W Olkuszu ma powstać południowo-wschodnia obwodnica – to wiadomo już od kilku lat. Prace, które miały się rozpocząć w przyszłym roku, na pewno zostaną przesunięte. Bardziej realny jest 2012 rok, ale na razie nie ma konkretnych deklaracji. Trwa przygotowywanie dokumentacji projektowej. Trudno również określić dzisiaj koszt całej inwestycji.
Władze miasta zapewniają, że na razie wszystko idzie zgodnie z planem. – Umowa na opracowanie dokumentacji projektowej z pozwoleniem na budowę została zawarta do marca przyszłego roku. Tutaj nic niepokojącego się nie dzieje, uzgadniamy szczegóły, wprowadzane są na bieżąco nowe rozwiązania – mówi olkuski burmistrz Dariusz Rzepka.
Zdecydowanie bardziej niepokojącą kwestią są środki finansowe, jakie trzeba przeznaczyć na ten cel. Z uwagi na to, ze cała dokumentacja będzie gotowa w przyszłym roku, mało prawdopodobne jest, aby w budżecie województwa na przyszły rok uwzględniono wydatki na olkuską obwodnicę.
Wiadomo, że sporą część kosztów pokryje dotacja unijna. Wkład własny wniesie gmina, powiat oraz zarząd województwa małopolskiego. Na razie trudno oszacować, jaki będzie całkowity koszt. Mówi się o różnych kwotach, od 50 do 60 mln złotych. – Żadne szacunki nie będą wiarygodne, dopóki nie będzie gotowy projekt wraz z kosztorysem. Po drodze wprowadzane są różne rozwiązania, które też mają wpływ na ostateczny koszt – zauważa burmistrz Rzepka.
W projekcie pojawiły się także rozwiązania, które nieco obniżą koszty. – Przy osiedlu Pakuska, ul. Armii Krajowej, powstanie nasyp ziemny zamiast ekranów akustycznych, a sama obwodnica będzie nieco odsunięta od bloków – dodaje Dariusz Rzepka. Obwodnica Olkusza miała zostać zbudowana w latach 2011 – 2012. Będzie ona łączyć drogi wojewódzkie nr 791 w kierunku Chrzanowa z 783 w kierunku Wolbromia, z pominięciem centrum Olkusza, co znacznie zmniejszy ruch w samym mieście. Planowana droga początkowo będzie biec równolegle do ul. Kochanowskiego na Osiedlu Młodych, z południowej strony ominie osiedle Pakuska, a następnie połączy się z trasą nr 94 na wysokości ul. Zagaje. W dalszej części będzie ona prowadzić zmodernizowaną ul. Zagaje aż do drogi w kierunku Wolbromia, z którą połączy się już za przejazdem kolejowym w Rabsztynie. Tutaj pojawi się rondo, które połączy budowaną drogę z tą na Troks i do Rabsztyna. Takie rozwiązanie, zdaniem projektantów, jest najlepsze. W trakcie okazało się, że musi być tam wykonane odwodnienie ze zbiornikiem retencyjnym. Wiadomo też, że na pewno powstaną ekrany akustyczne, tak aby nowa droga była jak najmniej uciążliwa dla mieszkańców.
Olkuska obwodnica pod koniec ubiegłego roku została przesunięta z Wieloletniego Programu Inwestycyjnego Województwa Małopolskiego na listę rezerwową. Władze powiatu są jednak optymistycznie nastawione do budowy obwodnicy w najbliższych latach. – Nasza obwodnica wypadła z obiegu z uwagi na to, że w pierwszej kolejności musiały zostać zrealizowane inwestycje strategiczne, przede wszystkim związane z Euro 2012 oraz priorytety dróg o szczególnym znaczeniu. W związku z tym budowa olkuskiej obwodnicy musiała zostać przesunięta na dalszy termin. Jesteśmy w stałym kontakcie z zarządem województwa i trzymamy rękę na pulsie. Oczywiście, okres uzgadniania projektu u nas też wcześniej się wydłużył, głównie z uwagi na protesty mieszkańców osiedli. A my chcieliśmy ten projekt dopracować, tak aby nie było już później żadnych kwestii spornych i tak się stało. Jestem optymistą i nie ma innego wyjścia – obwodnica powstanie w najbliższych latach – deklaruje wicestarosta olkuski Kazimierz Ściążko.
c.d. Jeśli nie stać miasta Olkusz , Gddkia na taką inwestycję to lepiej wogóle jej nie robić , a postawić jak wspomniał przedmówca na intensywne podnoszenia standardu dróg lokalnych . Tylko karczowanie lasu pozwoli oszczędzić na kosztach , czasie i tym samym miasto stanie się ważnym graczem na granicy województw . Wszelkie inne warianty inwestycji wołają o prokuratora i inwigilację kolesiostwa w naszym rewirze przez CBA i podobne instytucje . Potrzebny jest natychmiast plan zaawansowanej modernizacji miasta – nowe drogi i taka obwodnica to nowe firmy złaknione dobrej komunikacji , do tego mamy tory , wyloty w 4 strony świata , ruszy budownictwo , ludzie zaczną zarabiać , więcej podatków to więcej pieniędzy w kasie miasta . Sam taki plan przyciągnie inwestorów – w tym mieście jest nas za dużo musi się to rozładować . I wracając do lasów – z budową obwodnicy powinny pójść ścieżki rowerowe , Skate Park , trzeba korzystać z naszego szczególnego położenia – i to tyle..
Planowana obwodnica przebiega przez tereny , które w chwili jej budowy już będą bardzo zurbanizowane , powinna ona przebiegać z dala od miasta i dać w najbliższych 20 latach szanse na rozwój – powiedzmy wprost – trzeba wykarczować las – nie ma innego wyjścia . W naszym regionie i tak jest długa tradycja zalesiania terenów typu nieużytki więc damy rade , a obwodnica będzie przez to tańsza . Zwracam uwagę ,że jest to kluczowa inwestycja dla naszego życia więc należy skorzystać ze szczególnych przepisów i dogadać się z Lasami . Jak będą stawiać opór(Lasy) sięgnąć po aktualne ustawodawstwo. Węzeł 1 powinien znajdować się przed Kopalnią Olkusz , węzeł końcowy na wysokości Kogutka przed Zedermanem , łączniki z drogą 791 za Żuradą w rejonie lasu , z drogą 783 w rejonie przejazdu kolejowego w Rabsztynie , łącznie z przeniesieniem ruchu powyżej torów.
Zgadzam się z bulionikiem. Często jestem w Jaworznie i tam po prostu widać gołym okiem, jak miasto się zmienia. Powstała obwodnica centrum i już budują kolejną obwodnicę Dąbrowy Narodowej, poza tym w ostatnich latach wymienili część kanalizacji miejskiej, wyremontowali centrum, położyli nowe nawierzchnie dróg (nie tylko na głównych ulicach), pozyskują bardzo skutecznie inwestorów i przedsiębiorców, którzy chętnie zakładają firmy na terenie miasta. Mogę się zgodzić, że to między innymi dzięki położeniu przy autostradzie, ale do jasnej ciasnej my też mamy świetne położenie: miasto pomiędzy Krakowem i Katowicami, dwupasmówka niemalże do Pyrzowic. Dlaczego u nas nie ma nawet 1/3 takich inwestycji jak np. w Jaworznie? Z tego, co wiem, tam jest zatrudniona osoba/osoby, które zajmują się wyciąganiem od unii pieniędzy i jak widać idzie im to bardzo dobrze. Życzyłbym sobie budowy infrastruktury zbliżonej rozmiarami do właśnie Jaworzna. Skończyłem, dziękuję
2 lata to przyjęty okres gwarancji dla takich robót
Ulica Rabsztyńska powinna zostać reklamowana ! Niestety, jak wynika z wypowiedzi rzecznika UM, gwarancja minęła po 24 miesiącach od oddania do użytku,. Pytanie tylko dlaczego na drogę, która nie kosztuje 80zł, jest ten okres tak krótki ? Przecież nie jest to czajnik elektryczny, tylko coś, co powinno służyć nam latami. Tłumaczenie p. Kazimierza, że to efekt ostrej zimy jest śmieszne. Może uwierzą w to w niektórych krajach 3-go świata, tam gdzie dróg nie ma i zimy nie uraczysz…
[quote name=”ul Zagaje”]I bardzo dobrze! Na cholerę ta obwodnica! lepiej by w Olkuszu drogi dobre zrobili… a nie łatali tylko dziury. Wstyd![/quote]
Zgadzam się, rabsztyńską nie da się już jeździć… tylko zawieszenia się sypią na drogach…
I bardzo dobrze! Na cholerę ta obwodnica! lepiej by w Olkuszu drogi dobre zrobili… a nie łatali tylko dziury. Wstyd!
dlaczego to mnie nie dziwi…
Jaworzno to blisko 100 tysięczne miasto , leży w województwie śląskim , tuż przy autostradzie A4 – stąd obwodnice i priorytety – a też nie było tam różowo z tymi inwestycjami – zanim wylejesz kubeł pomyj zasięgnij informacji .
Wszystko w Olkuszu robi się po woli i z wielkimi opóźnieniami więc to opóźnienie w ogóle mnie nie dziwi. Ja osobiście mogę przytoczyć już po raz kolejny przykład z naszego sąsiada miasta Jaworzna. Tam to dopiero praca wre. W ciągu ostatnich 2 lat powstało tam kilka obwodnic i nadal się buduje kolejna, widać że są tam odpowiedni ludzie na odpowiednich stanowiskach, umieją wykorzystać środki unijne i odpowiednio zadbać o miasto którym żądzą, a nie jakieś lesery jak to u Nas w Olkuszu. Nasze władze (obiboki) dbają tylko o swoje interesy i portfele, a nie o dobro mieszkańców miasta, którzy ich przecież wybrali na te stanowiska. A więc wybierzmy w nadchodzących wyborach lepszych rządzących. Ja osobiście nie jestem zadowolony z faktu iż obwodnica będzie w przechodziła mi pod oknami i będę musiał usunąć garaż ale z drugiej strony wiem, że obwodnica jest bardzo potrzebna naszemu miastu.
a gdzież nasi sławni radni sejmikowi Pani Klich i Pan Lasota może by coś zadziałali choć przed samymi wyborami 😥 Myślę ze lepiej jednak wybrać osobę która coś zrobiła by w Sejmiku dla naszego zapomnianego regjonu 😛
i dobrze, niech jej nie budują w ogóle….
Obwodnica wyborcza