Nowy zarząd powiatu zaproponował pierwsze zmiany w Regulaminie Organizacyjnym olkuskiego Starostwa Powiatowego. Dotyczą one powiatowego rzecznika praw konsumentów, który do tej pory był stanowiskiem samodzielnym. Jeśli radni w najbliższą środę opowiedzą się za propozycją starosty Barbary Rzońcy, w starostwie będzie działał dwuosobowy zespół odpowiedzialny za pomoc konsumentom, którzy mają problemy z dochodzeniem swoich praw z firmami. Powodem tych zmian jest ogromne zainteresowanie mieszkańców powiatu olkuskiego pomocą rzecznika.
Jolanta Banyś jest prawnikiem, który od kilkunastu lat pomaga konsumentom z całego powiatu. Jak się okazuje, w ostatnim czasie ilość próśb o radę lub działania prawne znacznie się zwiększyła. Powody mogą być dwa – świadomość społeczna w tym zakresie zdecydowanie wzrosła i konsumenci nie dają za wygraną, jeśli czują się oszukani. Z drugiej strony – wiele firm robi co tylko może, żeby na kliencie jak najwięcej zarobić, nie zawsze mówiąc mu całą prawdę przy spisywaniu umowy. Pomoc powiatowy rzecznika praw konsumenta to dla wielu osób mniej biegłych w znajomości prawa jedyna nadzieja na załatwienie sprawy, w dodatku bezpłatnie.
– Chcieliśmy tą zmianą wyjść naprzeciw wszystkim mieszkańcom. Doszliśmy do wniosku, że ilość zgłoszeń, korespondencji, pism i innych działań leżących w gestii rzecznika, to zdecydowanie za dużo dla jednej osoby. W wielu przypadkach konieczny jest szybki czas reakcji konsumenta, bo terminy biegną. Niektóre sprawy są skomplikowane i wymagają dużego nakładu pracy ze strony prawnika. Chcieliśmy skrócić czas oczekiwania na pomoc rzecznika, dlatego zdecydowaliśmy się na powołanie zespołu. W praktyce oznacza to, że do obecnej pani rzecznik dołączy jedna osoba, dotychczas pracująca w wydziale organizacyjnym. Zatrudnienie kogoś nowego nie wchodziło w grę, bo raczej dążymy do redukcji etatów, a nie do zatrudniania kolejnych osób. Mamy nadzieję, że ta zmiana skróci czas oczekiwania – tłumaczy „Przeglądowi” Barbara Rzońca, starosta powiatu olkuskiego.
Kompetencje zespołu pozostają bez zmian. W dalszym ciągu rzecznik ma za zapewnić bezpłatne poradnictwo konsumenckie i informację prawną w zakresie ochrony interesów konsumentów, a także występować do przedsiębiorców, jeśli uzna, że prawa konsumenta zostały naruszone (szczegóły znajdziecie tutaj: http://sp.olkusz.pl/e-samorzad/starostwo-powiatowe/wydzialy/powiatowy-rzecznik-konsumentow/).
Wszystko wskazuje na to, że nie jest to jedyna zmiana w regulaminie organizacyjnym starostwa zaplanowana na najbliższy czas. Zarząd przewiduje również zmiany w zakresie regulaminu pracy. Związkom zawodowym ma zostać przedstawiona propozycja, w której najważniejszy jest zapis o zrównoważonym czasie pracy. Ma to związek z planowanymi zmianami w godzinach pracy tej instytucji, o których pisaliśmy niedawno. Jest plan, żeby czas otwarcia starostwa w niektóre dni został wydłużony. Zarząd proponował również, aby trzy najważniejsze dla petentów wydziały były czynne również w sobotę. Na taki wariant nie chcą się zgodzić związki zawodowe. Zmiana regulaminu pracy jest konieczna, bo jeśli zapis o zrównoważonym czasie pracy znajdzie zrozumienie u pracowników, każdy z urzędników otrzyma harmonogram pracy zgodnie z potrzebami, a nie stały – przykładowo od 7:00 do 15:00, jak to ma miejsce teraz.
Nie zapowiada się jednak na to, żeby załoga zgodziła się na takie propozycje zmian w regulaminie pracy. Oficjalne rozmowy dopiero się odbędą, ale już można przypuszczać, że związki zawodowe będą bronić interesu pracowników, który w tym przypadku oznacza raczej pozostanie przy obecnym porządku.
Proponuje rządzić tak, żeby rzecznik nie miał nic do roboty. Nie głosujcie olkuszanie na tuskowatego, bo całe życie będziecie toczyć wojny o swoje.