Olkusz

W piątek, 17 października, kierowców przejeżdżających przez Olkusz czekają kolejne utrudnienia na drodze krajowej nr 94. Wykonawca inwestycji zapowiedział wprowadzenie zmian w tymczasowej organizacji ruchu, które są niezbędne do przeprowadzenia robót związanych z budową kładki dla pieszych.

Tego dnia na remontowanym odcinku drogi wprowadzony zostanie ruch wahadłowy. Jak wyjaśnia Kacper Michna z krakowskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, jest to konieczne z uwagi na betonowanie konstrukcji przy użyciu ciężkiego sprzętu, w tym pompy o zasięgu 56 metrów. Ruchem będą kierować pracownicy budowy.

GDDKiA przypomina, że rozbudowa olkuskiego odcinka DK94 obejmuje blisko 4,5 kilometra trasy – od ul. Staromiejskiej w rejonie Grodziska aż po okolice skrzyżowania ul. Centralnej i Pakuskiej. To jedna z największych inwestycji drogowych prowadzonych w mieście od lat. W ramach prac powstanie nowa infrastruktura, a istniejąca zostanie gruntownie przebudowana.

W centrum miasta, w rejonie skrzyżowania ulic Centralnej, Kościuszki i Rabsztyńskiej, powstaje dwupoziomowy węzeł drogowy. Górna część obsłuży ruch lokalny, natomiast droga krajowa zostanie poprowadzona w tunelu pod nim. Modernizacji doczeka się również pięć innych skrzyżowań – m.in. z ulicami Gwarków i Wspólną, 20 Straconych i Mickiewicza, Wiejską i Słowackiego oraz Wyszyńskiego. Wszystkie zostaną wyposażone w sygnalizację świetlną. Na skrzyżowaniu z ul. Długą i Kruszcową powstaje natomiast rondo turbinowe.

Zakres inwestycji obejmuje również prace poza główną jezdnią. Budowane są nowe chodniki oraz ścieżki rowerowe i pieszo–rowerowe. Powstaną ekrany akustyczne, poprawione zostanie odwodnienie terenu, a ulice zyskają nowoczesne oświetlenie zwiększające bezpieczeństwo pieszych. Część dróg lokalnych zostanie przebudowana, a wzdłuż DK94 powstaną drogi serwisowe ułatwiające poruszanie się po okolicy.

Remont ma nie tylko poprawić komfort kierowców, ale też znacząco usprawnić ruch między Krakowem a Górnośląskim Okręgiem Przemysłowym. To właśnie DK94, obok autostrady A4 i dróg krajowych 44 oraz 79, jest jednym z głównych połączeń między tymi aglomeracjami. Według danych z Generalnego Pomiaru Ruchu, każdego dnia przez Olkusz przejeżdża tą trasą niemal 33 tysiące pojazdów – o jedną czwartą więcej niż sześć lat wcześniej. Modernizacja ma więc realnie odciążyć komunikację i poprawić bezpieczeństwo tysięcy kierowców oraz mieszkańców regionu.

Fot. GDDKiA

 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
2 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze
mike
mike
1 miesiąc temu

Poprawiliście malowanka na asfalcie? Chyba NIE!

Miroslaw_81
1 miesiąc temu
Odpowiedz do  mike

Użytkownik mike:
W prawie o ruchu drogowym nie ma pojęcia „malowanka na asfalcie” tylko zgodnie z Rozporządzeniem (Obwieszczeniem) Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 stycznia 2019 r. Dz.U. 2019, poz. 454 w tekście w/w Obwieszczenia: „Rozdział 1 Przepisy Ogólne: na drogach stosuje się następujące znaki i sygnały drogowe:
1) znaki pionowe w postaci tarcz, tablic z napisami lub symbolami, które występują również w postaci znaków świetlnych;
2) znaki poziome w postaci linii, napisów i symboli umieszczonych na nawierzchni drogi;
3) sygnały świetlne nadawane przez sygnalizatory;
4) sygnały dawane przez osoby do tego uprawnione;
5) sygnały dźwiękowe lub wibracyjne wysyłane przez urządzenia umieszczone na drodze.
Oprócz znaków, o których mowa w ust. 3 pkt 1, stosuje się znaki związane z oznaczeniem pasa drogowego i obiektów drogowych oraz oznaczenia w postaci urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, w szczególności w związku z zamknięciem drogi lub jej części dla ruchu, (…).”
(…).
„Znaki poziome odzwierciedlające znaki pionowe ostrzegawcze lub zakazu albo dodatkowe znaki szlaków rowerowych stanowią powtórzenie zastosowanych znaków pionowych, chyba że przepisy szczególne stanowią inaczej.”

„Załącznik do rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw
Wewnętrznych i Administracji z dnia 31 lipca 2002 r.
SPIS WZORÓW ZNAKÓW I SYGNAŁÓW DROGOWYCH
ZNAKI DROGOWE POZIOME:
1) P-1 „linia pojedyncza przerywana”;
2) P-2 „linia pojedyncza ciągła”;
3) P-3 „linia jednostronnie przekraczalna”;
4) P-4 „linia podwójna ciągła”;
5) P-5 „linia podwójna przerywana”;
6) P-6 „linia ostrzegawcza”;
7) P-7a „linia krawędziowa przerywana”;
8) P-7b „linia krawędziowa ciągła”;
9) P-8a „strzałka kierunkowa na wprost”;
10) P-8b „strzałka kierunkowa do skręcania”;
11) P-8c „strzałka kierunkowa do zawracania”;
12) P-9 „strzałka naprowadzająca”;
13) P-10 „przejście dla pieszych”;
14) P-11 „przejazd dla rowerzystów”;
15) P-12 „linia bezwzględnego zatrzymania – stop”;
16) P-13 „linia warunkowego zatrzymania złożona z trójkątów”;
17) P-14 „linia warunkowego zatrzymania złożona z prostokątów”;
18) P-15 „trójkąt podporządkowania”;
19) P-16 „napis stop”;
20) P-17 „linia przystankowa”;
21) P-18 „stanowisko postojowe”;
22) P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy”;
23) P-20 „koperta”;
24) P-21 „powierzchnia wyłączona”;
25) P-22 „BUS”;
26) P-23 „rower”;
27) P-24 „miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”;
28) P-25 „próg zwalniający”;
29) P-26 „piesi”;
30) P-27 „kierunek i tor ruchu roweru”.”
strona 55 załącznika pliku PDF przedstawia ilustracje graf.

Źródło: Obwieszczenie Ministra Infrastruktury oraz Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 22 stycznia 2019 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji w sprawie znaków i sygnałów drogowych
https://www.dziennikustaw.gov.pl/DU/2019/454
plik PDF: https://www.dziennikustaw.gov.pl/D2019000045401.pdf.