Olkusz

Wszystko wskazuje na to, że stacja kolejowa w Olkuszu w końcu doczeka się remontu, jako że na miejsce zwożony jest obecnie ciężki sprzęt i materiały budowlane: według zapowiedzi spółki PKP PLK, wybudowane zostaną tam m.in. dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów, a cała inwestycja ma kosztować blisko 110 milionów złotych netto.

Przypominamy, że w sierpniu biegłego roku ogłoszony został przetarg na zaprojektowanie i wykonanie przebudowy stacji kolejowej w Olkuszu: umowa o wartości prawie 110 milionów złotych netto została podpisana 12 grudnia ubiegłego roku pomiędzy spółką PKP Polskie Linie Kolejowe oraz wykonawcą zadania, czyli firmą Swietelsky Rail Polska. Środki na realizację tej inwestycji pochodzą z budżetu państwa.

Według zapowiedzi Polskich Kolei Państwowych, na stacji Olkusz wybudowane zostaną dwa nowe perony o długości 400 i 500 metrów: nowe obiekty wyposażone będą w wiaty, ławki, tablice informacyjne oraz oznakowanie z systemem ścieżek dotykowych dla osób niedowidzących i słabo widzących. Istotnym udogodnieniem, zwłaszcza dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, będzie ponadto wyposażone w windę przejście pod torami, a dotychczasową kładkę dla pieszych zastąpi bezkolizyjne przejście. Dzięki temu, zwiększy się dostępność na stacji oraz komfort podróżowania koleją.

Na dodatek inwestycja PLK SA obejmie kompleksową przebudowę pięciu torów wraz z siecią trakcyjną oraz modernizację urządzeń telekomunikacyjnych, energetycznych i sterowania ruchem kolejowym: „Stacja w Olkuszu będzie dostosowana do nowych możliwości rozwoju kolei, m.in. w ramach CPK. W przyszłości będzie pełnić ważną rolę przesiadkowego węzła komunikacyjnego.” – informują przedstawiciele PKP PLK S.A., zapewniając przy tym, że prowadzone prace nie wypłyną na rozkład jazdy pociągów. Zakończenie prac planowane jest do końca 2025 roku.

Warto wspomnieć, że olkuska inwestycja wpisuje się w szerszą inicjatywę podniesienia standardu trasy kolejowej Tunel – Sosnowiec, realizowaną od 2016 roku ze środków budżetu państwa w ramach wartego ponad 426 milionów złotych netto projektu „Prace na liniach kolejowych nr 62, 660 na odcinku Tunel – Bukowno – Sosnowiec Płd”. Zrealizowane już prace na linii Tunel – Sosnowiec w granicach województwa małopolskiego warte są 298 milionów złotych netto, a na trasie od strony województwa śląskiego wykonano zaś roboty o wartości ponad 115 milionów złotych netto.

„Dzięki zrealizowanym inwestycjom podróżni zyskali lepszą dostępność i poziom obsługi na stacji Wolbrom oraz na przystankach: Gajówka, Jeżówka, Zarzecze, Chrząstowice Olkuskie. Prace zapewniły sprawniejsze i bezpieczniejsze przejazdy z Małopolski na Górny Śląsk. W ramach przedsięwzięcia, prowadzonego przy wsparciu Rządowego Programu Przystankowego, w 2022 r. roku wybudowano i udostępniono podróżnym dodatkowy przystanek Wolbrom Zachodni, który zwiększył dostęp mieszkańców do kolei.” – wyliczają przedstawiciele PKP.

1 1 vote
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze