś4″] Nic tylko zostać nauczycielem… :lol:[/quote]
No to zostań. Najlepje się liczy cudze. W dzisiejszych czasach najgorszemu wrogowi nie życzylbym fachu nauczyciela. Przy „bezstresowym” wychowaniu dzieci i mlodzieży oraz roszczeniowym nastawieniu rodziców, to ten zawód jest dopusetm bożym. Wiem sam po sobie, że parą wolów by nie nie zaciagnąl do tej roboty, chyba że nie byloby żadnej innej opcji, a ja bylbym konający z glodu. ale pwnie i tak nie bylaby to zbyt dluga przygoda, gdyz jak znam życie i siebie, to pewnie po pierwszym dniu już bym siedzial za rozwalenie paru pustych lbów.
nauczyciel to ma super życie… 😆
2 miesiące wakacji wolne (płatne), 2 tygodnie Święt Bożego Narodzenia i Sylwester – wolne, 2 tygodnie ferii zimowych – wolne, tydzień majówka i Święta Wielkanocne – wolne + 3 tygodnie urlopu rocznie = 4 miesiące wolnego w roku !!!!!
i do tego emeryturka w wieku 55 lat a nie 60 jak inni 😉
Nic tylko zostać nauczycielem… 😆
angielski dobrze, zresztą nic dziwnego, kupa osób, w tym i ja, śmigała przez ostatni roczek do speak upa na Słowackiego w KRK to i efekty są… można było jeszcze o jakichś korkach z matmy pomyśleć…
dopóki ni zniosą „karty nauczyciela”i nauczyciele nie będą oceniani tak jak każdy inny pracownik po efektach pracy a nie po tym „że się jest” dopóty będzie także wyniki będą mieli tylko CI uczniowie ,którzy po lekcjach będą biegać na korki 😛 a reszta do …….
[quote name=”podróżujący”]”Każdy uczeń ma jakiś potencjał, który można rozwinąć. Trzeba jednak pracy i zaangażowania, by temu zadaniu sprostać. ” ; „A już od uczniów zależy, czy te możliwości wykorzystają” -święte słowa[/quote]
Pamiętajmy jednak że bardzo wiele zależy również od nauczycieli ,którzy potencjał ucznia mogą „rozwinąć ” lub brutalnie „stłamsić”
„Każdy uczeń ma jakiś potencjał, który można rozwinąć. Trzeba jednak pracy i zaangażowania, by temu zadaniu sprostać. ” ; „A już od uczniów zależy, czy te możliwości wykorzystają” -święte słowa