Olkusz

W miniony poniedziałek Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad ogłosiła zwycięzcę przetargu na rozbudowę olkuskiego odcinka Drogi Krajowej nr 94: wykonawcą inwestycji ma być firma STRABAG. Czy inwestycja cyklicznie obiecywana przed wyborami już po głosowaniu faktycznie się odbędzie?

Przypomnijmy, że przetarg na modernizację olkuskiej trasy ogłoszony został w lipcu bieżącego roku, a na początku października Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad opublikowała zestawienie ofert wykonawców ubiegających się o realizację tego zadania. W ramach przetargu wystartowało osiem firm, których oferty mieściły się w przedziale od 217 do ponad 309 milionów złotych. W poniedziałek ogłoszono natomiast, że zwycięzcą postępowania została firma STRABAG: „Oferent z najniższą ceną został odrzucony z powodu złożenia niewystarczających wyjaśnień dotyczących jego oferty. Wykonawcy mają 10 dni na złożenie ewentualnych odwołań. W przypadku ich braku wybrany wykonawca będzie zobowiązany do przedstawienia gwarancji należytego wykonania robót. Wtedy będziemy mogli podpisać umowę.” – informuje Monika Skrzydlewska z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Na przeprowadzenie wszystkich prac wykonawca będzie miał 24 miesiące plus przerwy zimowe trwające od połowy grudnia do połowy marca. Planowana inwestycja ma objąć odcinek o długości ponad 4,4 km: remont ma zacząć się na wysokości Grodziska na ulicy Staromiejskiej i sięgnąć do skrzyżowania ulicy Centralnej z ulicą Pakuska. Na tym fragmencie drogi przebudowanych ma zostać sześć skrzyżowań i dwa podziemne przejścia, a ponadto powstać ma też kładka dla pieszych łącząca ulice Cegielnianą i Szkolną. Nawierzchnia drogi ma z kolei zostać wzmocniona tak, aby spełniać wymaganą przepisami nośność, wynoszącą 11,5 tony na oś.

Na głównym skrzyżowaniu w centrum naszego miasta – pomiędzy ulicami Centralną, Kościuszki i Rabsztyńską – zaplanowano zaś dwupoziomowy węzeł: na poziomie gruntu powstać ma skrzyżowanie obsługujące ruch lokalny, a pod nim ma zostać poprowadzona „krajówka”. Ponadto przebudowie mają zostać poddane jeszcze skrzyżowania DK94 z ulicą Gwarków i ulicą Wspólną; z ulicą 20 Straconych i ulicą Mickiewicza; z ulicą Wiejską i ulicą Słowackiego oraz z ulicą Wyszyńskiego. Wszystkie te skrzyżowania mają posiadać sygnalizację świetlną, a na skrzyżowaniu z ulicą Długą i Kruszcową powstać ma rondo turbinowe.

„Trasa jest jedną z pięciu dróg (obok A4 Katowice – Kraków, DK44 Tychy – Kraków, DK79 Kraków – Jaworzno i DW780/DW934 Kraków – Mysłowice) zapewniających bezpośrednie połączenie pomiędzy Krakowem i aglomeracją górnośląską. Badania Generalnego Pomiaru Ruchu przeprowadzone w latach 2020-2021 wskazują, że przez Olkusz przejeżdża drogą krajową nr 94 codziennie prawie 33 tysiące pojazdów. To wzrost w stosunku do wcześniejszego badania z 2015 roku o 25 proc. Przebudowa zwiększy płynność ruchu na tej trasie i podniesie poziom bezpieczeństwa korzystających z niej na co dzień mieszkańców.” – podsumowuje Monika Szydlewska.

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze