1 mln złotych w tegorocznym budżecie województwa małopolskiego przeznaczono na opracowanie studium wykonalności i budowy nowego połączenia kolejowego na trasie Olkusz – Kraków.
O zabezpieczenie takiej kwoty zabiegał radny wojewódzki Andrzej Wójcik. Chce on, aby mieszkańcy Olkusza mieli wygodne połączenie ze stolicą Małopolski. – Kolej to przyszłość. Gdyby połączenie z Krakowem było dobrze zorganizowane, wówczas część kierowców mogłaby wybrać pociąg jako środek transportu. To bardzo ważne z punktu widzenia ekologii – zmniejsza się emisja spalin, a tym samym zanieczyszczenie powietrza. Poza tym droga krajowa w kierunku Krakowa jest mocno „zakorkowana”, a dojazd czasami trwa naprawdę długo. Kolej rozwiązałaby częściowo ten problem – argumentuje radny Andrzej Wójcik.
Specjaliści, którzy zajmą się opracowaniem studium, ujmą w nim warianty przebiegu trasy. Wtedy też będzie znany koszt wykonania połączenia czy częstotliwość kursowania pociągów. Radny proponuje, by trasa wiodła przez Zabierzów i Wolę Kalinowską. – Pasażerowie dojeżdżaliby do Krakowa nie tylko do pracy czy szkoły. Mogliby na trasie przesiadać się do busów jadących do Ojcowa – dodaje Andrzej Wójcik.
Gdy studium zostanie opracowane, wówczas na naszych łamach przedstawimy jego założenia.
bzdury z … tektury!!, kolejne „rewelacje” niedowartościowanego?… polityka
Jeśli komuś nie chce się podjąć starań aby tworzyć miejsca pracy w Olkuszu i dbać o jego rozwój to snuje mrzonki o budowie kolei i wywiezieniu ludzi do Krakowa , czy Katowic. Podstawą do rozwoju regionu są inwestycje , o których w Olkuszu tylko słyszano. Najpoważniejszymi inwestycjami w Olkuszu np. jest lodowisko , czy oświetlenie choinki na rynku , a w tym miejscu zapytam dlaczego Olkusz nie prowadzi starań o udział w programie Mieszkanie+ , a wręcz jest temu przeciwny.Więc Panowie radni przestańcie bujać w obłokach i zajmijcie się swoim miastem i gminą . A może budujcie w Olkuszu lotnisko ?.
[quote name=”xyz”]
1. Niby z jakich obliczeń? Tak samo teoretycznych jak moje, z tym że ja podaje wynik na podstawie realnych odległości i prędkości.
2. Czy ty zły czas porównując 80-120 minut które potrzeba na dojazd busem.
3. Szybki pociąg ma być szybki a nie wlec się z prędkością 100 km/h.[/quote]
Niestety, ale istnieje w logistyce coś takiego jak PRĘDKOŚĆ EKSPLOATACYJNA. Gdyby pociągły fruwały z żądaną przez Ciebie prędkością 300km/h to każda miejscowość poza miastami o znaczeniu regionalnym mogłaby zapomnieć o przystanku dla takiego kursu. Dla nas jako mieszkańców powiatu olkuskiego intratną prędkością byłoby 160 km/h, gdyż pociągi mogłyby się u nas zatrzymywać. Rozumiem, też że zakładając Twoje 27min 😀 zakłada postój na stacjach choćby w Bukownie, Jaworznie, Trzebini czy Krzeszowicach? Przejedź się pociągiem i zobacz ile zajmuje wysadzenie i wsadzenie pasażerów. A może żyjesz nadzieją, że ktokolwiek wpadnie na pomysł BEZPOŚREDNIEGO połączenia dużego Krakowa z małym Olkuszem? 😉
Nie ma połączenia kolejowego Olkusza z Krakowem – ŹLE!!! Planuje się wykonać połączenie kolejowe Olkusza z Krakowem – ŹLE!!!
[quote name=”Teresa Widła”][quote name=”JM”][quote name=”pavv”]Tylko żeby efekt nie był taki jak z pociągami do Katowic które jadą ponad godzinę, a bus ok. 45 min.[/quote]
Na dzień dzisiejszy pociąg i bus do Katowic jadą tyle samo czasu, czyli około godziny. Do tego cena za bilet też jest identyczna. Plus dla busa: jeździ często. Plus dla pociągu: nie stoisz, nie czujesz się jak śledź.[/quote]
JM tumanie jakie tyle samo bus 45 minut a pociag 1:20 wiec ponad pół godziny różnicy!!!![/quote]
Tereso Widło: sprawdź a nawet jeszcze lepiej przejedź się jednym i drugim i porównaj czasy. Skorzystałam z busa w godzinach porannych i nawet do Sosnowca nie dotarł w 45 minut. Skorzystałam z pociągu i w Katowicach był po prawie godzinie jazdy. Więc zanim następnym razem coś skomentujesz i do tego nazwiesz kogoś tumanem racz sama w praktyce sprawdzić przejazdy.
[quote name=”taki sobie”]Nikt z pracujacych nie pojedzie 45min żeby potem jeszcze tramwajką na miejsce dojechać.[/quote]
Powiedz to wszystkim tym ściśniętym jak śledzie w busie dojeżdżającym dzień w dzień na trasie Olkusz – Kraków.
[quote name=”TrainMan”]Do osoby piszącej o czasie przejazdu 27 min, na odcinku Olkusz-Bukowno-Jaworzno-Kraków.
Mylisz się. Z obliczen wynika ze czas przejazdu po remontach wynosiłby ok.45-50 minut[/quote]
1. Niby z jakich obliczeń? Tak samo teoretycznych jak moje, z tym że ja podaje wynik na podstawie realnych odległości i prędkości.
2. Czy ty zły czas porównując 80-120 minut które potrzeba na dojazd busem.
3. Szybki pociąg ma być szybki a nie wlec się z prędkością 100 km/h.
[quote name=”TrainMan”]Do osoby piszącej o czasie pr,ejazdu 27 min, na odcinku Olkusz-Bukowno-Jaworzno-Kraków.
Mylisz się. Z obliczen wynika ze czas przejazdu po remontach wynosiłby ok.45-50 minut[/quote]
to i tak będzie to kolej dla emerytów dojeżdżających do lekarza, ew. zakupy. Nikt z pracujacych nie pojedzie 45min żeby potem jeszcze tramwajką na miejsce dojechać.
Do osoby piszącej o czasie pr,ejazdu 27 min, na odcinku Olkusz-Bukowno-Jaworzno-Kraków.
Mylisz się. Z obliczen wynika ze czas przejazdu po remontach wynosiłby ok.45-50 minut
No to po kolei(j). Żadna linia kolejowa OLK-KRK nie powstanie.
– Wielomiliardowe inwestycje (w tym kolejowe) planuje się w perspektywie kilkudziesięciu lat. Bierze się pod uwagę m.in. czynnik demograficzny. Wystarczy zajrzeć do danych GUS, by sprawdzić, jaki los czeka Olkusz i jemu podobne wioski w ciągu najbliższych 30-50 lat.
– By linia do Krakowa via Olkusz miała jakikolwiek sens, musiałaby być częścią jakiegoś dłuższego korytarza transportowego. Katowice-Kraków przez Olkusz odpada, bo UE nie da kasy dla dublujących się szlaków. Pieniądze na remont obecnej linii KRK-KAT są zaklepane. Są tam wprawdzie problemy, ale w końcu remont zostanie przeprowadzony.
[quote name=”wuj”]lepiej milczeć niż wypowiadać się na temat o którym nie ma się pojęcia[/quote]
Zgadza się powinien milczeć jeśli ma problemy z wyliczeniem czasu przejazdu pociągu dla zadanego odcinka i prędkości pociągu. Z Jaworzna do Krakowa (Głównego) jest 55 km (linii kolejowej). Obecny czas przejazdu tej trasy to 90 minut (najgorzej czas przejazdu wygląda na odcinku miasta Krakowa). Teraz sobie policz ile czasu powinien trwać przejazd z prędkością 250 km/h. Ułatwię ci to: około 13 minut.
Ale jak w Polsce „szybka kolej” ma „pędzić” 100 km/h czyli tyle ile teraz pociągi jeżdżą na CMK to się nie dziwię że się „nie opłaca”.
w Japonii ludzie jeżdżą pociągami po 300 km w jedną stronę do pracy. W Polsce problemem jest pokonać 50 km.
[quote name=”JM”][quote name=”pavv”]Tylko żeby efekt nie był taki jak z pociągami do Katowic które jadą ponad godzinę, a bus ok. 45 min.[/quote]
Na dzień dzisiejszy pociąg i bus do Katowic jadą tyle samo czasu, czyli około godziny. Do tego cena za bilet też jest identyczna. Plus dla busa: jeździ często. Plus dla pociągu: nie stoisz, nie czujesz się jak śledź.[/quote]
JM tumanie jakie tyle samo bus 45 minut a pociag 1:20 wiec ponad pół godziny różnicy!!!!
Czemu i komu będzie służyć kolej Olkusz Kraków ? Pracującym ? Pracującym w Krakowie potrzebne będą połączenia i ich częstotliwość jak mini busów a na pewno tak nie będzie.Trzy przesiadki to wydłużony czas przejazdu przecież to udręka i cofka o kilkadziesiąt lat wstecz bo ustrój właściwie ten sam.Turystyka ? A co po drodze może zwiedzić turysta ? Jaworzno ? Mysłowice ? A jaka to Małopolska ? Zwiedzanie z okien pociągu? To nie Bieszczady z kolejką wąskotorową gdzie na wyciągnięcie ręki w jej biegu można zrywać kwiaty z połonin. Kto jechał do Krakowa pociągiem widział kominy ,ogromne chłodnie , hałdy po wydobywcze przemysłu górniczego no fakt że wyglądają jak masywy górskie ale niestety to tylko górnicze. A o taborze to już nawet nie wspomnę. Chyba szykuje się kolejny przewał finansowy w tak pomysłowo absurdalnych i utopijnych okolicznościach z góry zaplanowanych…
[quote name=”xyz”]A po wuj tak kombinować? W tym roku ma być wyremontowany drugi tor na trasie Bukowno – Olkusz. W Bukownie natomiast istnieje połączenie do Jaworzna (znaczą są tory bo od lat nic nie kursuje). A co będzie w Jaworznie? Stacja szybkiej kolei na trasie Katowice – Kraków.
Czas przejazdu z Olkusza do Bukowna to 7 minut, drugie 7 z Bukowna do Jaworzna i 15 minut z Jaworzna do Krakowa. Wystarczy zgrać połączenia.[/quote]
„Podsekretarz stan w MIB dodaje, że czas przejazdu pociągu w relacji Olkusz – Bukowno – Jaworzno Szczakowa – Kraków Główny z postojami pociągu na stacjach i przystankach wskazanych w interpelacji, po przeprowadzonej modernizacji linii kolejowych nr 62, 156, E30 może wynieść wg PKP PLK ok. 1 godz. 20 min. ”
80 min a nie 29 min – na przyszłość lepiej milczeć niż wypowiadać się na temat o którym nie ma się pojęcia
A po wuj tak kombinować? W tym roku ma być wyremontowany drugi tor na trasie Bukowno – Olkusz. W Bukownie natomiast istnieje połączenie do Jaworzna (znaczą są tory bo od lat nic nie kursuje). A co będzie w Jaworznie? Stacja szybkiej kolei na trasie Katowice – Kraków.
Czas przejazdu z Olkusza do Bukowna to 7 minut, drugie 7 z Bukowna do Jaworzna i 15 minut z Jaworzna do Krakowa. Wystarczy zgrać połączenia.
Jestem za, kolej potrzebna do Krakowa. Tylko niech się wezmą za konkrety A nie tylko obietnice które po wyborach przepadają gdzieś tam.
[quote name=”kolo”]”A wiecie ,czy w zapisie dotyczącym autostrady A4 jest zapisane,aby nie modernizować drogi przez Zabierzów,czy Olkusz?” – przecież to nie tajemnica, że jest.. A dlaczego DK94 jest zwężana i nie dobudowano drugiego pasa (wystarczy więcej odcinków 2+1) lub dawno planowanej obwodnicy polami/nieużytkami na północ od obecnej drogi?? żeby się źle jechało, długo i niebezpiecznie.. żeby więcej ludzi wybierało A4.
a co do kolei – w tej chwili ze Szczakowej do Krakowa pociąg jedzie z 1,5h. Być może po modernizacji torów pojedzie 1h. A wy chcecie całkiem nowy odcinek budować ?? A przez te góry kto wam tunele wybije?[/quote]
Jest tajna umowa pomiędzy zarządcą A4 i GDDIA o nie modernizowanie dróg alternatywnych w celu napędzania ruchu na A4.
[quote name=”pavv”]Tylko żeby efekt nie był taki jak z pociągami do Katowic które jadą ponad godzinę, a bus ok. 45 min.[/quote]
Na dzień dzisiejszy pociąg i bus do Katowic jadą tyle samo czasu, czyli około godziny. Do tego cena za bilet też jest identyczna. Plus dla busa: jeździ często. Plus dla pociągu: nie stoisz, nie czujesz się jak śledź.
Mija 19 lat od wprowadzenia reformy administracyjnej i Kraków sobie o nas przypomniał? Po co nam się było pchać do woj.małopolskiego?
Dobrze się stało, że ktoś wreszcie rozpoczął dyskusję na ten temat. Można było również przewidzieć jak taka dyskusja będzie wyglądać. Aby przyniosła oczekiwany skutek, powinna się toczyć dalej. Chociaż na razie cała uwga skierowana jest w stronę radnego Wójcika, to być może z czasem jej ciężar przesunie się w stronę bardziej merytorcznych komentarzy. Jeśli rzeczywiście zależy nam aby takie połączenie powstało, to wszelkie uwagi powinniśmy kierować w stronę mało zainteresowanych tym tematem. Szczególnie w stronę tych, których powinno to interesować z racji zajmowanych stanowisk i pełnionych funkcji. Bez takiego wsparcia i zaangażowania całego środowiska, trudno będzie liczyć na łaskawość decydentów. Taka kolej może przecież stanowić doskonałą atrakcję turystyczną dla tych malowniczych okolic Małopolski , a taki argument rownież przemawia za tym aby taka powstała. Każdą propozycję należy więc rozważyć i potraktować trochę poważniej.
[quote name=”LOKOMOTYWA.wyborcza”]Ludzie,czym wy się podniecacie??
Idą wybory.
Najlepsza trasa to kolej równolegle do obecnej trasy DK94.[/quote]
Nawet już tereny są przygotowane od Zedermana do Jerzmanowic można środkiem bo tym wybrukowanym parking puścić tory.
[quote name=”Berni”]Powtarzam po raz kolejny. Może by tak zacząć od rzeczy bardziej przyziemnych i wyremontować i otworzyć kładkę nad torami na dworcu, żeby nie trzeba było przez pół Olkusza drogi nadkładać chcąc dostać się pieszo z dworca na osiedla młodych/pakuska. Porywamy się na rzeczy wielkie a nie potrafimy zrobić tak prozaicznych…[/quote]
Proszę to są przyziemne tematy- realizowane na bieżąco dlatego zamykany jest przejazd na Żuradzkiej.
http://www.rynek-kolejowy.pl/wiadomosci/nowy-przetarg-na-prace-na-linii-tunel–olkusz-dwukrotnie-wiekszy-zakres-prac-85539.html
Olkusz na nic się nie porywa, bo nasze miasto to może co najwyżej tabliczki na perony zrobić, albo własnie kładkę pomalować. Dla ludzi pomysł budowy łacznika z najdrozsza autostradą nie jest smieszny, ale budowa niemal rownoległej trasy kolejowej już tak. W dużo trudniejszej rzezbie terenu Beskidów (flisz karpacki itd. ) samorządy pchają się oknami i drzwiami do ministerstwa o kolej do Piekiełka a dalej do Sącza, a u nas w mieście pomiędzy milionowym (z aglomeracją) Krakowem a 4 milionowym GOP-em nie warto o to się pokusić? Jakiś kompleks niższości? Chyba, że jak niektórzy twierdzą, z kolei nie ma takich geszeftów dla sami wiecie kogo?
Powtarzam po raz kolejny. Może by tak zacząć od rzeczy bardziej przyziemnych i wyremontować i otworzyć kładkę nad torami na dworcu, żeby nie trzeba było przez pół Olkusza drogi nadkładać chcąc dostać się pieszo z dworca na osiedla młodych/pakuska. Porywamy się na rzeczy wielkie a nie potrafimy zrobić tak prozaicznych…
to będzie jednotorówka. z Olkusza do Rabsztyna,tam w okolicach włości poselskich rozjazd do trójmiasta troksa/braciejówki/jangrota a potem via na Sułoszowe do Kalinowskiej Woli. W kazdym sołtysowie przystanek.
„A wiecie ,czy w zapisie dotyczącym autostrady A4 jest zapisane,aby nie modernizować drogi przez Zabierzów,czy Olkusz?” – przecież to nie tajemnica, że jest.. A dlaczego DK94 jest zwężana i nie dobudowano drugiego pasa (wystarczy więcej odcinków 2+1) lub dawno planowanej obwodnicy polami/nieużytkami na północ od obecnej drogi?? żeby się źle jechało, długo i niebezpiecznie.. żeby więcej ludzi wybierało A4.
a co do kolei – w tej chwili ze Szczakowej do Krakowa pociąg jedzie z 1,5h. Być może po modernizacji torów pojedzie 1h. A wy chcecie całkiem nowy odcinek budować ?? A przez te góry kto wam tunele wybije?
a jak wg was powstają duże projekty infrastrukturalne jeśli właśnie nie poprzez nagłaśnianie w kazdy możliwy sposób potrzeb ludności? czy jesli nie byłoby szumu wokół kolei transjurajskiej, czy teraz wniosku radnego z sejmiku, to ktokolwiek wyżej zwróciłby uwagę na powiat olkuski? Kropla drąży skałę i jesli „góra” zobaczy, że mieszkancy popierają tego typu inicjatywy to z koncepcji urodzi projekt, a z projektu realna inwestycja. W opinii nieudolnych lokalnych osób z wysoko zadartym nosem, lepiej pocisnać bekę z inicjatywy niż dołożyc troche wysiłku i wspomóc już zaangażowanych. No chyba że bedzie trzeba przeciąć wstęge, to wówczas przyjdą wszyscy jak na odbiór karetki 😀
BYŁOBY ZAJEBIŚCIE!!!
Ludzie,czym wy się podniecacie??
Idą wybory.
Najlepsza trasa to kolej równolegle do obecnej trasy DK94.
A wiecie ,czy w zapisie dotyczącym autostrady A4 jest zapisane,aby nie modernizować drogi przez Zabierzów,czy Olkusz?
Bo wtedy spadnie liczba chętnych do korzystania z płatnej A4
na studium wykonalności temat się zakończy po pewnie okaże się że nie ma kasy na taka inwestycję.
Dobrym rozwiązaniem na tak krótkiej trasie byłby szynobus. Szybko, tanio i wygodnie.
Tylko żeby efekt nie był taki jak z pociągami do Katowic które jadą ponad godzinę, a bus ok. 45 min.
„Radny proponuje, by trasa wiodła przez Zabierzów i Wolę Kalinowską”… no i gdzie dalej? a może przez Wolę Filipowską? i następnie Miękinia, Czerna, Gorenice, Olkusz?