Powiat

Niedawno pisaliśmy na temat rozpoczynającego się procesu rejestracji na szczepienia przeciwko koronawirusowi. Jak się okazuje, teoria przedstawiona w materiałach informacyjnych rozmija się z szarą rzeczywistością.

Od poniedziałku otrzymujemy od naszych Czytelników telefony ze skargami dotyczącymi rejestracji na szczepienia dla seniorów przeciwko SARS-COV-2. Jak informują mieszkańcy naszego miasta, kontakt telefoniczny bezpośrednio z punktami szczepień jest praktycznie niemożliwy. W Olkuszu są cztery takie placówki. – W moim ośrodku zdrowia od rana nikt nie odbiera telefonu – relacjonuje jedna z osób, które dodzwoniły się do naszej redakcji. – Ostatecznie udało mi się skontaktować z inną przychodnią. Podczas rozmowy telefonicznej usłyszałem jednak, że nie zapiszą mnie na szczepienie, gdyż mają już więcej chętnych, niż przydzielonych szczepionek. Co mam zrobić w takiej sytuacji? – pyta  emeryt z Olkusza.

W dalszej części nasz rozmówca dodaje, że po kontakcie telefonicznym z punktem szczepień, postanowił zadzwonić na infolinię. – Tam dowiedziałem się, że w naszym powiecie nie ma wolnych terminów, i najbliższe miejsce, w którym mam możliwość umówienia wizyty, znajduje się w Jaworznie – mówi nasz rozmówca. Teoretycznie mógłby on jeszcze spróbować rejestracji online. Do tego wymagany jest jednak Profil Zaufany, którego – jako osoba nieobyta z Internetem – nie posiada. – Czy Ministerstwo Zdrowia, jako organ państwowy, posiada, chociaż orientacyjne dane dotyczące ilości osób w wieku powyżej 70 roku życia, które zamieszkują powiat olkuski? Jeśli tak, to dlaczego nie została dla nich zabezpieczona odpowiednia ilość szczepionek? – podsumowuje z rozgoryczeniem.

Postanowiliśmy wyjaśnić sprawę, kontaktując się z Ministerstwem Zdrowia. – Na obecnym etapie szczepień Ministerstwo zabezpieczyło szczepionki dla wszystkich uprawnionych. Niemniej jednak ich ilość przeznaczona dla danego punktu jest uzależniona m.in. od tempa produkcji i dystrybucji – mówi Agnieszka Pochrzęst-Motyczyńska z Biura Komunikacji Ministerstwa Zdrowia. Przedstawicielka resortu odsyła nas również do wojewódzkiego oddziału NFZ, gdzie można uzyskać więcej informacji na temat zasad szczepień.

Jak się okazuje, jeśli w wybranym punkcie wolne terminy zostały już wyczerpane, placówka może nie rejestrować kolejnych zainteresowanych osób. – W takim przypadku najlepiej skorzystać z pomocy konsultantów bezpłatnej, całodobowej infolinii pod numerem 989. Podczas takiej rozmowy konsultant podpowie, gdzie w najbliższej okolicy znajdują się punkty szczepień, które nie wyczerpały jeszcze wolnych terminów. Wskaże również, w jakim miejscu szczepienie można wykonać najszybciej. W sytuacjach takich jak ta, która została opisana, to do seniora należy decyzja, czy chce wykonać szczepienie jak najszybciej, czy jest gotowy poczekać na bardziej odległy termin, ale odbyć wizytę w placówce najbliższej jego miejscu zamieszkania. Należy pamiętać, że e-skierowania na szczepienia, wystawione już osobom 80+, umożliwiające rejestrację, są ważne przez okres 60 dni. A jeśli senior w tym czasie nie będzie mógł skorzystać ze szczepienia, kolejne skierowanie może wystawić mu jego lekarz – mówi nam Aleksandra Kwiecień, Rzeczniczka Prasowa małopolskiego oddziału Narodowego Funduszu Zdrowia.

Przedstawicielka NFZ dodaje przy tym, że w przypadku utrudnionego kontaktu z placówką medyczną, pacjent zawsze ma prawo zgłosić problem do Narodowego Funduszu Zdrowia. Można to zrobić, kontaktując się z Działem Skarg i Wniosków małopolskiego NFZ albo dzwoniąc pod numer bezpłatnej Telefonicznej Informacji Pacjenta – 800 190 590. Każdy taki sygnał jest przez nas szczegółowo weryfikowany i sprawdzany.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
1 Komentarz
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
mike
mike
3 lat temu

Panie emeryt daj se pan spokój. Zanim się pan zarejestrujesz to już pan przechorujesz zapewne bezobjawowo.