Ważnym elementem działalności Lokalnej Grupy Działania „Nad Białą Przemszą” jest promowanie i wspieranie lokalnych producentów poprzez wzmacnianie marek lokalnych. W tym celu LGD organizuje rozmaite konkursy, pokazy i szkolenia, pomaga też pozyskiwać fundusze na rozwój działalności i promocji lokalnych przedsiębiorstw. Ostatnio rozpoczęła się realizacja nowego, dofinansowanego w wys. 50 tys. zł projektu, w ramach którego zostaną stworzone kolejne narzędzia i możliwości promowania „swoich”.
We wszystkich gminach zrzeszonych w LGD „Nad Białą Przemszą”, czyli gminach Bolesław, Bukowno, Klucze, Krzeszowice, Olkusz, Trzyciąż, Wolbrom zorganizowano spotkania informacyjno-szkoleniowe, na których zaprezentowany został pomysł na współpracę w zakresie promocji produktów i firm lokalnych. Zachęcając do udziału w projekcie jak największą liczbę przedstawicieli przedsiębiorców, prowadzących różnorodną działalność gospodarczą na terenie działania LGD prowadzący spotkanie przekonywali, że budując mocne lokalne marki i przywiązując do nich konsumentów z okolicy, nie tylko wzmacnia się lokalne więzi społeczne, ale także przyczynia do umacniania pozycji miejscowych firm w świadomości klientów. Marki mniejszych firm budowane we współpracy z lojalnymi „sąsiadami” mają większą szansę na rozwój i ekspansję na szerszy rynek.
– Ten swoisty patriotyzm lokalny skierowany na kupowanie szeroko pojętych produktów i usług lokalnych – sklepów, wszelkiego rzemiosła, żywności, itp. – z powodzeniem funkcjonuje w krajach tzw. starej Unii, a byłoby dobrze, aby wrósł także w mentalność Polaków – zachęca do udziału w projekcie wójt Roman Żelazny, który uczestniczył w spotkaniu z przedsiębiorcami w Trzyciążu.
W ramach projektu ma powstać platforma internetowa, na której pracodawcy będą mogli wymieniać się wiedzą, np. na temat pracowników czy usług jakie świadczą, a zakres informacji zostanie dostosowany do potrzeb i oczekiwań przedsiębiorców w poszczególnych gminach. Zostanie też opracowany regulamin przyznawania firmowanego przez LGD swoistej rękojmi jakości – znaku produktu lokalnego dla konkretnych usług czy produktów, jak i ogólnie – podmiotów gospodarczych.
Aby zachęcić przedsiębiorców do współpracy powstanie tzw. program lojalnościowy „ZBIERZ KOLEKCJĘ” polegający na nagradzaniu konsumentów za nabywanie produktów lub usług oznakowanych marką „Produkt Lokalny Nad Białą Przemszą”. Będą do niego mogli przystąpić zainteresowani przedsiębiorcy – w założeniu minimum 105 firm, po 15 z obszaru każdej członkowskiej gminy oraz mieszkańcy obszaru działania LGD Nad Białą Przemszą. Głównym celem programu lojalnościowego będzie promowanie produktów bądź usług dostępnych na obszarze działania LGD Nad Białą Przemszą co przyczyni się do pozyskania większej liczby konsumentów.
Technicznie będzie to wyglądało tak, że klient rozpozna firmę uczestnicząca w programie lojalnościowym dzięki specjalnemu oznakowaniu oraz specjalnie stworzonej mapie z oznaczeniem firm biorących udział w projekcie. Korzystając z usług tych przedsiębiorców klient będzie gromadził punkty w specjalnej karcie lojalnościowej, a za zebranie konkretnej ich liczby otrzyma nagrody.
Każdy przedsiębiorca przyznając punkty będzie posługiwał się swoją niepowtarzalną pieczątką, co będzie stanowiło element reklamy jego usług lub towarów. Natomiast mieszkaniec dzięki uzbieraniu odpowiedniej ilości pieczątek będzie mógł otrzymać jeden z elementów kolekcji LGD Nad Białą Przemszą, a wśród osób, które zbiorą pełną kolekcję nastąpi losowanie trzech nagród finansowych w wysokości 3, 2, i 1 tysiąc zł na dorocznym festiwalu produktu lokalnego Nad Białą Przemszą, odbywającym się zazwyczaj podczas „Święta Ziemniaka” w Trzyciążu.
Projekt przewiduje, że kolekcja, którą będą zbierać mieszkańcy będzie składała się z monet,figurek lub puzzli przedstawiających najciekawsze miejsca, zabytki, jak również atrakcje turystyczne charakterystyczne dla obszaru LGD Nad Biała Przemszą.
Obecnie projekt wchodzi w fazę realizacji, a osoby i firmy prowadzące działalność zainteresowane udziałem w nim powinny kontaktować się z jego pomysłodawcą i podmiotem prowadzącym, czyli LGD „Nad Białą Przemszą” w Wolbromiu. Klienci zaś – według zapowiedzi – będą sukcesywnie informowani o szczegółach i korzyściach z programu, kiedy zacznie już funkcjonować.