Olkusz
Od 14 marca bieżącego roku spółka POLREGIO, na zamówienie Urzędu Marszałkowskiego w Krakowie, uruchomiła nowe połączenia kolejowe w relacji Olkusz – Kraków Główny przez Jaworzno. Zyskują one coraz większe zainteresowanie wśród olkuszan. Od pewnego czasu docierają jednak do nas uwagi i sugestie pasażerów, które przekazaliśmy władzom województwa. Co na to urzędnicy?
Uruchomienie połączenia kolejowego z Olkusza do Krakowa to temat, o którym dyskutowano przez długie lata. W marcu tego roku na tory wyruszyły pierwsze pociągi, kursujące na tej trasie. Poruszają się one po linii kolejowej nr 156, przebiegającej między stacją Bukowno i stacją Jaworzno Szczakowa. W rozkładzie jazdy pojawiło się sześć par pociągów Olkusz – Kraków Główny oraz jedna para w relacji Olkusz – Jaworzno Szczakowa. W tej beczce miodu znalazła się jednak spora łyżka dziegciu. Na co skarżą się mieszkańcy?
Z telefonów, jakie odbieramy w naszej redakcji wynika, że w pociągach bywa brudno. – Zaskakujące jest to, że w poniedziałek pierwszy pociąg ma przepełnione kosze na śmieci – poinformowała nas niedawno jedna z osób dzwoniących do naszej redakcji. – Operator Polregio S.A. świadczący usługi na linii komunikacyjnej Kraków – Olkusz zgodnie z zapisami umowy o świadczenie usług w zakresie publicznego transportu zbiorowego w transporcie kolejowym zawartej z Województwem Małopolskim, ma obowiązek m.in. zapewniać podróżnym odpowiednie warunków bezpieczeństwa i higieny oraz wygody i należytej obsługi, w tym utrzymania czystości taboru wewnątrz i na zewnątrz. Zwrócimy uwagę operatorowi w sprawie podjęcia działań mających na celu utrzymanie w należytej czystości taboru obsługującego połączenia Olkusz – Kraków – zapewnia Magdalena Opyd z biura prasowego Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego.
Wiele osób wskazuje również na potrzebę uruchomienia pociągów kursujących także w weekendy. – Kraków to miasto kultury. Obecnie zaś na udział w wydarzeniach o takim charakterze mogą pozwolić sobie jedynie zmotoryzowani mieszkańcy naszego miasta – wskazuje kolejna z kontaktujących się z nami osób. – Województwo Małopolskie monitoruje frekwencję w pociągach relacji Kraków – Olkusz – Kraków. W przypadku rosnącego zainteresowania nie jest wykluczone rozszerzenie terminów ich kursowania o dni wolne od pracy. Będzie to również uzależnione od możliwości finansowych organizatora połączenia – mówi przedstawicielka UMWM.
Pociąg do Krakowa odjeżdża z peronu LHS. Pasażerowie pytają, czym uzasadnia się konieczność przechodzenia kładką nad torami, a potem prowizorycznym przejściem przez tory. Dlaczego zamiast tego nie otworzyć przejścia od strony placu manewrowego nauki jazdy? – Decyzję o tym, z którego peronu odjeżdżają dane pociągi oraz o wytyczeniu tras dojścia na perony podejmuje Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Peron 1 stacji w Olkuszu jest zlokalizowany przy torze dodatkowym stacji, w związku z czym przyjmowane są na niego głównie pociągi kończące i rozpoczynające bieg, które dłużej zajmują tor stacyjny. Z kolei peron 2 zlokalizowany jest przy torach głównych i aby nie ograniczać przepustowości stacji, przyjmowane są na niego pociągi jadące przez stację przelotowo – informuje Magdalena Opyd.
Swoje uwagi mają również mieszkańcy Wolbromia. Chcieliby wiedzieć, czy rozważana jest możliwość wydłużenia trasy do ich miasta. – W ramach obecnie trwającej konstrukcji rocznego rozkładu jazdy 2022/2023, który wejdzie w życie od grudnia 2022 r. analizowane są możliwości poprawy dojazdu transportem kolejowym z Krakowa do Wolbromia. Ostateczny układ pociągów uzależniony będzie od możliwości konstrukcyjnych na poszczególnych liniach – dodaje rzeczniczka UMWM.