Od 1 listopada mieszkańcy gminy Olkusz będą płacić więcej za śmieci. Nowa stawka to 27 złotych miesięcznie od osoby, czyli o 5 złotych więcej niż do tej pory.

Gdy okaże się, że śmieci nie są segregowane, wówczas stawka ta może wzrosnąć do 54 złotych.

Za drugim razem

Przetarg na wywóz i zagospodarowanie odpadów ogłaszano w gminie Olkusz dwukrotnie. Za pierwszym razem postępowanie unieważniono, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty przewyższała kwotę, jaką zamawiający zamierzał przeznaczyć na realizację zamówienia. Do drugiego przetargu przystąpiło trzech oferentów: Konsorcjum ALBA MPO Sp. z o. o w Olkuszu i ALBA MPGK Sp. z o.o. w Dąbrowie Górniczej (12 830 400,00 złotych), konsorcjum firm: FCC Polska Sp. z o.o. i MPGK Sp. z o.o. w Zabrzu (13 724 640,00 złotych) oraz ZGK „Bolesław” Sp. z o.o. w Bolesławiu (13 505 040,00 złotych). Przetarg wygrała pierwsza z firm, która zajmie się wywozem odpadów od 1 listopada 2020 roku do końca przyszłego roku.

Skąd takie stawki?

Obecnie obowiązująca stawka (22 złote) nie wystarczyłaby na pokrycie kosztów odbioru i zagospodarowania odpadów do końca tego roku.

W uzasadnieniu uchwały wyliczono szacunkowe koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi w 2020 i 2021 roku. Wartość brutto odbioru, transportu i zagospodarowania odpadów komunalnych to odpowiednio: 10 702 865,99 złotych i 11 119 680,00 złotych, a utworzenie i prowadzenie Punktu Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych 782 845,96 złotych i 834 000,00 złotych. Szacunkowa wartość edukacji ekologicznej, inkasa i analiz w 2020 roku i 2021 roku wynosi 85 000,00 złotych. Z kolei obsługa administracyjna systemu (wynagrodzenia, sprzęt wraz z oprogramowaniem komputerowym, materiały biurowe, koszty korespondencji, pozostałe koszty administracyjne) to 528 360,00 złotych w 2020 roku i 528 360,00 złotych w 2021 roku. Razem daje to kwoty: 12 099 071,95 złotych (2020 rok) i 12 567 040,00 złotych (2021 rok).

Koszty te są zdecydowanie wyższe niż w ubiegłym roku. – Dokonując analizy miesięcznych kosztów w 2020 r. w stosunku do roku poprzedniego (2019) należy zwrócić uwagę, na wzrost kosztu miesięcznego z kwoty 334 800,00 zł/ miesiąc do obecnie płaconych faktur za 1 miesiąc w przedziale ok. 900 000,00 – 1 100 000,00 złotych -zaznaczono w uchwale. W 2019 roku odbiór odpadów rozliczany był ryczałtowo (na podstawie umowy zawartej w 2017 roku), a od początku 2020 roku obowiązuje rozliczenie za 1 tonę odpadów.

Znacznie wzrosły też koszty zbierania odpadów komunalnych w PSZOK-u. W 2019 roku koszt ryczałtowy wynosił 18 345,96 złotych za  miesiąc. W 2020 roku (w wyniku przeprowadzonego dwukrotnie postępowania przetargowego na utworzenie i prowadzenie Gminnego Punktu Selektywnego Zbierania Odpadów Komunalnych w Olkuszu) ryczałtowa kwota wzrosła do 69 500,00 złotych za miesiąc. Również ilości odpadów oddawanych do PSZOK-u robią wrażenie – tylko do sierpnia tego roku mieszkańcy oddali ich ponad tysiąc ton.

– Zgodnie z obowiązującymi przepisami system gospodarowania odpadami komunalnymi powinien funkcjonować na zasadzie „samofinansowania”, tzn. jego koszty należy pokryć ze środków uzyskanych przez gminę z opłat od właścicieli nieruchomości, na których powstają odpady – czytamy w uzasadnieniu uchwały.

Dla kogo zniżki?

Na niższe opłaty mogą liczyć, tak jak do tej pory. osoby korzystające z Karty Dużej Rodziny oraz mieszkańcy uprawnieni do pobierania świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej. W obydwu przypadkach zniżka wynosi 5 złotych miesięcznie od osoby.

Od 1 stycznia 2021 roku właściciele domów jednorodzinnych, którzy zdecydują się na kompostownik na bioodpady, zyskają ulgę w wysokości 1,50 złotych na osobę w skali miesiąca. Stosowną informację należy zawrzeć w złożonej deklaracji.

A może biogazownia?

Podczas krótkiej dyskusji na sesji Rady Miejskiej pojawił się pomysł, jak można zmniejszyć koszty ponoszone przez mieszkańców na wywóz śmieci.

– Opłata za wywóz odpadów komunalnych to wypadkowa dwóch wielkości – ceny za wywóz tony odpadów i ilości tych odpadów. Na pierwszy czynnik mieszkaniec naszego miasta nie ma bezpośredniego wpływu. Inaczej wygląda jednak sytuacja w przypadku drugiego czynnika – ilości produkowanych odpadów. Ta z roku na rok rośnie, działania edukacyjne nie przynoszą zamierzonych skutków. Jak zatem spowodować zmniejszenie ilości śmieci? Jedną z form jest uchwalona obniżka dla mieszkańców kompostujących bioodpady, będą mogli jednak z niej skorzystać tylko mieszkańcy domów jednorodzinnych. Zważywszy na fakt, że 60% naszych śmieci to odpady bio, śmiem twierdzić, że nie rozwiążemy problemu ilości śmieci jeśli nie poradzimy sobie z tą frakcją. Zaproponowałem zatem rozważenie możliwości budowy biogazowni, która jest świetną alternatywą dla zagospodarowywania bioodpadów. Może to brzmieć trochę egzotycznie i niektórym źle się kojarzyć, ale  warto wiedzieć, że od końca lat 80. działa w Olkuszu biogazownia (na terenie oczyszczalni ścieków PWiK). Oczywiście nie nadaje się ona w obecnej formie do przetwarzania bioodpadów, ale skoro mamy podmiot z doświadczeniem w prowadzeniu tego typu instalacji, a na rynku są dostępne technologie umożliwiające przetwarzanie bioodpadów, to czemu nie wykorzystać tego z korzyścią dla wszystkich stron? Zdaję sobie sprawę, że będzie to długi proces i nie jest to rozwiązanie na dziś, ale jeśli nie rozpoczniemy nad nim dyskusji już teraz to pozostanie nam tylko narzekać na coroczne wzrosty cen za wywóz odpadów – uważa radny miejski Łukasz Piątek.

Wkrótce wrócimy do tematu biogazowni – o zdanie na ten temat zapytaliśmy olkuskie władze miasta.

A Wy jak oceniacie pomysł budowy biogazowni? Czekamy na Wasze opinie!

fot.pixabay.com 

0 0 votes
Article Rating
Subskrybuj
Powiadom o
0 komentarzy
najnowszy
najstarszy oceniany
Inline Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze