Olkusz

Wyborczych cudów ciąg dalszy: PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowała o podpisaniu umowy na zaprojektowanie nowej łącznicy w Jaworznie, która ma skrócić przejazd pociągiem z Olkusza do Krakowa o 15 minut. Co ciekawe, łącznica ta, według zapowiedzi z 2019 r., miała zostać oddana do użytku już w tym roku.

Inwestycje w rozwój infrastruktury transportowej to bardzo często poruszany temat w trwającej obecnie kampanii wyborczej. Z punktu widzenia mieszkańców Powiatu Olkuskiego jest to dziedzina, która przez ostatnie trzy dekady traktowana była po macoszemu przez wszystkie rządzące naszym krajem ekipy. Poza pustymi obietnicami, w tym temacie działo się bowiem niewiele. W obliczu nadchodzących wyborach, jak za dotknięciem czarodziejskiej różdżki, nastąpił jednak wysyp umów, deklaracji czy zobowiązań dotyczących rozwoju Srebrnego Grodu: i tak na przestrzeni ostatnich tygodni uruchomiono weekendowe pociągi do Krakowa, ogłoszono przetargi na opracowanie dokumentacji projektowej remont dworca PKP i modernizację stacji kolejowej w Olkuszu oraz opublikowano listę oferentów na remont olkuskiego odcinka Drogi Krajowej numer 94. Teraz zaś PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie nowej łącznicy w Jaworznie, dzięki której czas dojazdu z Olkusza do stolicy naszego województwa skróci się o około 15 minut.

Jak informuje serwis kolejowyportal.pl, umowa za przeszło 5 mln zł netto, podpisana przez PLK SA z firmą IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo sp. z o.o., zakłada przygotowanie dokumentacji projektowej, przeprowadzenie konsultacji społecznych, pozyskanie niezbędnych uzgodnień, pozwoleń i decyzji środowiskowych oraz pełnienie nadzoru autorskiego. Projekt budowlany ma być gotowy na początku 2026 roku, co pozwoli ogłosić postępowanie przetargowe na realizację prac.

Według deklaracji przedstawicieli PKP, budowa łącznicy kolejowej Borowa Górka – Pieczyska ma skrócić przejazd pociągów z Krakowa do Olkusza o około kwadrans. Dzięki niej, przewoźnicy nie będą musieli bowiem zawracać na stacji w Jaworznie Szczakowej: w Jaworznie ma powstać również nowy przystanek Jaworzno-Sosina, który będzie zlokalizowany niedaleko popularnego miejsca wypoczynku. Po nowej, dwutorowej łącznicy pociągi pojadą z prędkością 80 km/h a czas podróży z Olkusza do Krakowa ma wynosić w przyszłości około 52 minuty. Koszt inwestycji szacowany jest na przeszło 200 mln zł.

Warto jednak przypomnieć, że plany budowy łącznicy w Jaworznie ogłoszone zostały już ponad 3 lata temu: „PKP PLK zwiększa możliwości sprawnych, krótkich i bezpośrednich połączeń kolejowych w Małopolsce. Do 2023 r. planowane jest wybudowanie łącznicy Borowa Górka – Pieczyska. To ok 800-metrowy odcinek toru, który zapewni bezpośredni przejazd z Olkusza do Krakowa. Pociągi pojadą linią Tunel – Sosnowiec (nr 62) i przez łącznicę na linię Katowice – Kraków. Takie rozwiązanie wyeliminuje m.in. konieczność zmiany kierunku jazdy, co znacznie skróci czas podróżowania między Olkuszem a Krakowem.” – czytamy w komunikacie opublikowanym na stronie Ministerstwa Infrastruktury… 3 października 2019 r. Niestety, realizacja projektu w zapowiadanym terminie nie doszła do skutku. Na stronie internetowej Małopolskiego Urzędu Wojewódzkiego w Krakowie można zaś teraz przeczytać, że „Program Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej «Kolej Plus» do 2029 r. w Małopolsce nabiera rozpędu”…

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze