Przez gminę Olkusz przebiegać będzie rekreacyjno – turystyczna trasa VeloPrądnik. To jedno z kilku tego rodzaju przedsięwzięć, ujętych w Małopolskim Planie Inwestycyjnym na lata 2015 – 2023. Jak do wojewódzkiej inwestycji mają się lokalne plany dotyczące ścieżek rowerowych czy pieszych? Inwestycja współfinansowana z unijnych środków poprowadzi od Krakowa, przez m. in. Dolinę Prądnika, Ojców, Sułoszową, Olkusz do Dąbrowy Górniczej. – To niepowtarzalna szansa, abyśmy w to wielkie przedsięwzięcie włączyli i nasze plany związane z powstawaniem enklaw rekreacyjno – wypoczynkowych oraz ścieżek zdrowia, zarówno dla zwolenników jazdy na rowerach, jak i dla preferujących wycieczki piesze – uważa miejski radny Ryszard Ryza.
Ze strony radnego padła propozycja włączenia do VeloPrądnik dwóch lokalnych tras. Pierwsza wiodłaby z osiedla Słowiki do Zamku Rabsztyńskiego (wraz z zagospodarowaniem części terenu leśnego przy ul. Witosa). Druga trasa prowadziłaby wzdłuż rzeki Baby, poczynając od Emalierni aż do Starczynowa. Chęć włączenia się w przedsięwzięcia zadeklarował prezes Spółdzielni Mieszkaniowej „Nowa” oraz kierownictwo olkuskiego nadleśnictwa.
Magistrat informuje, że przedstawiciele miasta i gminy Olkusz uczestniczyli w konsultacjach dotyczących koncepcji budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych, biegowych i narciarskich tras biegowych w województwie małopolskim. Niespełna rok temu w olkuskim magistracie odbyło się spotkanie z przedstawicielami firmy projektowej Pracownia Inżynierska Klotoida Sp. z o. o., podczas którego ustalono ostateczny przebieg trasy VeloPrądnik na terenie miasta i gminy Olkusz oraz lokalizację miejsca obsługi rowerzystów. – Głównym założeniem budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych jest stworzenie tzw. „kręgosłupa tras głównych”, do którego przyłączone mogą być trasy współpracujące (tzw. „sięgacze”), prowadzące do poszczególnych atrakcji danego regionu (lokalne ścieżki i trasy rowerowe finansowane ze środków własnych). Trasa VeloPrądnik ma umożliwić miłośnikom turystyki rowerowej dotarcie na teren Miasta i Gminy Olkusz – czytamy w odpowiedzi na interpelację, podpisanej przez wiceburmistrza Pawła Pacunia.
Podczas konsultacji brano pod uwagę kilka możliwości poprowadzenia trasy, m. in. wariant obejmujący: Kosmolów, Wiśliczkę, Olewin oraz Olkusz (ul. Miłą, ul. Wapienną, ul. Cegielniana, ul. Malinową, ul. Klonową, ul. Dwudziestu Straconych, ul. Głowackiego, ul. Długą). Wariant ten został odrzucony, ponieważ projektant nie uzyskał pozytywnej opinii na zaprojektowanie trasy na poziomie torowiska. Środki finansowe zabezpieczone na budowę odcinka VeloPrądnik są niewystarczające na zaprojektowanie w tym miejscu traktu na innym poziomie niż torowisko.
Jak dowiedzieliśmy się w magistracie, VeloPrądnik na terenie gminy Olkusz rozpocznie się od ul. Ponikowskiej, biegnąc w kierunku Parku Rekreacyjno – Krajobrazowego przy ul. Głowackiego. Dalej trasa wiedzie ul. Spółdzielczą, następnie wzdłuż drogi krajowej 94 do ul. Rabsztyńskiej. Rowerzyści pojadą przez Rabsztyn do Troksa, skąd udadzą się do Kosmolowa i w stronę Sułoszowej. Na olkuskim odcinku VeloPrądnik zlokalizowano cztery Miejsca Obsługi Rowerzystów (MOR): przy Parku Rekreacyjno – Krajobrazowym, hali MOSiR, zamku w Rabsztynie i w Kosmolowie.
Na ostateczny przebieg trasy miały wpływ wymagane parametry (czyli pochyleniem drogi do 6%, szerokością dróg jedno- i dwukierunkowych, promieniami łuków), własność gruntów oraz brak pozytywnej opinii Polskich Kolei Państwowych na przejazd na poziomie torowiska w Olkuszu przy ul. Zagaje na wysokości skrzyżowania drogi na Olewin. Proponowane przez radnego Ryzę rozwiązania nie mogą być włączone i finansowane w ramach projektu budowy zintegrowanej sieci tras rowerowych w woj. małopolskim. Z punktu widzenia planu zagospodarowania powstanie trasy osiedle Słowiki – Zamek Rabsztyn (z zagospodarowniem części terenu przy ul. Witosa) byłoby możliwe. -Obszar ten znajduje się w terenie oznaczonym w miejscowym planie zagospodarowania jako ”tereny parków leśnych”, z podstawowym przeznaczeniem jako park leśny z usługami sportu i rekreacji. Także w sąsiednich terenach leśnych zakłada się wytyczenie oznakowanych ścieżek pieszych, rowerowych oraz realizacje urządzonych placyków wypoczynkowych. W przypadku drugiej trasy – teren wzdłuż rzeki Baby od Emalierni do Starczynowa, stwierdzenie zgodności z miejscowym planem możliwe będzie po dokładnym określeniu jej przebiegu. Niemniej jednak przeznaczenie większości terenów pozwala na lokalizację urządzeń służących rekreacji i turystyce – odpowiada na propozycje radnego wiceburmistrz Paweł Pacuń.
Obecnie Gmina Olkusz posiada dokumentację projektową ciągów pieszo-rowerowych: Olkusz osiedle Słowiki – Rabsztyn oraz Olkusz osiedle Słowiki – Januszkowa Góra. Nie wiadomo jednak, kiedy dojdzie do ich realizacji.
Pan Radny Ryza, to człowiek z doświadczeniem i proponuję aby młodsi radni i całkiem młodsi brali z niego przykład. A takie rzucanie się we wszystkie strony a widać to po interpelacjach, co niektórych nie ma sensu. Trzeba stawiać na jakość a nie na ilość młodzieńcy.
Odpisane! Serwis Jurajski napisał o tym wcześniej.