Olkusz
Po dwóch latach przerwy w Olkuszu powraca budżet obywatelski. Kwota na zwycięskie projekty BO 2023 to 1 mln złotych. Co się zmieniło i jaki jest harmonogram?
Nowością jest podział środków na zadania realizowane na osiedlach i w sołectwach. Zgodnie z przyjętą właśnie przez Radę Miejską uchwałą, na projekty realizowane na terenie osiedli przypada 700 tys. złotych (400 tys. zł na projekty powyżej 25 tys. do 50 tys. zł; 200 tys. zł na projekty powyżej 5 tys. do 25 tys. zł; 100 tys. zł na projekty do 5 tys. zł).
300 tys. złotych to kwota na zdania realizowane na terenie sołectw: 150 tys. zł na projekty powyżej 25 tys. do 50 tys. zł; 100 tys. zł na projekty powyżej 5 tys. zł do 25 tys. zł; 50 tys. zł na projekty do 5.000,00 zł.
Zakres zgłaszanych pomysłów musi mieścić się w zadaniach własnych gminy, przy czym projekty powyżej 5 tys. zł muszą być projektami inwestycyjnymi. Maksymalny szacunkowy koszt realizacji to 50 tys. zł. Oczywiście inicjatywy powinny być ogólnodostępne i nieodpłatne dla mieszkańców, wykonane w ciągu jednego roku budżetowego, zgodne z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego i zlokalizowane na terenie na którym gmina zgodnie z obowiązującym prawem może wydatkować środki publiczne.
Każdy mieszkaniec miasta i gminy Olkusz będzie mógł złożyć dowolną liczbę projektów (w przypadku osoby niepełnoletniej konieczna jest zgoda opiekuna). Każdy projekt musi poprzeć co najmniej 15 mieszkańców. Wnioski zostaną sprawdzone pod względem formalnym i merytorycznym.
Głosowanie przebiegnie na dwa sposoby: złożenie karty do glosowania w wyznaczonych punktach lub na stronie internetowej. Możliwe jest głosowanie na maksymalnie trzy projekty.
– Do realizacji przekazywane są te projekty, które uzyskały największą liczbę głosów, aż do wyczerpana środków w budżecie obywatelskim w poszczególnych pulach – czytamy w uchwale. W przypadku projektów, które mają tyle samo punktów, o kolejności decyduje losowanie, które przeprowadza Zespół ds. Budżetu Obywatelskiego.
A jak przedstawia się harmonogram? Od 20 czerwca do 15 lipca trwać będzie kampania informacyjna dotycząca budżetu obywatelskiego, wtedy też można będzie zgłaszać zadania. W tym czasie zostanie uruchomiona strona internetowa www.obvwatelski.umig.olkusz.pl oraz doradztwo bezpośrednie (telefoniczne i mailowe) w zakresie przygotowania projektów do budżetu obywatelskiego. Od polowy lipca do 29 sierpnia m. in. potrwa analiza zgłoszonych wniosków. Do końca września będzie znana lista projektów do glosowania, które potrwa od 10 do 21 października. Wyniki poznamy do 28 października.
Wszystkie informacje, formularze i regulamin dostępny będzie na stronie: www.obywatelski.umig.olkusz.pl.
Jak oceniacie BO w Olkuszu? Weźmiecie udział? Czekamy na Wasze komentarze!